Hegesztőtanfolyam a képernyőn

Az Európai Unióban egyre nagyobb teret nyer az itthon még viszonylag ismeretlen távoktatás, melynek keretében kétkezi munkákat is el lehet már sajátítani.

Az Európai Unió Leonardo da Vinci programja több mint tíz éve foglalkozik szakképzési programok támogatásával, illetve az elért eredmények gyakorlatba ültetésével. A program keretében 2000 és 2006 között több mint 4000 projektet támogattak, egyenként 200-700 ezer euró értékben. A Leonardo da Vinci program, illetve a City and Guilds Intézet képviselői most a virtuális környezetben történő szakképzés hazai térnyerését és lehetőségeit vitatták meg egy egynapos konferencia keretében.

Az esemény sajtótájékoztatóján Aristides Clades, az Európai Bizottság Leonardo Da Vinci program szóvivője elmondta: hiába remek egy képzés, ha az ott elsajátított tudás később nem ültethető át a gyakorlatba. A program vezetői ezért a 2007-2013-as időszakban arra igyekeznek koncentrálni, hogy a támogatott projektek eredményei a lehető legtöbb tagországban hasznosíthatóak legyenek. A Leonardo da Vinci program egyébként az elkövetkező hét évre hatmilliárd eurós költségvetésből gazdálkodhat: az általuk jónak talált projektek 70-75 százalékos támogatásban is részesülhetnek.

A City and Guilds vezető tisztségviselője, Mike Dawe elmondta: az internet alapú virtuális képzések ugyan csak a legritkább esetben működnek önamgukban, mégis majd minden téren lehet olyan ismeretanyagot találni, melyet a számítógépen keresztül is el lehet sajátítani. (Kétkezi munkák esetén például a munkafázisok megszervezését, az anyagok és szerszámok logikus elhelyezését stb.) A szakember szerint a nyugat-európai példák bizonyították, milyen széles területen és milyen hatékonyan lehet alkalamazni az e-learninget, a lehetőségeket azonban meg kell ismertetni a magyar vállalatokkal is. Dawe egyúttal bemutatta a City and Guilds által a virtuális szakképzés helyzetéről készített tanulmányt is, melyet az alábbiakban teszünk közzé. Az Egyesült Királyság legnagyobb, szakképesítést nyújtó szervezete mindkét országban mintegy kétszáz oktatási szervezetet és munkaadót kérdezett meg a legkorszerűbb szakképzési módszerekben rejlő lehetőségekről és azok megítéléséről.

A kutatás eredményi kimutatják, hogy a megkérdezettek 45%-a szerint a virtuális szakképzés az oktatás növekvő szegmensét adja majd Magyarországon. Bár Lengyelországban elsősorban az utaztatás és az idegenvezető kurzusok növekedésére számítanak, a hazai munkáltatók (31%) elsősorban az idegen nyelvi és számítástechnikai kurzusoknak jósolnak nagy jövőt, ugyanakkor az építőipart érintő szakmákban is várható növekedés - vallja a megkérdezettek 14%-a.

A magyar szakképesítők nagy része (40%) azon a véleményen van, hogy leginkább a kétkezi foglalkozásokhoz kötődő szakképesítésekből van hiány. Ezt megerősítik a tanulmány készítői is, akik úgy látják: a szakképzett fizikai dolgozók hiánya visszatérő probléma Magyarországon.

A jövőben a magyar munkáltatók 36%-a szeretné növelni a munkahelyi tanfolyamok számát elsősorban az idegen nyelvoktatás területén, de az informatikai-, csapatépítő- és vezetői tréningek körében is fejlesztenének.

Az EU csatlakozás következményeit élesen különböző módon ítélik meg a két országban - világít rá a tanulmány. Míg a lengyel munkáltatók szinte egyöntetűen állítják, hogy jóval több általánosan elfogadott szakképesítésre lesz szükség az Unióban, és honfitársaik egyre nagyobb arányban mennek majd külföldre dolgozni, a magyar munkaadók mindössze 81% látja szükségesnek EU-s szakképesítések beszerzését és csupán 54%-uk tart a magyar munkavállalók nagyarányú külföldre távozásától.

A lengyel munkáltatók két harmada szívesebben vesz fel olyan szakembert, aki már eredetileg is magasan képzett, míg a Magyarországon megkérdezettek csupán 56%-a vélekedett így. Öt megkérdezettből 2 állította, hogy a munkavállaló képessége fontosabb, mint a formális képzettség, melyet további szakképesítéssel a munkavégzés során pótolni lehet.

Ennek ellenére Lengyelország magasan vezet a virtuális tréningek tekintetében. Míg a lengyel cégek 66%-a biztosít online képzéseket a dolgozóknak, ma Magyarországon ez a szám csupán 15%. Jóllehet, a megkérdezettek további 14%-a jelezte, hogy szándékában áll valamilyen online kurzust indítani. A tanulmány készítői rávilágítanak: a virtuális szakképzés alacsony penetrációja Magyarországon egyszerre jelzi a piac jelenlegi éretlenségét és a szakképzésben rejlő lehetőségeket.

Meglepő ugyanakkor, hogy a magyar iskolák és oktatási intézmények nagyobb mértékben használják az online eszközöket (50%), mint a megfelelő intézmények Lengyelországban (24%).

Hogy mi határozza meg a szakképzés mértékét? A kutatás kimutatja, hogy elsősorban a vezetőség (84%), másodsorban a törvényi előírások (74%) befolyásolják a kurzusokra szánt források mértékét. Ma Magyarországon a legtöbb cég 1-9,9 millió forint között költ dolgozói továbbképzésére.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo