Egyetlen kérdés maradt: mennyibe kerül?

A magyar háztartások vásárlói viselkedésében is hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje. Felértékelődött az árak jelentősége, nőtt a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya - derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. 2009-ben megnövekedett az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma, illetve többen olvassák az akciós leafleteket is.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásainak nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint 2009 hasonló időszakában, amely a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.

„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya 2-3 éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron, vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan 8 üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben" - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

A láncoknál jellemzően megfigyelhető a fenti jelenség, miszerint csökken a vásárlók lojalitása, a háztartások egy-egy jó vétel reményében a korábbi időszakokhoz képest nagyobb hajlandóságot mutatnak más láncokba is ellátogatni. Egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára, amelyet alátámaszt az is, hogy 2009 során növekedett az akciós leafletek olvasottságának aránya. Egy, a GfK Hungária által 2009 novemberében készített felmérés során a 2 000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy 2010 első negyedévében a hipermarket és diszkont csatorna szerepelt sikeresen a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Több hipermarket, illetve diszkont lánc esetében tapasztalható trend, hogy bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többlet fogalmat szereznek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutatnak.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo