A Coface felmérése szerint 2006 első negyedévében a különféle ágazatok globális kockázati szintje stabilizálódott. A legnagyobb ipari vállalatok termelésük keletebbre helyezése és a világkereslet stabil növekedése nyomán rekord eredményekről számoltak be. Mindez annak köszönhető, hogy ezeket a cégeket már nem kötik országhatárok, globális diverzifikációjuk révén profitjuk az egyetlen országon vagy régión belül működő cégekénél jóval kisebb kilengéseket mutat.
Magyarországon koránt sem ilyen rózsás a helyzet - húzta alá Mikael C. Szabo a Coface Hungary ügyvezető igazgatója. A vizsgált 21 ágazatból itthon mindössze hatban mértünk csökkenő kockázatot. A leginkább a korábban is jó szinten álló vegyipar javított, de az egyaránt közepes kockázatot jelentő logisztika és turizmus ugyancsak feljebb kapaszkodott némileg.
A korábban jó kockázati besorolású gépipar viszont a közepes kategóriába zuhant vissza, miközben a közepesből rossz csoportba csúszott a textilipar. A legnagyobb kockázatot változatlanul az építőipar mutatja, amelynél - a faiparhoz hasonlóan - a korábbi magas kockázat további emelkedését regisztráltuk.
Gépipari gondok
Az általában kedvező trendek globálisan sem érintik egyformán az egyes ágazatokat. Így a kiélezett verseny és a gyenge növekedési kilátások a gépjárműipar kockázatosságát tovább növelték: ezek a trendek különösen az Egyesült Államok gyártóinak fedezeti hányadát rontják le. Az év egészében is csak gyenge növekedésre számíthatunk, ráadásul a nyugati gyártók hiába telepítik gyártásukat egyre keletebbre, ázsiai versenytáraik költségelőnye mérséklődhet ugyan, de mindenképpen jelentős marad. A gépjárműgyártók folyamatos költségmegszorításai ugyanakkor alaposan visszavetik beszállítóik jövedelmezőségét is. Emiatt a Coface az ágazat korábbi, "B" kockázati besorolását a mostani felülvizsgálatkor "B-"-ra rontotta.
Itthon a gépjármű ipar még nem érzi ezeket a kedvezőtlen trendeket. Ezek a Coface Hungary becslései szerint 6-12 hónapos késleltetéssel jelentkeznek majd. Mivel nyugaton főként az olcsóbb autók iránti kereslet esett vissza, inkább az ilyen típusú kocsikra szakosodott cégek beszállítóinak kell aggódni.
Az utóbbi hónapokban érezhető piaci trendek ellenben jótékonyan hatottak világszerte a számítógépgyártó ágazat és a légi közlekedés kockázatosságára. A Coface elemzése szerint a számítógépeknél különösen a különféle multimédia-perifériák, nyomtatók és szoftverek, illetve a kapcsolódó szolgáltatások eladása segíthet a forgalom emelésében idén, miközben a hordozható számítógépek kereslete is élénk marad. Az irodai célú asztali gépek eladása az előbbieknél szerényebben ugyan, de szintén bővülhet. Ennek megfelelően összességében mintegy 10 százalékos volumen és - az árszínvonal mérséklődése miatt - 6 százalékos értékbeli gyarapodásra számítunk ebben a szektorban. Mindezek alapján a Coface az ágazat korábbi, "B-" besorolását "B"-re javította.
Szint alatt
#page#
A Coface Hungary szerint itthon nem érezhető ilyen javulás. Míg Csehországban 177, Szlovákiában pedig 180 számítógép jut ezer lakosra, nálunk csak 108, amivel inkább a 96,8-as átlagú Romániával vagyunk egy szinten. Mivel azonban a lakosság még számítógéppel nem rendelkező része továbbra sem engedheti meg magának annak beszerzését, igazi változást csak valamilyen állami intézkedéstől lehetne remélni, ám erre a költségvetés jelenlegi helyzetében kevés remény van. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ebben az ágazatban igen sok, lényegében a hardvert változatlanul, mindenféle többletérték nélkül továbbadó kereskedő cég működik, amelyeknél rövid időn belül komoly konszolidációs hullámra kell számítani.
Javuló turizmus
A Coface javította a légi közlekedés és turizmus kockázati besorolását is. Bár az ágazat továbbra is nagyon magas bizonytalanságot hordoz, úgy látjuk, hogy az intenzív költségcsökkentési programoknak és a légi utasok emelkedő számának köszönhetően a légitársaságok javítani tudják fizetőképességüket. A 2004-es talpraállás után az ágazat ismét 5-6 százalékos stabil növekedésre számíthat, hála a turizmus globális fejlődésének. Bár a kilátások jók, a magas olajárak és a diszkont légitársaságok támasztotta mind élesebb verseny miatt azonban - különösen az Egyesült Államokban - számos vállalat máris veszteségessé vált. Márpedig a növekvő jegyárak és a forgalom csak részben képes ellensúlyozni a kedvezőtlen hatásokat, ami miatt - még ha a költséglefaragások folyatatását is feltételezzük - az ágazat üzleti kockázata továbbra is igen magas marad. Mindezeknek megfelelően az iparágat az eddigi "C-" kategóriából a "C+" kategóriába soroltuk át.
A hazai ágazati helyzet inkább stagnálónak tekinthető. Bár számos új diszkont légitársaság és járat jelent meg, s a vidéki repterek fejlesztésével a légi forgalom folyamatosan élénkül, a turisztikai marketing egyelőre még nem látszik kellően hatékonynak. A hosszabb távú javuláshoz valószínűleg szükség volna a honi szálláshely-fejlesztési koncepció újragondolására is, hiszen az olcsóbb utazási formákat választók egyre nehezebben találnak pénztárcájuknak megfelelő szállodákat a kedveltebb turisztikai célállomásokon.
A következő negyed évet tekintve az üzleti tényezőket három trend határozhatja meg. Miközben ugyanis némileg lassulhat az Egyesült Államok gazdasági növekedése, Európában a Coface fellendülésre számít. Ezzel párhuzamosan előrejelzéseink szerint látványosan fejlődnek majd az ázsiai országok, ide értve Japánt is, illetve komoly bővülés várható az olajkitermelő államok gazdaságaiban is. Összességében tehát továbbra is a globálisan jól diverzifikált cégek üzleti kockázata maradhat alacsony.