A Magyar Nemzeti Bank (MNB) új ajánlása értelmében a pénzintézeteknek egyre részletesebb ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) adatokat kell bekérniük a vállalati ügyfelektől, amennyiben azok 500 millió forintot meghaladó hitelt vesznek fel. Ez azt jelenti, hogy a bankok a fenntarthatósági szempontok mentén is értékelni fogják a vállalatok működését. De pontosan milyen kérdésekre kell majd válaszolniuk az érintett cégeknek? Ebben segít a vállalatoknak a K&H eligazodni.
Fotó: Depositphotos
Mit jelent ez a vállalatok számára?
A bankok által végzett ESG-adatgyűjtés azt jelenti, hogy a nagyobb vállalatoknak egyre részletesebb információkat kell szolgáltatniuk tevékenységük fenntarthatóságáról. Akik előre felkészülnek, és rendelkeznek világos ESG-stratégiával, előnybe kerülhetnek a hitelkérelmek során, de fontos leszögezni, hogy a bevezetendő kérdéssor adatgyűjtési céllal készül, ez nem jelenti azt, hogy a kérelmező elesik a hiteltől.
„A júliustól megvalósuló kötelező adminisztratív adatgyűjtés célja, hogy a fenntarthatósági szempontok is beépüljenek a hitelezési folyamatba, az évek során kialakuló minősítési folyamatba. Jobb erre időben felkészülni, mert lesznek olyan kérdések, amelyekre rendelkeznek ugyan adatokkal a cégek, ám strukturálatlan formában, és időbe telik, mire a vállalati rendszerekből kinyerhetők lesznek. Vagy éppen szenzitívek, de olyan is akadhat, amire nem tudják a választ: a vállalat szén-dioxid kibocsátásnak mértéke ilyen lehet. A kérdőív adatgyűjtési céllal készült, nincsenek rossz válaszok, egyelőre adminisztratív feladatként merül fel a cégek számára” – hangsúlyozta Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője.