Nincs már pénzünk LCD-re

A válság erőteljesen érezteti hatását a tartós fogyasztási cikkek eladásában, tavaly március-áprilisban nagymértékben visszaesett a kereslet. A vásárlási szokások is alakulnak: se a LED és LCD tv-k, se a fényképezőgépek nem fogynak úgy, mint korábban.

A világválság kirobbanása utáni teljes első év immáron véget ért. A fogyasztók a kirobbanást követő első pár hónapban még nem érezték meg ennek hatásait. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztási cikk piacon a kereslet drasztikusan nem esett vissza egészen 2009 márciusáig. Az úgynevezett elektronikai piac forgalma például, ahova a GfK Hungária által mért öt fő szektort soroljuk (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly. (A válság a pénztárca mellett az emberek testére és lelkére is negatív hatással van. Ráadásul a pszichológiai válság egyértelműen kihat a gazdaság működésére is.)


Fő szektorok értékbeni változása (2008/2009,%)
Forrás: GfK Hungária, Kereskedelem és Technológia

A különböző szektorok azonban nem egyforma mértékben estek vissza. Leginkább a fotó majd a barnaáru és az IT forgalom csökkent. Mivel a visszaesés nem volt egyenlő minden szektorban, így ezek súlya csökkent, annak ellenére, hogy itt találhatóak a leginnovatívabb, legtrendibb termékek, mint például az LCD és LED tv-k, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális- fényképezők és fotókeretek. 2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza legnagyobb mértékben (több, mint 20 százalékkal), a fehéráruk csoportja pedig rela­tíve kisebb csökkenést szenvedett el.

Kevesebb elektromos fogkefe, több szárítógép

A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (-13%), az átlagárak pedig kis mértékben növekedtek. Ennek okai az áfa emelésben, a no-name márkák enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők, és a vízforralók megerősödésében keresendők. A múlt évben a „personal care" azaz személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent.

A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik. Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés. A tavalyi évben egyébként egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a mi­nőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.

Összehasonlítható energiafogyasztás
A piaci szereplők számára pozitív fordulatot jelenthet, ha a fogyasztók környe¬zettudatosabbá válnak, és energiapazarló készülékek helyett takarékos gépeket szereznek be. A GfK Hungária Öko-Riportja segítségével összehasonlítható a különböző energiahatékony¬ságú termékek energiafogyasztása a várható élettartam alatt.
A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagy mértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo