Egyre több magyar látja a fényt az alagút végén

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös felmérése szerint jelentős mértékben javultak a lakosság várakozásai mind a saját anyagi, mind az ország gazdasági helyzetét illetően. A komplex Fogyasztói Bizalom Index értéke az elmúlt negyedévben bekövetkezett emelkedésnek köszönhetően visszaállt a gazdasági válság előtti, egy évvel korábban mért szintre. A Vásárlási Hajlandóság Indexe is emelkedett 2009 második negyedévében. Az első negyedévhez képest pozitívan változtak a munkanélküliségre vonatkozó várakozások, a hitelfelvételi kedv és a megtakarításról szóló vélemények azonban alig változtak.

Számottevően - 34 ponttal - emelkedett a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2009 márciusához képest, jelenleg 148,5 ponton áll, ezzel visszaállt a gazdasági válság előtti, egy évvel korábban mért szintre.

A megkérdezettek az ország jelenlegi helyzetéről továbbra is negatívan vélekednek. Figyelemre méltó azonban, hogy a korábbi eredményekhez képest hosszú távon kifejezetten bizakodóak az ország gazdasági helyzetét illetően: tízből hatan (62 %) úgy vélik, hogy a következő 5 évben az ország jobb helyzetben lesz.

 

„A Fogyasztói Várakozások Index (FVI) értéke 2009 júniusában 177,1 pont, amely jelentős mértékű, 51,3 pontos emelkedés az előző negyedévhez képest. Az index ilyen mértékű emelkedésének hátterében az áll, hogy a lakosság bizakodóbb mind a saját jövő évi anyagi helyzetét, mind pedig az ország következő 12 hónapban, illetve következő 5 évben várható gazdasági helyzetét illetően" - értékelte a trendeket Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. A Vásárlási Hajlandóság Indexében (VHI) is növekedés mutatkozott, értéke 14,8 pontos emelkedés eredményeként jelenleg 116,8 pont.

Hatékonyak a kormányzati lépések

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások jelentősen javultak az előző időszakhoz képest: a munkanélküliség növekedésére a válaszadók kétharmada számít (szemben az előző negyedévben mért 86 százalékkal), egynegyedük szerint viszont nem fog változni a ráta a következő egy évben.

Az inflációs várakozásokat illetően a megkérdezettek többsége, tízből kilencen (89%) számítanak az árak emelkedésére az elkövetkező egy évben. A várakozások hátterében a hatályba lépő kormányzati intézkedések állhatnak. A megkérdezettek átlagosan 10 százalékos inflációval számolnak.

Reménykedünk a nagyobb fizetésben

A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások tekintetében a megkérdezettek közel egyharmada az inflációval azonos mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő 1-2 évben, 57 százalékuk pedig annál kisebb mértékű növekedést vár.

Az előző időszakhoz képest szinte változatlan maradt a hitelfelvételi kedv: tízből hatan soha sem vennének fel hitelt, egyharmaduk pedig az időpontot nem tartja megfelelőnek. A megkérdezettek egyharmada számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban, de körülbelül ugyanennyien vélik úgy, hogy változatlanok maradnak.

 

Alig változott a válaszadók véleménye a megtakarításokkal kapcsolatban az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek fele szerint nem alkalmas az idő megtakarításaik felhasználására. A válaszadók egynegyede pedig egyáltalán nem rendelkezik megtakarítással.

Venni, vagy nem venni?

Pozitívabb képet mutat a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: 2009 második negyedévében már csak a válaszadók egyötöde szerint nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni, közel 50 százalék azok aránya, akik szerint viszont érdemes. A tartós fogyasztási cikkek vásárlását nagymértékben a szükségesség határozza meg.

A lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya enyhén emelkedett, közel 50 százalékot tesz ki. Ezzel szemben a lakásuk eladását csupán a válaszadók egytizede tartja érdemesnek.

A kutatásról
A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem 2004 tavasza óta közösen készíti el minden negyedévben a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A komplex FBI mutató a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságának mértékét, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítélését, jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásaikat, valamint az ország következő 12 hónapban és az elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését összegzi. A felmérés célja annak kiderítése, hogy hogyan változnak a fogyasztói attitűdök és várakozások, illetve hogyan befolyásolják ezek a változások a fogyasztók vásárlási és megtakarítási döntéseit.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo