Csak két százalék kombinál

A Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. a Capital Research Közvélemény- és Piackutató Intézettel együttműködve közvélemény-kutatást végzett a fővárosban élő lakosok körében. A kutatás a budapestiek közlekedési szokásait vizsgálta, és a többi között arra keresett választ, hogy a fővárosi lakosok milyen közlekedési eszközt választanak a munkahelyükre való utazáshoz, milyen arányban részesítik előnyben a tömegközlekedést, továbbá milyen szempontok alapján döntenek egyik vagy másik megoldás mellett.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A városon belüli közlekedés során a budapestiek jobbára a tömegközlekedési eszközöket részesítik előnyben, ha munkahelyükre igyekeznek, de akkor is, ha egyéb céllal kelnek útra. Akik autóval járnak dolgozni, többségében azért nem döntenek tömegközlekedés mellett, mert lassúnak és kevéssé komfortosnak (piszkosnak, kényelmetlennek) érzik a buszokat, villamosokat. Sokan a gyakori átszállásokkal nincsenek kibékülve, valamint nagyobb csomagok szállítását nem tudják tömegközlekedési eszközökön megoldani. Mindössze a válaszadók 7 százaléka vallott úgy, hogy a tömegközlekedés drágasága miatt dönt az autóval való közlekedés mellett.

Azok a budapestiek, akik hol autóval, hol tömegközlekedéssel járnak dolgozni, akkor választják az autót, amikor sietnek vagy több helyre is el kell jutniuk.

A vidékre történő utazások alkalmával jelentős különbségek figyelhetők meg: akik munkájukhoz kapcsolódóan utaznak vidékre, jellemzően az autót választják, hogy elérjék céljukat. Ezzel szemben a nem munkához kapcsolódó vidéki utazások esetében a megkérdezettek mindössze fele választja ezt a közlekedési formát.

Felsőfokú végzettségű férfiak

A budapestiek többsége a tömegközlekedést részesíti előnyben, amikor munkahelyére megy. Autóval elsősorban a férfiak és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők járnak dolgozni. Mindössze a válaszadók 2 százaléka kombinálja az autót és a tömegközlekedést, amikor a munkahelyét közelíti meg, míg közel tíz százalékuk váltogatja e két típust, azaz néha tömegközlekedéssel néha autóval megy dolgozni. A megkérdezettek 7 százaléka gyalog jár a munkahelyére, a kerékpárral munkába közlekedők száma elenyésző.

Azon válaszadók, akik munkahelye az agglomerációban van - 6 százalék - jellemzően az autót részesítik előnyben munkahelyükre menet, míg harmaduk tömegközlekedéssel jár. Azok, akik munkahelye Pest megyén kívül helyezkedik el még inkább az autóval való közlekedés felé hajlanak.


forrás: Studio Metropolitana

Munkahelye megközelítésekor tömegközlekedési eszközt a dolgozók majdnem fele használ. Körükben vizsgáltuk, hogy konkrétan milyen tömegközlekedési eszközöket vesznek igénybe. Ezen válaszadók leggyakrabban kék busszal (válaszadók háromnegyede), villamossal (válaszadók kétharmada) valamint metróval, földalattival (válaszadók háromötöde) járnak dolgozni. Trolit és HÉV-et a tömegközlekedést választók alig több mint tizede, vasutat és sárga buszt (Volánbusz) pedig még ennél is kevesebben vesznek igénybe munkába menet.

Lassú és kényelmetlen

Azon válaszadóktól, akik jellemzően autóval közlekednek munkahelyükre, megkérdeztük, hogy miért nem használnak tömegközlekedési eszközöket, milyen okok miatt döntenek az autóval való közlekedés mellett. Az autóval közlekedők elsősorban a tömegközlekedés lassúságát kifogásolták (kétötödük), valamint a buszok, villamosok komfortosságával sincsenek megelégedve: mintegy ötödük kényelmetlennek, és néhányan piszkosnak, lepusztultnak tartják a tömegközlekedési eszközöket. A válaszadók több mint tizedének az átszállások okoznak problémát, valamint nagyobb csomagok szállítását sem tudják tömegközlekedési eszközökön elképzelni. Néhányuknak mások szállítását is meg kell oldaniuk, ami kényelmesebb és egyszerűbb autóval. Mindössze a válaszadók 7 százaléka dönt az autóval való közlekedés mellett azért, mert drágának tartja a tömegközlekedést.

A budapestiek csupán 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy néha autóval néha tömegközlekedési eszközökkel közelíti meg munkahelyét. Körükben vizsgáltuk, hogy milyen esetekben használják autójukat, és mikor utaznak busszal, HÉV-vel stb. munkahelyükre. Többségükben akkor választják az autót munkahelyükre menet, amikor sietnek, vagy több helyre is kell menniük, esetleg korán kell indulniuk, vagy éppen sokáig maradnak este munkahelyükön.

Vidéken dolgozók

#page#

Azon budapestiek körében is vizsgálódtunk, akiknek, bár munkahelye a fővárosban van, mégis szoktak munkájukhoz kapcsolódóan vidékre utazni. A fő vagy részmunkaidőben Budapesten dolgozók mintegy harmada (azaz a budapestiek mintegy 13 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy szokott munkájához kapcsolódóan vidékre utazni. Többségük havi 1-3 alkalommal utazik vidékre ebből a célból.

Azok a válaszadók, akik munkájukhoz kapcsolódóan szoktak vidékre utazni, jellemzően autóval teszik ezt, s alig tizedük utazik tömegközlekedéssel. A tömegközlekedési eszközök közül jellemzően a vasutat és kisebb arányban a sárga buszt (Volánbuszt) választják. Az autóval történő vidéki utazásokat leginkább gyorsasági és kényelmi okokból preferálják a megkérdezettek, valamint akkor, ha nagyobb csomagokat szállítanak.

Természetesen az emberek nem csupán munkájukhoz kapcsolódóan utazhatnak vidékre. A budapestiek igen jelentős része, több mint négyötöde szokott nem munkához kapcsolódóan vidékre utazni. Leginkább a felsősokú végzettséggel rendelkezők tekinthetők mobilisnak, míg a legidősebbek és a legalacsonyabb iskolai végzettségűek mintegy negyede állította azt, hogy nem szokott vidékre utazni.

Agglomeráció

Az agglomerációba utazók leggyakrabban rokon- és barátlátogatás (mintegy kétharmaduk) céljából fordulnak meg ezeken a településeken. Az e célból történő utazások gyakorisága az idősebbek körében alacsonyabb. A megkérdezettek hatoda utazik Budapest 30 km-es körzetébe 1-2 napos kirándulásra, túrázásra, főként a fiatal középkorúak körében kedvelt úticél ez. Hosszabb nyaralás, pihenés miatt inkább az idősebbek keresik fel az agglomerációban található településeket.

Budapesttől 30 km-nél távolabb utazni a vidékre járók több mint kilencven százaléka szokott. Ők is főleg rokon- és barátlátogatások miatt indulnak útnak, a megkérdezettek több mint kétharmada szokott e célból vidékre utazni. Budapesttől 30 km-nél távolabb nyaralni elsősorban az idős középkorúak járnak. Ennél rövidebb időszakra, 1-2 napos kirándulás, túrázás céljából a megkérdezettek hatoda keres fel Budapesttől távolabb eső vidéki településeket, amelyek különösen a fiatal középkorúak körében bizonyultak népszerűnek.

Vidéki úticélok felkeresése során a megkérdezettek mintegy fele autóját használja, míg közel harmaduk tömegközlekedéssel utazik. Tíz százalék vallotta, hogy néha autóval, néha tömegközlekedéssel jár, míg 3 százalék kombinálja egy út során az autót és a tömegközlekedést.

Azok, akik tömegközlekedési eszközökkel utaznak vidéki településekre, leggyakrabban a vasutat veszik igénybe (közel kilencven százalék), de sokan utaznak távolsági busszal (több mint felük), esetleg BKV járatokkal vagy HÉV-vel.

A vidéki utazások során autót használóktól is megkérdeztük, hogy miért nem választják inkább a tömegközlekedési eszközöket úticéljuk elérésére. A válaszadók mintegy negyven százaléka jelezte, hogy az autót kényelmesebbnek érzi a vonatoknál, buszoknál, míg közel hatoda kifogásolja a tömegközlekedési eszközök elhanyagoltságát és piszkosságát. A megkérdezettek az autóval való közlekedést gyorsabbnak (több mint negyedük) és olcsóbbnak (több mint ötödük) is érzik.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo