Piac&Profit cikkei


Piac&Profit cikkei

A digitális térben megszűnt a kommunikációs távolság 

A kommunikációs távolság ember és ember közt az elmúlt két évszázadban drámai gyorsasággal csökken, s mára, a digitális térben lényegében meg is szűnt - állítja György Péter, az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem kommunikációs tanszékének professzora. Cikkünkben a kommunikáció történelmi fejlődését követjük nyomon.

Új távlatok az on-line gazdaságban: tartalomeladás és fizetős szolgáltatások 

Az internetes reklámozás egy évvel ezelőtti összeomlása után az on-line piac szereplői új üzleti modellek felé fordulnak. A webportálok a jövőben nem elsősorban hirdetési felületeikből, hanem pénzért kínált tartalmukból és szolgáltatásaikból számíthatnak haszonra.

Kötelezőek lettek a magyar feliratok 

Január elsejétől Magyarországon újságokban, rádió- és televízió-műsorokban, óriásplakátokon és középületeken, tömegközlekedési eszközökön reklámok és tájékoztató feliratok csak úgy jelenhetnek meg, ha a szöveg magyar nyelven is szerepel.

A kiskereskedelmi forgalom növekedése (KSH) 

2002. októberében a kiskereskedelmi forgalom növekedése ismét gyorsult. A jármű- és üzemanyag-forgalom nélküli eladások volumene (munkanapokkal kiigazítva) októberben 9,1%-kal, az első tíz hónapban 8,2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Az előző hónaphoz viszonyítva 1,3%-os növekedést mutat a szezonális és munkanap-tényezővel kiigazított volumenindex.

Első az arany, jön a platina 

A karácsonyi időszakra összpontosul a hazai ékszer-kiskereskedők egész évi forgalmának mintegy harmada. Korábban sokat vártak a ballagásoktól is, ám ma már egyre kevésbé lepik meg ékszerrel a rokonok, ismerősök a fiúkat, lányokat. A magyar vásárlók egyébként némi késéssel követik a nemzetközi ékszerpiaci trendeket, így például nálunk most hódít a fehérarany. Az idei szezon másik újdonsága a platinából készült gyűrű és karkötő, ami nemcsak anyagában divatosabb, formájában is modernebb, mint az arany.
Az on-line áruházak helyzete a hazai internet gazdaságban

Az on-line áruházak helyzete a hazai internet gazdaságban 

Az on-line áruházak „e-felkészültsége” tovább javult, amelynek kiváltója a verseny erősödése volt, míg eredménye az újabb technológiák, megoldások alkalmazása lett. Az áruházakat üzemeltetők a jövőben újabb offline háttérrel rendelkező kereskedelmi cégek online megjelenésére számítanak – állítja a Westel, a SUn és a GKI egyik legújabb közös felmérése.

Alkoholmentes szomjoltó italok az első tíz hónapban 

A tavalyi csökkenés után újra növekszik a szénsavas üdítőitalok fogyasztása. Az ásványvíz fellendülése folytatódik, míg a gyümölcslé a melegebb hónapok pozitív trendjei után újra visszaesést mutat. Ez a háztartások italbeszerzéseinél az első tíz hónap mérlege, az előző év hasonló időszakához képest, a GfK Piackutató Intézet felmérései szerint.

Fő trendek az első tíz hónapból 

A hipermarketek térnyerésének üteme lelassult, a kis boltok pozíciója pedig egyelőre szilárd. Ezeket a legérdekesebb trendek az élelmiszerkereskedelem első tíz hónapi adatai alapján, a GfK Piackutató Intézet közlése szerint.

Pezsgő üzlet 

Csak a címben. Ezúttal tegyünk kivételt és vegyük előre a mondanivalót. A magyar pezsgőüzlet ugyan megvan, meglesz és nem fenyegeti életveszély, volt már virulensebb. Aki ma gyorsan akar meggazdagodni, az valami mást csinál.

Csökken a pezsgőfogyasztás? 

Magyarországon évente átlagosan mintegy 28 millió palack pezsgő fogy el, ez a mennyiség az utóbbi időben stagnál a Henkell und Söhnlein cégcsoport szerint. Az idén a fogyasztás akár 3 százalékkal is visszaeshet.

Elemzés a forint árfolyamáról 

A hazai valuta látványos erősödése erőteljes polémiát váltott ki a gazdasági szereplők és elemzők körében a folyamatban szerepet játszó tényezőkről, a felértékelődés előnyeiről és hátrányairól, valamint a kívánatos gazdaságpolitikai alkalmazkodás jellegéről. Rövid elemzésünk ehhez a vitához kapcsolódik és három kérdést kíván megválaszolni – olvasható az ICEG Európai Központ tanulmányában.

Új, intelligens telefonközpont a közlekedőkért 

Új, intelligens telefonközpont segítségével, a régi számokon várja az érdeklődők hívásait az ÚTINFORM. A telefonközpont éjjel-nappal fogadja a kérdéseket a 322-7052-es, a 322-7643-as, illetve a 322-2238-as számokon. Balesetek, torlódások bejelentésére ezeken a telefonszámokon ezután is lesz mód.

Csinálsz nekem egy honlapot? - Új utakon a marketing 

Egyáltalán nem vagyunk még időben messze attól, amikor a magyar cégek vezetőinek magyarázni kellett a marketing nélkülözhetetlenségét. S mire éppen természetes tudássá válna, hogy mi az a marketingmix…, addigra mindez a tudás felesleges? Az internetes marketingszakemberek állítják: az ő szakmájuk ugyanúgy a terméktervezést, az értékesítést, a kommunikációt és az ügyfélszolgálatot jelenti, mint a hagyományos marketingben, csak most mindezt kicsit vagy nagyon másként csinálják, mint korábban.

A kísérőlevél, ha egy állásra pályázol 

Egy beadott pályázatnak tartalmaznia kell önéletrajzot és kísérőlevelet. Ez utóbbit szokták motivációs levélnek is nevezni.

Feszes költségvetés 2003-ra (kormánypárti nézőpontból) 

Meglehetősen feszes költségvetést állított össze az országgyűlés, mert egyszerre kellett végrehajtani egy adóteher csökkentést, egy szociális fordulatot, és ez utóbbin belül egy úgymond bérfelzárkoztatást, valamint az 2002-ben a kívánatosnál kétszer nagyobb, több mint nyolc százalékos államháztartási hiány mérséklését – mondta Keller László a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára, egy decemberi sajtótájékoztatón, ahol kormány eddigi munkáját értékelte.

Nem kell visszamenőleg megszüntetni a multik adókedvezményeit 

Az EU csatlakozási tárgyalásokon az utolsók között zárták le a versenypolitikai jogfejezetet, mégpedig úgy, hogy egy fontos magyar érdek érvényesítésével: sikerült elhárítani az EU azon törekvéseit, hogy visszamenőleges szabályozást vezessen be.

A globális munka tanulságai 

Megadatott az életemben, hogy egy nagy nemzetközi üzleti tanácsadó cég alkalmazottjaként egy olyan projekten dolgozzak Nyugat-Európában, ami igazán globális, azaz szoros együttműködést igényelt a világ minden részéről. Amikor belevágtam tudtam, hogy nem lesz egyszerű, de gondoltam az elméleti hátterem megvan, hiszen az egyetemen Hollandiában tanultam nemzetközi menedzsmentet, így nagy kihívásnak tekintettem és nekifogtam a munkának.

Nyomon követett csomagok – a UPS gyakorlata 

A világ legnagyobb csomagküldő szolgálata, a United Parcel Service (UPS) már a kilencvenes évek közepén elérhetővé tette ügyfeleinek azt a szolgáltatást, hogy az általuk küldött csomagok és dokumentumok útját számítógépükön, az interneten, vagy akár mobiltelefonon sms formájában nyomon kövessék. Az azóta szerzett tapasztalatokról beszélgettünk a UPS Europe e-kereskedelmi igazgatójával, Jos Dujardin-nal és a UPS Magyarország ügyvezető igazgatójával, Michel Bodával.

Gyorsan bővül a fogyasztás 

A GKI Rt.-nek a K&H Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint a magyar gazdaság túl van a dekonjunktúra mélypontján, de semmilyen egyértelmű élénkülés nem tapasztalható. Javítja viszont a magyar gazdasági kilátásokat, hogy megszületett a megállapodás, miszerint Magyarország (másik 9 országgal együtt) 2004. május 1-én az Európai Unió tagja lesz.

Elemzői várakozások: kamatcsökkentés 

A decemberi felmérés legszembeötlőbb változása, hogy a közelmúlt forint emelkedései után az elemzők jelentősen emelték előrejelzéseiket a forint árfolyamára, a gyengébb szinteket követelő hangok felerősödése ellenére. Ugyanakkor a hazai elemzők zöme nem számit a forint lebegtetési sávjának eltolására 2004 előtt, és a piaci előrejelzők most némileg több jegybanki kamatcsökkentés várnak, mint egy hónappal ezelőtt - állítja a Reuters.

MIT GONDOLTUNK – MIT GONDOLUNK: A VÁRAKOZÁSOK EGY ÉVE (Reuters) 

A forint erősödésére játszó spekuláció novemberben alapvetően átrajzolta az elemzői várakozásokat. Újra megjelentek az utóbbi időben felszivódott kamatcsökkentési várakozások, és földcsuszamlásszerűen lejjebb húzódtak a hozamelőrejelzések - mondták a Reuters elemzői 2002. novemberében. És előtte? És decemberben?

Fogyasztói trendek a vásárlásban 

Jellemző trend főként a középosztály körében, hogy elkülönül a napi kisközértbeli kisbevásárlás a kétheti, havi hipermarketekben történő nagybevásárlástól. A nagybevásárlás során minden szükséges élelmiszert, háztartási cikket, sőt, ruházatot, és műszaki cikket is a hipermarketekben szereznek be a fogyasztók a következő nagybevásárlásig - derül ki abból a felmérésből, amit most tett közzé a McCann-Erickson Pulse egy sajtótájékoztatón.

Még változnak az adótörvények 

Bár közeleg a karácsony, az Országgyűlés előtt még mindig szerepelnek adózást érintő ügyek: hétfőn még a jövő évi költségvetési törvényjavaslat elfogadása során is döntenek az adószabályok módosításáról, másrészt most fogadják el a képviselők az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról, valamint annak bűnügyi igazgatóságának megszüntetéséről szóló törvényjavaslatokat.

Magyarországnak erős gazdasági növekedést jósolnak az EU-csatlakozás után 

Európa 1452 gazdasági vezetője gondolja úgy, hogy Lengyelország és Csehország után Magyarországon lesz a legnagyobb gazdasági növekedés az EU-csatlakozást követően. Ez derül ki többek között a UPS Business Monitor 12. felméréséből, melyhez évente 15000 európai vállalat (legnagyobb bevétel alapján rangsorolt) közel 1500 vezetőjét kérdezik meg a gazdaságot érintő területekről, arról, mit gondolnak az Európai Unióról, vállalatuk üzleti kilátásairól és az euróról.

Életszínvonal Közép- és Kelet-Európában 

Magyarország a közép- és kelet-európai országoknak abba a csoportjába tartozik, ahol a lakosság pozitívan értékeli az 1990-es évek eleje óta végbe ment gazdasági változásokat. A korábbiakhoz képest megnőtt az életszínvonalukkal elégedett magyarok aránya, állapította meg Peter Damisch, az osztrák Fessel-GfK Piackutató Intézet igazgatója egy Közép- és Kelet-Európa piacait elemző bécsi konferencián.

IBM: KidSmart program - számítógépek óvodásoknak 

December 18-án Zircen, a Benedek Elek óvodában átadták az IBM „KidSmart – az információs társadalom az óvodában kezdődik” programjának első számítógépeit. A KidSmart program az IBM egyik legnagyobb jótékonysági kezdeményezése, melyet Magyarországon az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal, valamint az Oktatási Minisztériummal együttműködve indított el.

13 százalékos reálkereset emelkedés 

2002. január–októberben a bruttó nominális átlagkereset 18,4%-kal, a nettó átlagkereset 19,1%-kal, a reálkereset (a fogyasztóiár-index 5,4%-os növekedése mellett) 13,0%-kal haladta meg az egy évvel korábbit - tette közzé a KSH.

TEVÉKENYSÉGEK ÚJ BESOROLÁSI RENDJE!!! TEÁOR ’03 

A Központi Statisztikai Hivatal 2003 első napjaitól felfrissíti a Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszerét (TEÁOR). A rendszer utolsó, átfogó átdolgozására, és egyben az Európai Unió megfelelő osztályozásához való hozzáigazítására 1998-ban került sor, így átalakítása nem osztályozásváltás ugyan, de elvégzését a gazdasági folyamatok korszerűsítésével együtt járó tevékenységváltozások indokolták. Az új termékek és szolgáltatások bevezetése általában a korszerűsítéssel egyenlő, és ha bekövetkezik, akkor megváltoznak az előállítási technológiák, műveletek is.

A háztartások kasszájáról (MNB) 

A háztartások operacionális nettó finanszírozási képessége novemberben – az év végére általában jellemző szezonalitásnak megfelelően – a korábbi hónapoknál magasabb értéket ért el - derül ki a Magyar Namzeti Bank jelentéséből.

Lassuló építőipari növekedés 

Az építőipari termelés volumene 2002 októberében munkanaptényezővel kiigazítva 15,6%-kal haladta meg a 2001. októberit, az előző havinál szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazítva 4,1%-kal volt alacsonyabb. Kiigazítatlan adatok alapján az előző év azonos időszakához viszonyítva a termelés októberben a korábbi hónapoknál kisebb mértékben, 10,2%-kal, 2002 első tíz hónapjában 21,5%-kal emelkedett.

Liberalizáció hatások nélkül – Bell Research felmérés 

A vezetékes telefonszolgáltatók legvonzóbbnak számító fővárosi piacán jelenleg a háztartásoknak mindössze 1%-a vesz igénybe előhívószám tárcsázásával belföldi távolsági, nemzetközi vagy mobil hívásirányokba alternatív szolgáltatót. A liberalizáció sikertelenségének oka a szerény árkülönbségek mellett az előfizetők tájékozatlanságában keresendő: a Vivendi önmagában nem volt képes a lakossági ügyfeleket a szolgáltató-váltási lehetőségekről felvilágosítani.

Eva: még néhány nap a jelentkezésre 

Péntek a végső határidő azok számára, akik a jövő év elejétől az egyszerűsített vállalkozási adó szabályai szerint kívánnak adózni.

Decemberben átrendeződik a boltok piaci részesedése 

A háztartások decemberi vásárlásaiból egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre az év többi időszakához képest, az utóbbi időben. Tavalyelőtt a legnagyobb eladóterű üzletek részesedése novemberről decemberre 16-ról 18 százalékra, múlt évben viszont már jóval nagyobb mértékben, 18-ról 22 százalékra nőtt. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a karácsony előtt időszakban a szervezetlen kereskedelem különböző formái szoktak veszíteni a pozíciójukból az év többi időszakaihoz képest a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseinél.

Jegybanki kamatcsökkentés 

A Magyar Nemzeti Bank a Monetáris Tanács döntése alapján 2002. december 17-i hatállyal a jegybanki alapkamatot 9,00 %-ról 8,50 %-ra változtatja.

Egy év alatt csökkent az ipari termelés, de... 

Az ipari termelés 2002 októberében 0,8%-kal maradt el az előző év azonos időszakától, az év első tíz hónapjában azonban 1,8%-kal emelkedett.

Csökkent a lakosság optimizmusa 

Novemberben érezhetően csökkent a lakosság gazdasági várakozásait reprezentáló GKI lakossági bizalmi index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint azonban az 1993. óta folyó vizsgálatok történetében ennél magasabb index gyakorlatilag csak idén fordult elő.

Romló várakozások 

Novemberben romlott a GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke. Az EU-támogatásával havonta végzett felmérés szerint az üzleti szektorban folytatódik a várakozások 2001 véginél valamivel kedvezőbb, de alacsony szintű stagnálása, az októberi szerény javulást novemberben hasonló mértékű romlás követte. A lakossági várakozások érezhetően estek, de így is nagyon optimisták.

Uniós futamok pénzre és demokráciára 

Ezerkétszáz–ezerötszáz milliárd forint. Ekkora összeg áll a Magyar Köztársaság rendelkezésére az Európai Unióba való belépését követő másfél évben. Ki kapja, hogyan kapja, mire kapja? Milyen elvek alapján, milyen intézményrendszer keretein belül zajlik majd ennek az összegnek a lebontása, amelynek nagyjából a fele uniós forrásból, a másik fele hazai társfinanszírozásból származik? Felkészült-e a hazai területfejlesztési- és közigazgatási rendszer a feladat lebonyolítására?

Persze, hogy nincs és nem is volt Széchenyi-terv 

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) átvilágította a Széchenyi-tervet, és rájött: „A Széchenyi-terv kifejezés a jelentős költséggel járó pr-tevékenység eredményeként hatásos kommunikációs szlogenné vált, azonban a költségvetési terv és a programozás követelményei szerint nem tekinthető tervnek.” Na végre! Mit is írtunk erről a Piac és Profitban 2000. decemberében?

Adómentes internethasználat otthon 

A munkáltatók 2003. január 1-jétől jelentős adókedvezmény mellett támogathatják a dolgozóik otthoni Internet-használatát.

Az NFT az érdekegyezertő fórum előtt 

2002. júliusában a csatlakozási tárgyalások során a regionális fejezet ideiglenes lezárásakor a Kormány – a közel másfél éves komoly lemaradás ellenére – Brüsszel felé megerősítette, hogy ez év december 31-ig elkészíti a Nemzeti Fejlesztési Tervet és a tervhez tartozó, konkrét programcsomagokat tartalmazó öt operatív programot. A kormány változata most került az Országos Érdekegyeztő Tanács elé

Gazdaság és bankszektor: 2002.végi összefoglaló (MKB) 

2002-ben nem következett be a világgazdasági recesszióból való - tavaly még 2002 második félévére várt- kilábalás, ehhez a belföldi egyensúlyromlás felgyorsulása is párosult. Nyilvánvaló ezért, hogy 2003 restriktív lesz az egész gazdaságban, így az immár a tőkepiaci szolgáltatások terén liberalizált piaci körülmények között kiélezett versenyhelyzetben helytállni kénytelen pénzügyi közvetítő rendszer számára is komoly kihívást támaszt – áll a Magyar Külkereskedelmi Bank elemzésében.

Kamarai álláspont az árfolyampolitikáról 

Összehangolt, szoros szakmai együttműködést vár el az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a kormány és jegybank között. Mint a magyar gazdaság szereplőit képviselő legnagyobb szervezet, felajánlja közreműködését a jegybank és a kormány együttműködésének javításában – hangzott el a mai sajtótájékoztatón, Budapesten.

Diákvállalkozások bemutatkozása 

Új vállalkozások jelentek meg a magyar piacon, többek között a Zsákusz-Fabrikusz Kft., a Kreatív UjJAM Bt. a Csillámló Hópihék, JAM-BOREE vagy a Kőrös Gyöngye csapata. Hogy kik is ők, kik a diákvállalkozók? Milyen új és egyedi termékekkel drukkoltak elő? Megtudhatják a Junior Achievement Magyarország és a Young Enterprise közös rendezvényén, az országos Diákvállalkozások Kiállításán és Vásárán.

Mezőgazdaság 2002. január-október 

A mezőgazdasági termékek termelőiár-színvonala 2002. január–októberben 5 százalékkal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában - tette közzé a KSH.

Terjednek a hideg, hamar elkészítető ételek 

Az idén általában fellendülőben lévő élelmiszerpiacon legnagyobb arányban a szendvicskrém, virsli és kenőmájasok fogyasztása növekedett mennyiségben és értékben is az idei első kilenc hónapja során, az előző év hasonló időszakához képest.

4,8%-os november/novemberi infláció 

2002. novemberben az árak összességükben nem változtak az előző hónaphoz viszonyítva, 2001. novemberéhez pedig 4,8%-kal növekedtek. Idén az első tizenegy hónapban átlagosan 5,3%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.

Az év internetes bankja: CIB Bank 

Tavaly hat, idén tíz magyarországi bank adta be pályázatát „Az év internetes bankja” cím elnyeréséért, melyet az Index.hu Rt. és a HP Magyarország hirdetett meg. Az idei győztes a CIB Bank, különdíjat kapott az Inter-Európa Bank, az OTP, és a Raiffeisen Bank is. A verseny célja, hogy népszerűsítse az internetes banki szolgáltatásokat, megismertesse a fejlesztőkkel az aktív és potenciális felhasználók véleményét, tapasztalatait, igényeit.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére

Költségkímélés

Az utolsó pillanatban kötnek utasbiztosítást a magyarok

Az utolsó pillanatban kötnek utasbiztosítást a magyarok  

A magyar utazók zöme továbbra is Európán belül nyaral, elsősorban autóval, és az utazás előtt néhány nappal köti meg utasbiztosítását.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo