Hova jó születni Magyarországon?

A GfK Hungária első alkalommal jelenteti meg 2009 szeptemberében a Kiskereskedelmi Vásárlóerő tanulmányt, amelynek eredményei szerint Csopak lakossága költheti el a legnagyobb összeget személyenként a kereskedelemben. A legkevesebb elkölthető összeggel a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabő lakói rendelkeznek. A megyék rangsorában Budapesté a legnagyobb egy főre jutó kiskereskedelmi vásárlóerő, a sereghajtó Szabolcs-Szatmár-Bereg megye.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Általános Vásárlóerő Index tanulmány 2009. évi adatai szerint a tavalyi évhez képest nem történt változás az 1 000 lakosnál nagyobb települések rangsorában. Budaörs (általános vásárlóerő index: 135,7) áll az első helyen, a balatoni Csopak (általános vásárlóerő index: 135,4) előtt. Továbbra is az öt legtehetősebb település között találjuk Hévízt, illetve Törökbálintot, azonban az idén Törökbálint megelőzte a fürdővárost. Tiszaújváros az idén kiszorította Tihanyt az ötös toplistából. A legnagyobb nehézséggel küzdő öt településből kettő (Szendrőlád és Vilmány) továbbra is Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található, kettő pedig Jász-Nagykun-Szolnok megyében, közülük is a legnehezebb helyzetben az idei adatok szerint Tiszabő van, ahol az egy főre jutó általános vásárlóerő az országos átlagnak mindösszesen 42,6 százaléka.

A GfK Kiskereskedelmi Vásárlóerő tanulmány adatai szerint az 1 000 lakosnál nagyobb települések közül Csopak áll az első helyen (kiskereskedelmi vásárlóerő index: 123,4), őt követi a második helyen Telki. A lista végén végző települések közül, az általános vásárlőerő rangsorhoz hasonlóan kettő Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, egy Szabolcs-Szatmár-Bereg, egy Baranya megyében található, az utolsó helyen ebben a rangsorban is a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabő áll. A kiskereskedelmi vásárlóerőben is megmutatkozik a hagyományos kelet-nyugati megosztottság, ugyanakkor a kereskedelmi költéseket a vagyoni helyzeten kívül sok minden - vásárlási szokások, kereskedelmi egységekkel való ellátottság, település-méret, stb. - más is befolyásolja, így az általános és a kereskedelmi vásárlóerő területi megoszlása között jelentős különbségek lehetnek.

"Természetesen szoros összefüggés van az általános és a kiskereskedelmi vásárlóerő között, ugyanakkor a különbségek kissé kiegyenlítődnek, a megyénkénti rangsor például nagyon hasonló mindkét esetben, de a vásárlási szokásoknak és a költési szerkezetbeli különbségeknek köszönhetően a leggazdagabb és a legszegényebb régiók között csökken a szakadék. Viszont minél kisebb földrajzi szintre megyünk, annál jobban kirajzolódnak a vásárlóerőbeli különbségek" - mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.

A megyék rangsorában - Budapestet is ide értve - mind az általános, mind pedig a kiskereskedelmi vásárlóerő rangsorban az első helyen a főváros áll, és az országos átlag felett teljesít. A második helyen mindkét listában Fejér megye áll. Az országos átlag fölötti általános és kiskereskedelmi vásárlóerőt tud felmutatni továbbá Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Vas és Pest megye. A sereghajtó megye mindkét listában Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, hasonlóan nehéz helyzetben van Békés megye is, amely az utolsó előtti helyet foglalja el mind az általános, mind a kiskereskedelmi vásárlóerő tekintetében.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo