Túl alacsonyak az energiaadók, hogy megfékezhessék a klímaváltozást

Az iparilag fejlett és ezért nagy energiafogyasztónak számító országokban túl alacsonyak az energiaadók, nem hoznak elég pénzt az államkincstárokba a zöld gazdaság fejlesztésének támogatására, figyelmeztet az iparilag fejlett országokat tömörítő OECD.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kormányok általában a következő eszközökkel kanyaríthatnak le némi szeletet a fosszilis energiahordozókkal termelt céges árbevételekből: karbonadó (ami a légszennyezést sarcolja meg), fogyasztási adók, üzemanyagadó, energiafogyasztási adók.

Pont a legnagyobb szennyező országokban elégtelen az anyagi javak újraelosztása az alacsony karbontartalmú növekedési -vagy egyszerűen működési- pályára való átállás előmozdítására. Nem áramlik elég adófizetői pénz az energiahatékony megoldások kiépítésébe és a megújuló energiák használatának elterjesztésébe.

Pontosan mire alapozza ezt a sommás véleményt az OECD? A szervezet 42 tagország és a G20-ak 2012 és 2015 között érvényben lévő, energiafogyasztást és légszennyezést sújtó adóterheit elemezte. (Ezek az országok adják a globális emisszió és energiafogyasztás 80 százalékát.)

Igaz, a kalkulációkba nem vonták bele a karbonkvóta-kereskedelmet, vagyis az emissziók piaci alapú beárazását. (Az európai ETS emissziókereskedelmi rendszer is ilyen mechanizmus.) Nem mintha ennek ignorálásával olyan sok pénzt húznának ki az egyeneletből. Az EU-ban például évek óta notóriusan alacsony a karbonárfolyam, részben azért, mert túl sok a kvóta. Egy tonna üvegházgáz kibocsátását engedélyező kvóta jelenleg 9,89 euróba kerül.

Kép: SXC

Az OECD szakemberei szerint 30 eurónál kellene lenni a szén-dixoid-kibocsátás tonnánkénti árának, hogy kellőképpen kompenzálhassák a légszennyezést e pénzek zöld megoldásokba való invesztálásával (pl. klímaerdők telepítése, megújuló energiás beruházások). De még ez a 30 euró is óvatos becslés.

  • A közlekedésből eredő emisszió 97 százalék van megadóztatva. 2015-ben ennek 47 százalékát sújtotta 50 eurónál magasabb szén-dioxid-tonnánkénti adóteher. 2012-ben ez az arány még csak 37 százalék volt, tehát jelentés előrelépés történt.
  • A nem közlekedésből eredő emisszió 81 százalékát nem terheli semmilyen adónem. Azt a kis hányadot, amit pedig sújt adó, túlnyomórészt (97 százalékban) 30 eurónál alacsonyabb adósáv terheli.
  • A szénbányaipar és a széntüzelésű erőművek működéséből származó légszennyezés 42 százalékát nem érinti semmilyen adó. Mindössze öt országban van érvényben 5 eurónál alacsonyabb adóteher a kibocsátáson tonnánként.
  • A kőolajfogyasztás emisszióját viszonylag erősen, átlagosan 100 eurós vagy ennél magasabb tonnánként tarifával terhelik tonnánként. Itt elsősorban a közúti teherszállítás érintett, mivel a járművek még száz százalékban kőolajszármazékokkal működnek, s az elektromos teherautók térnyerése csak most kezdődött el a Teslának köszönhetően.
  • A dízelüzemanyagfogyasztást újabban terhelték meg adókkal, ami a Volkswagen-botrány következménye. Szinte minden vizsgált OECD-tagországban van ilyen adó, csak két államban nem. A kormányok zömében most olyan véleményen vannak, hogy emelni szeretnék a dízeladókat.
Jelenleg néhány alacsony- és közepes jövedelmű nemzetgazdaságban figyelhetők meg üzemanyagadónövelések, de az OECD jelentése szerint ennél átfogóbb, strukturális átalakításokra van szükség, különösen, hogy a fosszilis energiahordozók támogatásai miatt a szén-dioxid kibocsátást tulajdonképpen tonnánként 100 dollárral támogatják a kormányok.

(Reuters, markets.businessinsider.com)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo