Duna cikkek
Nyakunkon az árvíz
OVF: már csaknem 500 kilométeren van árvízi készültség az országban.
Háború indult a dunai kikötőkért
Tönkreteheti a magyar személyszállító hajósokat a tervezett kikötőkiosztás.
Árhullám a Dunán: mire fizetnek és mire nem a biztosítók?
Csak a teljeskörű casco segíthet azokon, akik árterületen hagyják az autójukat, és az áradó víz súlyos kárt tesz benne.
Baj van egyes dunai hajósokkal
GVH: csak színlelték az együttműködést a kartellező hajós cégek, súlyosabb bírságot kaptak.
Kartellező dunai hajósok buktak le
Közbeszerzési kartellt tárt fel a GVH dunai hajóscégek között.
Hajódugó a Dunán, egyre több a gond az orosz invázió miatt - fotó
Torlódnak a hajók a Duna torkolatánál: hajók tucatjai napokig várakoznak a szulinai határátkelő előtt a Fekete-tengeren, mivel a folyami kikötők infrastruktúrája nem győzi kiszolgálni a háború kezdete óta többszörösére emelkedett teherforgalmat - tudatta az Agerpres hírügynökség.
Fej nélkül maradtak a magyar hajósok – Völner Pál távozott
Egy konténerhajó a harmadik útja után megkeresi az árát.
Tele van a Duna mikromüanyaggal
A Dunában találták a legtöbb mikroműanyagot az eddig vizsgált hazai folyók közül: köbméterenként 50 részecskét. A Parányi Plasztiktalány projekt során egy független laboratórium és partnerei a Tisza után megmérték a Duna és mellékfolyóinak mikroműanyag-szennyezését is.
Nem vigyázunk a folyóinkra, ebből később nagy baj lehet
A WWF legújabb, a Víz Világhét alkalmából kiadott jelentése bemutatja, hogy az egészséges folyók hogyan járulhatnak hozzá a természeti katasztrófák mérsékléséhez.
Környezeti bűnözés fenyegeti Európa vadvilágát
Az ENSZ, a WWF és az Eurac Research ma publikált jelentésében arra figyelmeztet, hogy az illegális fakitermelés, a kaviárkereskedelem, a vadon élő madarak tömeges pusztítása, valamint a medvékre, farkasokra és hiúzokra irányuló orvvadászat súlyosan veszélyezteti a 15 európai országon átívelő Duna–Kárpát régió élővilágát és biológiai sokféleségét.
Biológiai eljárással javítják a Duna-holtág vízminőségét
Biológiai eljárással javítja a Tolnai Holt-Duna-ág vízminőségét a tulajdonos tolnai önkormányzat, amely intézkedési tervet dolgozott ki a leghosszabb hazai Duna-holtág természetközeli állapotának megőrzésére.
Na, akkor evezzünk át a Balatonról a Dunára!
A műszaki felmérésekkel elkezdődött a Sió idegenforgalmi fejlesztése. A tervek szerint kajakkal, kenuval járható lesz a Balatont a Dunával összekötő folyó 85 kilométeres szakasza, mellette pedig kerékpárút épül.
Búvárok kertészkednek a Duna bécsi holtágában
Mivel az utóbbi években egyre nagyobb problémát jelent az Untere Alte Donau hínarasodása, most alacsony növekedésű fajtákkal ültetik tele a medret. A cél, hogy az eredetileg őshonos fajták kiszorítsák a vízfelszínig nyújtózkodó füzéres süllőhínárt, amely zavarja a bécsi strandolókat.
Mérföldkőhöz értek Európa legnagyobb vizesélőhelyének létrehozásában
A szerbiai Bačko Podunavlje területe hivatalosan megkapta a bioszféra-rezervátum minősítést az UNESCO múlt héten Párizsban hozott döntése alapján. Ez egy újabb fontos alkotóelem a WWF által kezdeményezett, öt országon átnyúló Mura-Dráva-Duna Bioszféra Rezervátum megalapításához - olvasható a WWF Magyarország közleményében.
Virágba borult a Tisza
Elkezdődött a méltán híres tiszavirágzás, mely során sok millió kérész életét láthatjuk lezajlani mindössze pár óra alatt, a vízfelszíntől pár méter magasan. A tiszavirág Európa legnagyobb kérészfaja, mely egykor az egész kontinensen előfordult, mára azonban szinte teljesen eltűnt, hazánkban is fokozottan védett, egy egyed természetvédelmi értéke 10 ezer forint.
A nád írja át a Duna-delta jövőjét?
Az éghajlatváltozás hatásai egyre jobban fenyegetik a Duna élővilágban és természeti erőforrásokban is gazdag torkolatvidékét. A WWF szakértői már három éve dolgoznak a páratlan élővilágnak otthont adó deltavidék állapotának javításán, amely a helyi közösség megélhetését is segíti.
Helyreállítják a Duna ártereit
A Duna, az Európai Unió leghosszabb folyója, az ártereinek 80 százalékát vesztette el az elmúlt 150 év alatt, ami komoly veszélyt jelent a folyó egyedülálló élővilágára nézve. A WWF ezért más szervezetekkel, cégekkel és állami hatóságokkal együttműködve, megkezdi a folyó ártereinek helyreállítását.
Mától megy a vizibusz
Július 1-től indulnak a BKV menetrendszerinti hajójáratai a Dunán. Hétköznap BKV-bérlettel is használhatók a vonalak, így az élvezet mellett a munkába jutás gyorsításában is lehet szerepük.
Budapest ivóvizét veszélyezteti a vörösiszap-tározó?
A Greenpeace mérései szerint több mint 21-szer a határérték felett van a mérgező arzén az almásfüzitői tározó alatti Duna-parton. A környezetvédelmi szervezet szakértői talajmintát vettek a hetes vörösiszap-tározó Duna felöli oldalán.
EU Duna-stratégia: konferencia Budapesten
A konferencia célja, igazodva az EU Bizottság és az Európa Tanács Duna stratégiáról szóló közleményében foglaltakhoz, nem-kormányzati szervezetek nemzeti hálózatának (Danube net of Hungarian NGOs) létrehozása a Duna-stratégia sikerre érdekében.
Mi lesz veled, Duna?
Noha Európa leghosszabb vízi országútja, a Duna jövőjét többször is napirendre tűzik a brüsszeli döntnökök, nem a közlekedésről, az áruszállításról, a turizmusról, hanem a tizennégy érintett ország társadalmi, politikai s persze gazdasági programjairól folyik majd a disputa. A program, amely a Duna-régió makroregionális stratégiáját alapozza meg, a magyar uniós elnökség idején gyorsulhat fel igazán. Nem csak a nemzetközi térben igyekszik helyet találni Budapestnek a DunaLog mozgalom, egy szlovák-magyar projekt pedig megyei stratégiákat „épít össze". Mindeközben tényleges európai autópályákról is megszülethetnek döntések: hét érintett ország kormánya megegyezett a Balti-tengertől az Égei-tengerig vezető autópálya megvalósításáról.
Hajózhatóvá tennék a Duna teljes hosszát
A Balti-stratégiához hasonlóan külön forrás nem lesz a Duna-stratégia megvalósítására; a meglévő európai uniós eszközök átcsoportosításával valósulhatnak meg a tervezett fejlesztések a csütörtöki budapesti Duna-csúcstalálkozón elfogadott nyilatkozat alapján. A cél 150 millió ember életminőségének javítása.
Nem terheli többé a Dunát Budapest szennyvize!
Ezentúl már Budáról is az új tisztítóműbe kerül a szennyvíz a tavaly megépített budai Duna-parti főgyűjtőcsatornán keresztül. Ezzel összekapcsolódott az uniós támogatással megépített új fővárosi szennyvíztisztító rendszer minden létesítménye. Kóthay László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium vízügyi szakállamtitkára a telep hétfői bejárását követően ismertette a mintegy 116 milliárd forintos beruházás eredményeit.
14 ország elfogadta a Duna-deklarációt Bécsben
A Duna-medence 14 országának vízügyi miniszterei és az Európai Bizottság Duna Védelmi Nemzetközi Bizottsága (ICPDR) jóváhagyták a Duna deklarációt a Bécsben rendezett találkozón. A Duna Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv meghatározza azokat a konkrét intézkedéseket, amelyeket 2015-ig végre kell hajtani a Duna és mellékfolyói környezetvédelmi állapotának javítása érdekében.
Az EU Duna-stratégiájának élére állhat Magyarország
Célegyenesbe ért az Európai DunaStratégia (EDS) magyarországi előkészítése, Magyarország felkészült a Duna-menti együttműködés integráló szerepének betöltésére, véli a zöld tárca. A Duna védelmére átfogó stratégia kidolgozása kezdődött meg 14 ország részvételével, Európai Duna Stratégia néven.
Díjazták a Szabadság-sziget rehabilitációját
A feltöltődés és a teljes eltűnés veszélye fenyegette a mohácsi Szabadság-szigetet és az ott folyó Duna-mellékágat is, amely Baranya megye déli részének ivóvizét szolgáltatja. A rehabilitációs projektben való részvételéért a Coca-Cola Magyarország díjat kapott a Magyar PR Szövetségtől.
Lassan alig lesz foszfor és nitrogén a Dunában
A Fővárosi Csatornázási Művek észak-pesti telepén megvalósulóban van a szennyvíztisztítás legfejlettebb, ún. „tápanyag-eltávolítási fokozata". A várhatóan 2010 elején a próbaüzemét megkezdő beruházás most az első nagyobb „mérföldkövéhez" érkezett: elkészült a légfúvó gépház szerkezete, a mélylevegőztető és utóülepítő medencék. A beruházásnak köszönhetően a Dunába vezetett tisztított víz minősége jelentősen javul.
Könnyebb lesz az élet: megnyílik a rakpart
A Budai Duna-parti Főgyűjtőcsatorna építése 2008. április vége óta zajlik a budai alsó rakparton. A Petőfi híd és az Erzsébet híd közötti rakpart-szakaszon november végére a szakemberek lefektették a főgyűjtő összes csőelemét, ezzel mintegy 1,8 km hosszúságban megépült a 2 méter átmérőjű szennyvízcsatorna a Duna mentén. December 22-ére az új útburkolat is elkészül ezen az útszakaszon, így - két héttel a tervezett januári átadás előtt - már hétfő reggeltől újra lehet közlekedni a budai alsó rakparton, a Lágymányosi hídtól a Margit hídig, mindkét irányban. Az alsó rakpart középső (Erzsébet és Margit híd közé eső) szakaszát már november elején megnyitották.
Több nem veszhet Mohácsnál!
A feltöltődés és eltűnés veszélye fenyegeti a mohácsi Szabadság-szigetet. A helyi önkormányzat partnereket keresett a természeti értékek megóvásához.