Mit szeretünk és mit utálunk az USA-ban?

Barack Obama amerikai elnökké történt megválasztása óta javult az Egyesült Államokról külföldön kialakult kép - állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Custom Research által az „USA-val kapcsolatos attitűdök" témában készített kutatás. A felmérés eredményei 19 ország állampolgárainak az USA politikai és kulturális befolyásával kapcsolatos véleményét tükrözik.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közel 20 ezer megkérdezett több mint fele optimistán nyilatkozott Amerika politikai befolyásával kapcsolatban. Szerintük pozitívan fog változni a jövőben Amerika politikai befolyása Obama megválasztását követően. A nyugat-európaiak hozzáállása a kérdéshez az átlagosnál is pozitívabb, háromnegyedük bizakodó a helyzet javulását illetően. Belgiumban, Svédországban, Németországban, Olaszországban és Hollandiában tízből nyolc ember számít arra, hogy az USA politikájának megítélése pozitívabb lesz. Ez azt jelenti, hogy több nyugat-európai gondolja úgy, hogy valószínűleg megváltozik majd a trend, mint az USA-ban, ahol mintegy 61 százalék vallotta azt, hogy országát új politikai színben fogják látni Obama megválasztásának köszönhetően.

Az image egyértelműen változik. Háromból két válaszadó látja úgy az elmúlt öt évre visszatekintve, hogy az USA politikai befolyása a világra negatív hatással volt. Különösen magas a kritikus véleményt megformálók aránya Görögországban, ahol a megkérdezettek mintegy 88 százaléka véli úgy, hogy az USA politikájának negatív volt a hatása. Az érték hasonlóan magas Hollandiában, Svájcban és Belgiumban. Németországban az emberek háromnegyede érzi úgy, hogy az amerikai politikai befolyásnak az elmúlt öt év során negatív következményei voltak. Az USA-ban a válaszadók 69 százaléka osztja ezt a kritikus véleményt.

A filmeket szeretjük...

Arra a kérdésre, hogy melyek Amerika legjobb kulturális exportcikkei, a válaszadók 30 százalékos arányban a filmeket és a televíziós sorozatokat tették a lista élére. Az európaiak különösen kedvelik az amerikai filmprodukciókat, közülük is a görögök a leginkább (52%), őket a magyarok (51%) és a hollandok (50%) követik. A felmérésben résztvevőknek csupán mintegy egyötöde fejezte ki kritikáját ezzel kapcsolatban. Közülük az ötven felettiek a leginkább hajlamosak arra, hogy negatívan ítéljék meg a hollywoodi produkciókat.

A sport foglalja el a második helyet a népszerűségi listán. A felmérésben résztvevők 12 százaléka tartja a baseballt, az amerikai futballt és más sportágakat az USA legjobb exportcikkeinek. Az amerikai sportokat különösen Franciaországban (18%) és Csehországban (17%) kedvelik. Az amerikai zene foglalja el a harmadik helyet a sorban 11 százalékkal, és átlag feletti az elismertsége Svájcban, Svédországban és Belgiumban. Az amerikai divat, az irodalom és az ételek állnak a negyedik helyen, mindegyikük 4 százalékos arányt képviselve.

Hazánkban az amerikai sportot 8, a divatot 7, a zenét pedig 6 százalék kedveli.

A felmérésben résztvevők egyharmadának válaszai alapján az Egyesült Államok legkevesebbre értékelt kulturális exportcikke az élelmiszerkultúra. Ez az érték az USA ismertségével párhuzamosan emelkedik: akik már jártak az USA-ban, azok 44 százaléka megfogalmazott már negatív véleményt az amerikai étkezési kultúrával kapcsolatban. Nyugat-Európában a negatív véleményt képviselők aránya 45 százalék, míg Franciaországban 65 százalék. Ezzel szemben Kelet-Európában a válaszadók egyharmada, míg hazánkban egyötödük vélekedett negatívan.

...a kulturális befolyást nem

Összességében elmondható, hogy a felmérés során megkérdezettek csupán kevesebb, mint egynegyede tartja az USA-ról kialakult kulturális képet pozitívnak. A vélemények az Egyesült Királyságban a legkedvezőbbek, ahol a válaszadók 38 százaléka értékelte az amerikai kulturális befolyást teljesen pozitívnak, és mintegy 31 százalék fejezte ki erről kritikusan a véleményét. Ezek alapján elmondható, hogy az Egyesült Királyság az egyetlen ország, ahol többen foglalnak állást az amerikai kulturális befolyás mellett, mint ellene.

Az összes ország megkérdezettjeinek körülbelül 39 százaléka gondolja úgy, hogy az amerikai kultúra negatív befolyással bír külföldön. Görögország, Oroszország és Magyarország lakosságának van a legkedvezőtlenebb véleménye az USA kulturális hatásáról. A görögök több mint fele, az oroszok valamivel kevesebb, mint fele és a magyarok 40 százaléka vallja azt, hogy az USA hatása kulturális tekintetben negatív. Oroszországgal kapcsolatban azonban elmondható, hogy a vélemények attól függően változnak, hogy a megkérdezettek jártak-e már az USA-ban. Az Egyesült Államokban korábban már járt válaszadók valamivel kevesebb, mint fele adott pozitív választ az amerikai kulturális hatással kapcsolatos kérdésre. Azok közül, akik sosem jártak az USA-ban a kedvező véleményt képviselők aránya csak 10 százalék volt.

A németek többnyire semlegesen viszonyulnak az amerikai kultúrához. Az német válaszadók összesen 46 százaléka nem tekinti az amerikai kulturális befolyást sem pozitívnak, sem pedig negatívnak, míg további 16 százalék tekinti jónak az amerikai kulturális hatást.

Az amerikaiak önmagukkal szemben is kritikusak. A felmérésben résztvevők közel felének van rossz véleménye az országáról külföldön kialakult kulturális képről.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo