Takarékoskodunk, de nemet mondunk az olcsó termékeknek

2009 első két hónapjában a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyisége 4,2 százalékkal csökkent, ami közel 2 százalékos értékbeli csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. A csökkenés egyik fő oka az, hogy a gazdasági válság hírére a fogyasztók visszafogták az élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlásaikat - derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. Így a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik a megszokott márkáikat olcsóbb márkákkal.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A 2008-as év végén a globális hitelválság kirobbanásával Magyarországon is felerősödtek a recessziós trendek. Gazdasági elemzők becslései alapján a 2009-re várható GDP 4-10 százalékkal esik vissza. A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által a lakosság körében közösen vizsgált komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) is hűen tükrözi a közhangulatot. 2008 utolsó negyedévében a bizalmi index 26 százalékponttal csökkent, majd az esés további 10 ponttal folytatódott 2009 első negyedévében is. A Komplex Fogyasztói Bizalom Index a mérés kezdete, 1996 óta a második legalacsonyabb értéket érte el.

Az öt komponensből felépülő komplex mutatószám egyik fő komponensét alkotó Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) 29 ponttal esett vissza 2009 márciusára a 2008 szeptemberében mért 155 pontról, amely azt mutatja, hogy a fogyasztók lényegesen negatívabban ítélik meg a saját és az ország rövid és hosszú távú (5 éves) gazdasági kilátásait, mint néhány hónappal korábban. A Bizalom Index másik fő komponense a Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI) is sosem látott mélypontra, 102 pontra zuhant vissza, vagyis a háztartások reakciója a válság tényére jellemzően az, hogy elnapolják a tervezett tartós fogyasztási-cikk vásárlásaikat.

A minőségből nem adunk

„Hasonló tendencia figyelhető meg a napi fogyasztási cikkek piacán is. 2009 első két hónapjában közel 2 százalékkal maradt el a piac forintban mért forgalma az előző év azonos időszakától. Az értékbeli csökkenés mögött részben az alacsony infláció áll, amely fékezi a forgalom összértékének növekedését - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere. Bár az év első három hónapjában fokozatosan emelkedő tendenciát mutat a KSH az élelmiszerek inflációs rátájának tekintetében, a márciusban mutatott 5,2 százalékos érték még mindig jóval alacsonyabb, mint a 2008-as év első három negyedévében mért 12 százalék körüli érték. „A piac csökkenésének fő oka mégis az, hogy a háztartások visszafogták az élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlásaikat. 2009 első két hónapjában 4,2 százalékkal csökkent a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyisége" - tette hozzá Kovács Krisztina.

A válság ellenére azonban nem indult el a fogyasztók körében a korábbi időszakoknál intenzívebb vándorlás az olcsóbb árkategóriájú termékek irányába. Évek óta megfigyelhető tendencia ugyan Magyarországon az általában alacsonyabb árszintet képviselő sajátmárkás termékek fokozatos térnyerése, de ez a tendencia nem erősödött fel az elmúlt hat hónapban. Vagyis a válság hatására a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik azokat olcsóbb márkákkal.

A szupermarket a nyerő

A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacán a tavalyi év második felében tapasztalható tendenciáknak megfelelően alakult. A szupermarket csatorna erősödése folytatódott, és míg 2008 első negyedévében 17 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek, addig ez a szám 19 százalékra nőtt az idei első negyedévben. A növekedés mögött egyrészt a csatorna expanziója áll (több lánc is jelentős számú új üzletet nyitott, illetve alakított át szupermarketekké), másrészt a vásárlási szokások fokozatos változása a kisebb kosárméret és a gyakoribb vásárlások irányába mutat, amely tendencia kedvez a csatorna adottságainak.

A hipermarket csatorna részesedése a tavalyi szinten maradt, míg a diszkontok részesedése 1 százalékponttal elmarad a tavalyi szinttől. A diszkontok részesedésének csökkenése mögött az egyes láncok eltérő teljesítménye áll.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo