A válság a karácsonyt is elérte

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései a karácsonyi szezon eredményeképpen decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2007 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 254 milliárd forintért vásároltak - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszó és az autónavigáció mellett háztartási kisgépek és játékkonzol is szerepel majd a top termékek között.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2007-ben 2544 milliárd forint volt. Ez - 12 hónapra leosztva - átlagosan 212 milliárd forintnyi havi forgalmat jelent, ám a decemberi költés az éves összforgalomnak mintegy 10 százalékát adja, 2007-ben tehát 254 milliárdot tett ki - állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya.

"Mindezek alapján megállapítható, hogy az év legutolsó időszaka a legerősebb a kiskereskedelem számára. A kérdés azonban az, hogy ez az intenzitás megmarad-e 2008 utolsó heteire, és a fenti megállapítás érvényes lesz-e a kiskereskedelemre. Az eddigi adatok és ismeretek alapján a GfK a karácsonykor szokásos vásárlási és fogyasztási kedv lanyhulását jelzi előre" - mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

A tavalyi év karácsonyi szezonjában, azaz decemberben a háztartások havi átlagos költésüknél mintegy ötödével nagyobb összeget hagytak az üzletek kasszáiban. Tekintve, hogy három évvel ezelőtt ez az arány még 24 százalék, 2006-ban pedig 25 százalék körül alakult, e tekintetben beszélhetünk a megszorító intézkedések hatásáról.

Hipermarketekbe megy mindenki

Ha karácsonyi bevásárlás, akkor a vásárlók jellemzően a szélesebb termékskálát felvonultató, nagyobb eladóterű üzletekbe térnek be. Ezt támasztják alá a számok is: tavaly decemberben ugyanis az üzletek piaci részesedése novemberhez képest mintegy 3 százalékponttal - 25 százalékról 28 százalékra - emelkedett, majd, a korábbi években tapasztalt tendenciának megfelelően, januárban visszaállt 23 százalékra. A napi fogyasztási cikkek év végi forgalmából egyre nagyobb részesedést hasítanak ki a hipermarketek: 2005-ben és 2006-ban 27 százalékot, 2007-ben pedig már 28 százalékot. Ezzel ellentétesen alakul a folyamat a kisbolt-láncok és a független kisboltok esetén: az év utolsó hónapja számukra jellemzően nagyjából 2 százalékpontos visszaesést hoz piaci részarányukban az éves átlaghoz képest.

Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések az elmúlt évhez hasonlóan a hipermarketekre koncentrálódnak. Ezt támasztja alá az a tény, miszerint tavaly decemberben a vásárlási intenzitás - azaz a bolton belül egy vásárlóra jutó FMCG költés - ebben az üzlettípusban mintegy 35 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlási intenzitáshoz képest. A tavalyi évhez képest azonban kizárólag a Cash & carry értékesítési csatornákban történt növekedés az átlagos havi költéseket illetően. Míg 2006-ban 27 százalékkal költöttek többet a vásárlók ebben a csatornatípusban, addig a 2007. évben ez 41 százalékos eltérést mutat.

Az év utolsó hónapját tekintve a láncba szerveződött kisboltokban átlagosan 6 százalék, a független kisboltokban 10 százalék, míg a drogériákban mintegy 20 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.

Mit vásárolunk?

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A napi fogyasztási cikkek vásárlásával kapcsolatos trendeket nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagok, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab iránti kereslet megnő és e termékkategóriák mennyiségi értékesítése a havi átlag másfél-kétszeresére emelkedik, és 2007-ben sem volt ez másképp. Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek - Mikulás és Karácsony - alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.

A ruházati termékek esetében még ennél is jobban érződik a szezonalitás: a ConsumerScope adatai szerint az év utolsó hónapja rendkívül erős. Azonban míg az ezredforduló környékén a decemberi forgalom értékben kifejezve több mint kétszer akkora volt, mint egy átlagos hónapban, addigra 2007 végén már csak 63 százalékos többletforgalom mutatkozott.

A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint a 2007. évi karácsonyi szezon (november-december) szórakoztató elektronika, fotó és háztartási gépek forgalmát tekintve nem érte el a 2006-os forgalmat. Sok termék esetében ebben az időszakban realizálódik az éves forgalom 20-30 százaléka, így az előző hónapokhoz képest megsorozódik a forgalom.

"Alapul véve a tavalyi enyhe visszaesést, illetve az idei pénzügyi válságot az idei karácsonyi szezon értékben nem fogja meghaladni a tavalyit. Sőt, lehetséges, hogy a 2007-es november-decemberi forgalmi számait sem érik el a kereskedők. Bizonyára idén is lesznek kiugrások, ugyanúgy, mint a tavalyi évben (LDC TV, Plasma TV, autónavigáció, konyhagép, játékkonzol, hajformázó, borotva kategóriában), de valószínűsíthető, hogy adott kategórián belül az olcsóbb termékeket fogják preferálni" - mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country menedzsere.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo