A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz), a Generali Biztosító Zrt.-nél (Generali) és a Genertel Biztosító Zrt.-nél (Genertel) a hosszabb, több éves lakásbiztosítást vállaló ügyfeleknek biztosított kedvezmény (tartamengedmény), illetve az ügyfelek előzetes tájékoztatásának jogszerűségét áttekintve. A vizsgálatokat az indokolta, hogy a tavalyi lakásbiztosítási átkötési kampány során számos jelzés érkezett az MNB-hez a futamidőhöz kötődő díjengedménnyel összefüggő gyakorlatokról, jelentős fogyasztóvédelmi aggályokra rávilágítva. A vizsgálatok a 2023. januártól az eljárás lezártáig tartó biztosítói gyakorlatokat tekintették át.
Fotó: Depositphotos
Vizsgálatai nyomán az MNB határozataiban kötelezte a biztosítókat, hogy a díjkedvezmény periódusának (kezdetének és végének) számításáról, s egyéb szabályairól a szerződések megkötése előtt írásban, figyelemfelhívásra alkalmas módon tájékoztassák ügyfeleiket. Az MNB felszólította a biztosítókat, hogy az engedmény esetleges automatikus megújítását ne alkalmazzák, s annak lejárta után a kedvezményes díj maradjon érvényben a szerződőt terhelő további fenntartási kötelezettség nélkül. A biztosítóknak a vizsgálatok nyomán tett intézkedésekről idén május 30-ig kell beszámolniuk az MNB-nek.
A feltárt kisebb súlyú jogsértések miatt a felügyelet az Allianz biztosítónak 2 millió forint, a Generalinak 8 millió, a Genertelnek pedig 1 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A bírságösszeg kiszabásánál enyhítő körülménynek minősült, hogy az érintett piaci szereplők már az MNB vizsgálata során lépéseket tettek hibás gyakorlatuk korrekciójára.