Vállalatok társadalmi felelősségvállalása cikkek
Perelhetők a világcégek a külföldi környezetszennyezéseikért
Az angol Legfelsőbb Bíróság helyt adott egy keresetnek, melyet Zambia közel 2000 vidéki polgára nyújtott be az indiai székhelyű Vedanta bányaipari cég ellen, amiért az elszennyezte a talajvizet a lakóhelyükön és ezzel tönkretette a megélhetésüket. Az eset könnyen precedensértékűvé válhat és perek lavinája indulhat meg.
Idén is pályázhatnak a cégek a CSR Hungary Díjra
Magyarország vezető vállalati felelősségvállalás fórumának díjára több mint 180 magyar és külföldi érdekeltségű, nagy és kkv cég pályázott ez idáig. A ma már önkéntes védjegyhasználati programhoz kapcsolódó elismerésre 2017-ben is pályázhatnak az üzleti szektor képviselői.
Kicsikként is lehetünk filantrópok
Néhány évtizede elindult, és egyre erőteljesebben működik a CSR mint menedzsmentirányzat, amely a környezettudatos szervezeti tevékenység megvalósítására törekszik. A kisvállalatok számára is lehetőség ez arra, hogy felvegyék a versenyt a nagyokkal. Versenyelőnyt jelent, ha a cégnek nemcsak mennyiségi, hanem minőségi követői is vannak. Azonban nem minden CSR tevékenység olyan, hogy arról megéri PR-közleményt kiadni! Könnyen kínos eredménye lehet annak, ha nem tudjuk, hol van a határ az alapvetően korrekt viselkedés, az adományozás és a vállalati társadalmi felelősségvállalás között.
Hogyan lett divat a felelős gondolkodás? Aki válaszol: a marketinges
Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme. A CSR pedig a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt.
A vállalatnak is megéri az önkéntes munka
Óvodák kerítését festő felsővezetők, hajléktalanoknak ételt osztó menedzserek, kórházak gyermekosztályait felújító informatikusok, hátrányos helyzetű fiatalokat mentoráló kollégák. Ma már Magyarországon is találkozhatunk a vállalati önkéntesség számos formájával, de az arra rászoruló intézményeknek nyújtott fizikai segítség mellett egyre elterjedtebb a pro bono, más néven tudás alapú önkéntesség is. Ezért indult most összefogás.
A diszkontdivat is fenntarthatóra vált
Gyors egymásutánban a diszkontdivat vezetői brandjei, a Zara, a H&M és a Mango is ökokollekciókkal állt elő. A ruhák környezetbarát jellegét gondosan kidomborítják a kollekciók kommunikációjában.
Bár sok minden változik, nincs könnyű hátraarc
Az amerikai elnökválasztás mellett a Brexit – hogy csak a két leglátványosabb megnyilvánulást említsük – arra mutat, hogy az emberek a közös felelősség helyett mostanában a bezárkózást és a protekcionizmust részesítik előnyben. A változásokkal a globális felelősségvállalás is lekerülhet a divatos témák listájáról. Mégse valószínű a teljes hátraarc a vállalatok részéről.
Sorra szólalnak fel a megavállalatok vezetői Trump ellen
Tízezer menekültet szerződtetne a Starbucks, a Microsoft és az Amazon másokkal együtt bíróságra megy, a Google alapítója az utcán van a tüntetőkkel, sok más cég pedig felajánlásokkal és nyilatkozatokkal tiltakozik Donald Trump bevándorlóellenes rendelete ellen. A cégvezetők a befogadás fontosságát és a kultúrák sokszínűségének erejét védik. És a szép elvek mellett valószínűleg a hasznukat is.
A zöldülés a nyereséget növeli
Nyereségesebbek a zöld cégek. A vállalkozás gazdasági lábnyoma és ökológiai lábnyoma között szoros az összefüggés. Azok a cégek, amelyek visszafogják, sőt beszüntetik az erőforrások környezetszennyező pazarlását, nagy pénzeket spórolnak meg.
Kicsi a cég, de segít
Sok esetben pénz, vagy kapacitáshiánnyal indokolják a cégek, hogy miért nem tesznek lépéseket a társadalmi felelősségvállalás erősítése érdekében. Pedig nem a hatalmas programokon, hanem az elkötelezettségen múlik a hatás - az alábbi kisvállalati példák is bizonyítják.
Nemzetközi CSR-trendek 2016-ra és azon túl
Egyre több vállalat számára egyértelmű, hogy nem tekintheti függetlennek magát a körülötte lévő természeti és társadalmi környezettől. A fejlődés ezen a területen sem csak „mennyiségi”, az irányok is erősen változnak.
Nem luxus, a siker alapja az etika
Nincs ellentét a vállalkozások és a társadalom érdekei között - hangsúlyozták a Cégvezetők Csúcstalálkozóján felszólaló szakemberek. Valójában hosszú távon csak azok a cégek lesznek sikeresek, amelyek etikusan működnek. Ezt várják a fogyasztók és a partner vállalatok is.
Márkás póló óceánból halászott szemétből
Szervezett óceánmentő missziót indított a legendás szörf márka, az O’Neill. Hogy ráirányítsák a figyelmet az óceán szennyezettségére, újrahasznosított, a vízből kihalászott műanyag tárgyakat használtak speciális kollekciójuk elkészítéséhez.
Tengeri szemétből készít sportcipőt az Adidas
A sportruhagyártó az óceánban sodródó szeméthegyeket hasznosítja újra mint sportcipő-alapanyagot. A prototípust más plasztik-termékek is követik hamarosan.
Itt az idő a beszéd helyett cselekvésre váltani
Az Európai Unió által 2020-ra kitűzött célok eléréséhez a vállalatok – legyenek kicsik vagy nagyok – nagyon jelentős mértékben járulhatnak hozzá, ha belátják saját felelősségüket. Ennek tudatosítása érdekében jött létre a Vállalkozás 2020 Manifesztum, amely kijelöli a legfontosabb prioritásokat. A dokumentum azt hangsúlyozza, eljött a konkrét és gyakorlati lépések ideje.
Üzleti előny a sokszínűség
Bár egyre több cég látja, hogy a sokszínűség egyértelműen üzleti előnyt jelent, egyelőre kevesen foglalkoznak vele, hogy akár csak a generációk hatékony együttműködését fejlesszék a cégben – ez derül ki az MTD Tanácsadó Közösség friss kutatásából. Pedig nem bonyolult dolog az esélyegyenlőség, de annál eredményesebb. A kicsiknek kéne nagyot fejlődnie.
Díjazzák a felelősséget
Az MPRSZ tavaly megalakult CSR tagozata ismét meghirdeti a CSR Best Practice pályázatot, melynek keretében idén is keresi a társadalmi felelősségvállalás vállalati és közintézményi legjobb gyakorlatait, követendő példáit. Az elbírálás szempontjai között a zsűri kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a pályázó szervezet működésében a felelősségvállalás milyen mélységig érvényesül az alaptevékenységben, és valósul meg az érintettekkel folytatott napi kapcsolatokban.
Van mit megmutatni?
A KÖVET Egyesület 2015-ben negyedik alkalommal rendezi meg az Európa több országában évek óta nagy népszerűségnek örvendő CSR Piac kiállítást. A CSR Piac a CSR Europe által 2005-ben útjára indított kezdeményezés (CSR MarketPlace), amely informális környezetben biztosít lehetőséget a vállalati társadalmi felelősségvállalás jó gyakorlatainak megosztására.
A sikeres társadalmi vállalkozás receptje
A társadalmi vállalkozások működéséhez éppúgy elengedhetetlen a jó üzleti terv és a fenntartható gazdálkodás, mint minden más cégnél. Ahhoz azonban, hogy társadalmi szerepüket is sikeresen betöltsék, még sok másra is szükség van. A sikerrecept számos eleme minden cég számára hasznos tanács!
B-vállalatok az üzlet jövője?
Nem tetszik nekik szüleik, a baby boomer generáció kapzsisága. Új jövőképben gondolkodnak: olyan vállalkozásokat akarnak vezetni, melyeknek társadalmi lelkiismerete van. Már 32 országban ítélték oda vállalkozásoknak a "B Corporation", vagyis B-vállalat címkét, elismeréséül az e szellemben való működésnek. Az USA egyes államaiban már jogi védelmet is kapnak ezek a vállalkozások.
Többet is hajlandók fizetni a fogyasztók a felelős cégek termékeiért
Egyre több magyar fogyasztó hajlandó többet fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért, ha tudja, hogy az érintett vállalat saját programja keretében közvetlenül támogat társadalmi célokat.
Ön és kollégái önkénteskednek 2013-ban?
Idén harmadik alkalommal Magyarországon is megrendezik a vállalati önkéntesség napját, amelyet AdásNap 2013-nak neveztek el. A magyarországi programot a Business in the Community önkéntességi programjainak hazai partnereként a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) szervezi május 6–12. között.
Így lesz zöldebb a kakaó
A világ legnagyobb csokigyártója, a Mondelēz International elindította a „Cocoa Life”-ot, a társaság eddigi legnagyobb erőfeszítését a fenntartható kakaótermelés érdekében. A program keretében a cég a következő tíz évben 400 millió dollárt ruház be – írja a Zöld8.
Focizni minden pályán muszáj
Az üzleti szférának, a vállalatoknak nincsenek saját törvényei, túlélési stratégiája, csak a nagy folyamatok részeként képes megfelelően működni – hangsúlyozta Radácsi László CSR szakértő a Magyar Fenntarthatósági Csúcson tartott előadása bevezetőjében, kapcsolódva az összejövetele korábbi előadásaihoz, amelyek a fenntarthatóságot lényegesen tágabb nézőpontból vizsgálták.