Állásinterjú: így jöhet rá kérdés nélkül, hogy ki az ideális jelentkező

A Shopify vezére, Tobi Lütke a jelentkező életének válságairól kérdez, hogy megtudja, miként tudott kilábalni a mélypontokról. Ez a legjobb jele annak, hogy az illető vajon tettrekész, ötletes, talpraesett személy, akinek fejlett a problémamegoldó készsége.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tobi Lütke cége egész felvételi mechanizmusát a jelentkezők életanyaga köré építette. Az állásinterjún "mindössze" az álláskereső élettörténetében kutakodnak. Mik voltak azok a pillanatok, amikor fontos döntéseket kellett hoznia, mi alapján döntött az egyik útvonal és nem a másik mellett. "Ezekben nagyon mélyre megyünk" - magyarázta Lütke a The New York Timesnak.

Amikor az álláskereső elmagyarázza, miként oldott meg visszás helyzeteket, hogyan húzta ki magát a pácból, abból kirajzolódik, hogy olyan személyiséggel van dolga a cégnek, aki mindenben mindenütt lehetőséget lát, pozitív hozzáállással rendelkezik és képes is tenni azért, hogy a dolgok jobbra forduljanak.

A Shopify
A Shopify olyan e-kereskedelmi szoftvert készít, melynek köszönhetően a céget ma már 2,5 milliárd dollárra értékelik. Kezdetben 8 alkalmazott dolgozott a vállalkozásnál, ma már 1000 embert foglalkoztat, tőzsdei részvénytársaságként működik és 2015-ben 205 millió dolláros forgalmat könyvelt el. Ez négyszer több, mint a 2014-es árbevétel.
Ezzel a módszerrel nem is kell nagyon faggatni az illetőt irányozott kérdésekkel (pl. mit szeretett a legjobban tanulni az iskolában, előző munkahelyén mi nem tetszett neki, stb.), hanem legfeljebb a megemlített életanyag kibontását, megmagyarázását kell specifikusabb kérdésekkel elősegíteni. A szokványos kérdésekre ugyanis a jelentkezők nagy része tudja, hogyan "illik" válaszolni, hogy jó fényben tüntesse fel magát. Az ezek alapján való megítélés, elbírálás tehát csalóka lehet.

Lütke hisz benne, hogy a növekedési pályára állított, fiatalos, újszerű szemléletmódú cégek képesek csak szinte mindenben üzleti lehetőséget látni, s ő ilyen gondolkodású embereket keres.A Németországban született és 16 évesen már a Siemensnek dolgozó, egyetemi képzést teljesen kihagyó vezető nagy mozgásteret ad alkalmazottainak.

Kép:Flickr

Ahogy ő mondja, csapatát "bizalom akkuval" működteti. Amikor felvesz egy új alkalmazottat, csak 50%-on jár az akku, vagyis fifty-fifty az esélye, hogy beválik a frissen felvett munkaerő. A teljesítményétől függ, hogy az akku lemerül-e a cégvezetői/főnöki oldalon vagy feltöltődik 100%-ra, azaz a teljes bizalom szintjére. "Az emberek így működnek. Én csak elhatároztam, hogy kreálok erre egy hasonlatot, amivel beszélhetünk a teljesítményről anélkül, hogy az személyeskedő kritizálásnak érződne."

Íme a sikeres állásinterjú titkai
Egy tapasztalt HR-esnek nagyon jók a szemei. A legkülönfélébb dolgok is befolyásolhatják azt, megkapjuk-e a meghirdetett állást. A testtartásunk, a kisugárzásunk, a tetoválásunk, a súlyunk, a ruhánk színe - ezek mind számítanak. Lássuk, mi még!
Lütke szerint fontos a csapatmunka is. A Shopify belső honlapján mindenki kirakja magáról, hogy mik az erősségei és a gyengeségei, mit tartanak nagyra, hogyan szeretnek elvégezni bizonyos munkákat, így minden kolléga számára látható, hogyan célszerű közelíteni az adott személyhez.

De nem ő az egyetlen ifjú titán, aki szerint a megfelelő toborzásnál kezdődik a céges siker. Az Amerikában is menő startupnak számító TerraCycle magyar származású alapítója, Tom Szaky azt mondja: „Öt perc alatt tudom, hogy akarok-e dolgozni valakivel, és ehhez nem kell az önéletrajza, sem sokórás, többkörös beszélgetés. A legelső kérdés: add el nekem a TerraCycle-t! Az állást keresők fele azt sem tudja, hogy mivel foglalkozunk! A második kérdés célja, hogy lássam, képes-e másképp gondolkodni. Egy marketinges jelentkezőnek például el kell mondania, hogy hogyan vezetne be egy új programot a piacon úgy, hogy költségkeretet nem kap rá, viszont tízezer dollárt kell keresnünk a kampányon. Nem az azonnali jó válasz a lényeg, hanem a kreatív próbálkozás. Aki rávágja, hogy ez lehetetlen, az nem nekem való.” (Vele készült korább interjúnkat itt olvashatja.)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo