A sonkát inkább a 40 év felettiek szeretik

Egyre kevesebbet vásárolunk a húsvéti ünnepkör kedvelt szezonélelmiszereiből. A tavalyi szezonban is kevesebb húsvéti csokoládéfigura és sonka fogyott. A 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolnak főtt-füstölt sonkát húsvétkor, míg a szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben - derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból.

Az adatok tükrében elmondható, hogy a húsvéti bevásárlások időszakában, vagyis március és április hónapokban jelentősen több sonkát vásárolunk, közel kétszeresét az átlagos mennyiségnek. 2008. március-áprilisi időszakban kis mértékben csökkent a kategória piaca az előző év hasonló időszakához képest, mintegy 3 százalékkal kevesebb húsvéti sonkát vásároltak a háztartások. Az áremeléseknek köszönhetően a kisebb mennyiség nagyobb értékbeli forgalmat eredményezett, a sonkavásárlások forintban kifejezett értéke 7 százalékkal meghaladta a 2007-es szintet.

A kategória két fő szegmensét a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák alkotják. A húsvétkor hagyományosan fogyasztott füstölt-főtt-kötözött sonkákból két és félszer nagyobb mennyiséget vásárolunk március és április során, mint a havi átlag, addig a gépsonkák forgalma csak mintegy egyötödével emelkedik meg az ünnepek alatt.

A füstölt-főtt-kötözött sonkák árában bekövetkező emelkedés következtében 2 százalékkal kevesebbet vásároltak a háztartások március és április hónap során, mint 2007-ben, mintegy 15 százalékkal magasabb áron.


Az értékesítési csatornák mennyiségi piacrésze a húsvéti főtt-füstölt sonkák piacán a húsvéti időszakban, 2007-2008. március-április (%)

A húsvéti időszakban a háztartások előszeretettel szerzik be az ünnepi asztalra szánt ételeket a hipermarketekből, így ebben az időszakban a csatorna jelentősége az éves átlaghoz képest hagyományosan megemelkedik. 2008 március-áprilisi időszakában 31% volt a csatorna részesedése, szemben az év során átlagosan mért 23%-kal.

A szupermarket csatornánál tapasztalható növekedés, 2007-hez képest, kevésbé a „húsvéti hatás" erősödésének, mint inkább a csatorna általános expanziójának tudható be.

A húsvéti főtt-füstölt sonkák vásárlása során megfigyelhető, hogy az idősebb, 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolják ezt a hagyományos ételt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások pedig országos arányukhoz képest kevésbé vásárolják a húsvéti szezon e kedvelt termékét. Lakóhely szerint vizsgálva, pedig inkább a délkeleti és az északkeleti országrész háztartásai azok, akik nagyobb arányban vásárolnak húsvéti sonkát.


A húsvéti főtt-füstölt sonkavásárló háztartások megoszlása a háziasszony életkora alapján a húsvéti időszakban, 2007 - 2008. március-április (%)

A húsvéti csokoládéfigurák iránti kereslet, mennyiségét tekintve, az elmúlt öt évben fokozatosan csökkent. 2008. március-áprilisi időszakában a magyar háztartások 16 százalékkal vásároltak kevesebbet, mint egy évvel korábban. A csökkenés egyik oka az, hogy kevesebb háztartás vásárolt húsvéti csokifigurát 2008-ban. Míg 2007-ben a háztartások 33 százaléka vásárolt a szezonális finomságból, addig ugyanez a szám 31 százalékra csökkent a tavalyi szezonban. A csökkenés másik oka pedig az, hogy alkalmanként kevesebbet is vásárolnak a háztartások a húsvéti figurákból. Egy háztartás átlagosan 7 százalékkal kisebb mennyiséget tett egy vásárlás alkalmával a kosarába a húsvéti tojásokból, nyulakból és egyéb figurákból mint egy évvel korábban. A csökkenő keresletre részben magyarázatot adhat a viszonylag nagyarányú áremelkedés. 2008 március-áprilisában a húsvéti csokoládéfigurák átlagára 16 százalékkal emelkedett, ezen belül a termékkategória forgalmának túlnyomó részét adó gyártói márkák ára 15 százalékkal nőtt.

A sajátmárkás termékek jelentősége a húsvéti csokoládék piacán jóval alul marad a napi fogyasztási cikkek piacán mért átlagnál.

A hipermarketek az utóbbi négy évben egyre nagyobb részesedésre tettek szert a húsvéti csokoládéfigurák mennyiségi piacán: 2004-ben még a fogyasztók által megvásárolt összes mennyiség 28 százaléka, 2008-ban már 45 százaléka származott e bolttípusból. Ám nem csak a mennyiségi, de az értékalapú forgalom tekintetében is nőtt a legnagyobb alapterületű üzleteket jelző csatorna piaci súlya és 2007-ben már elérte a 44 százalékot. A hipermarketek növekedésével párhuzamosan a kisboltok részesedése folyamatosan csökken, és 2008 március-áprilisi időszakban a diszkontok is jelentősen veszítettek a korábbi években még erősödő pozíciójukból.


A háztartások által vásárolt húsvéti szezonális csokoládé mennyiségének megoszlása a kereskedelmi csatornák között (%)

A húsvéti szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben. A 40 év alatti háziasszonnyal rendelkező háztartások által megvásárolt csokoládé mennyiség arányaiban növekedett 2008 március-április hónapjában az előző év azonos időszakához képest.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo