Hogyan lett divat a felelős gondolkodás? Aki válaszol: a marketinges

Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme. A CSR pedig a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közel tizenöt éves aktív reklámpiaci tervezői múlttal, aktív részese vagyok a reklámpiac gyors változásainak. Könnyű a változásokat a globalizálódó világ jelenségeire fogni, azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy felnőtt egy tudatosan vásárló nemzedék, melynek az eddigi ígéretek már kevesek. A hagyományos reklámüzenetek nem váltanak ki belőlük olyan mértékű cselekvő ingert, mellyel ugyanazt az értékesítési modellt fent lehetne tartani, mint eddig.

Volt a reklám…

Nem kérdés, hogy a reklám legfőbb célja az értékesítés. A fogyasztás orientált társadalmak nélkülözhetetlen kommunikációs megnyilvánulása a reklám.  Mi a gond akkor? A globális változások és a fogyasztói tudatosság vezetett el odáig, hogy nőtt a reklámokkal szembeni ellenállás. Miről szólt eddig a reklám? A reklám a vásárlásért cserében ígéreteket fogalmazott meg a vevők felé; a vásárlásod jutalma például a tiszta otthon, a kényelmes cipő, a sokoldalúan használható telefon lesz.

A közelmúltban azonban fontos változások mennek végbe a társadalmakban. Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek. Rengeteg azonos minőséget képviselő termék jelent meg a piacon, így a termékelőnyök hangsúlyozása már nem generál tömeges vásárlást.

A fogyasztással kapcsolatos félelmek között elsősorban a fogyasztás mértékének fenntarthatatlansága jelenik meg fő gondként. Divat lett felelősen gondolkodni; visszaszorítani a fogyasztást, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme.  A reklámok vásárlásra ösztönző hangvétele és a fogyasztói magatartás változásai ellentétesen hatnak egymásra, ráadásul erősen jelen van a reklámkerülő attitűd is.

Hogyan lehet mégis befolyásolni a vásárlókat?

A vállalatok felismerték, hogy a termékelőnyök helyett saját maguk előnyös tulajdonságait, önzetlen piaci magatartásukat, segítő szándékukat kell kihangsúlyozniuk annak reményében, hogy a vevők szimpátiája vásárlásokban realizálódik.

Mivel lehet a vevők szimpátiáját elnyerni? Úgy vélem, hogy elsősorban az egyének számára is fontos értékek felvállalásával. Olyanokkal, amelyekkel szinte mindenki azonosulni tud: az értékek tisztelte, a közösségek iránti figyelem, a hitelesség. A segítő szándék artikulálása azonban kevés, a vállalat hitelességét az aktív cselekvés, s azok megfelelő szintű kommunikációja teremti meg. Hiszen a legnagyszerűbb ötlet sem ér semmit, ha nem valósul meg, és ha meg is valósul, annak híre nem jut el tömegekhez.

Társadalmi felelős magatartás

A CSR, vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának egyik zsenialitása abban rejlik, hogy belesimul az aktuális trendekbe, vagyis elősegíti a vállalatok felelős gondolkodását és cselekvését.

A CSR a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt. Hiszek abban, hogy a közeli jövőben a KKV szektor szereplői is felismerik a felelős gondolkodás és cselekvés társadalmi és üzleti hasznát, és úgy profitálnak a CSR-ból, hogy közben valódi értékteremtő tevékenységet valósítanak meg.

Koch Mária

ASR Next CSR Ügynökség

Véleményvezér

Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo