Közel tizenöt éves aktív reklámpiaci tervezői múlttal, aktív részese vagyok a reklámpiac gyors változásainak. Könnyű a változásokat a globalizálódó világ jelenségeire fogni, azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy felnőtt egy tudatosan vásárló nemzedék, melynek az eddigi ígéretek már kevesek. A hagyományos reklámüzenetek nem váltanak ki belőlük olyan mértékű cselekvő ingert, mellyel ugyanazt az értékesítési modellt fent lehetne tartani, mint eddig.
Volt a reklám…
Nem kérdés, hogy a reklám legfőbb célja az értékesítés. A fogyasztás orientált társadalmak nélkülözhetetlen kommunikációs megnyilvánulása a reklám. Mi a gond akkor? A globális változások és a fogyasztói tudatosság vezetett el odáig, hogy nőtt a reklámokkal szembeni ellenállás. Miről szólt eddig a reklám? A reklám a vásárlásért cserében ígéreteket fogalmazott meg a vevők felé; a vásárlásod jutalma például a tiszta otthon, a kényelmes cipő, a sokoldalúan használható telefon lesz.
A közelmúltban azonban fontos változások mennek végbe a társadalmakban. Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek. Rengeteg azonos minőséget képviselő termék jelent meg a piacon, így a termékelőnyök hangsúlyozása már nem generál tömeges vásárlást.
A fogyasztással kapcsolatos félelmek között elsősorban a fogyasztás mértékének fenntarthatatlansága jelenik meg fő gondként. Divat lett felelősen gondolkodni; visszaszorítani a fogyasztást, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme. A reklámok vásárlásra ösztönző hangvétele és a fogyasztói magatartás változásai ellentétesen hatnak egymásra, ráadásul erősen jelen van a reklámkerülő attitűd is.
Hogyan lehet mégis befolyásolni a vásárlókat?
A vállalatok felismerték, hogy a termékelőnyök helyett saját maguk előnyös tulajdonságait, önzetlen piaci magatartásukat, segítő szándékukat kell kihangsúlyozniuk annak reményében, hogy a vevők szimpátiája vásárlásokban realizálódik.
Mivel lehet a vevők szimpátiáját elnyerni? Úgy vélem, hogy elsősorban az egyének számára is fontos értékek felvállalásával. Olyanokkal, amelyekkel szinte mindenki azonosulni tud: az értékek tisztelte, a közösségek iránti figyelem, a hitelesség. A segítő szándék artikulálása azonban kevés, a vállalat hitelességét az aktív cselekvés, s azok megfelelő szintű kommunikációja teremti meg. Hiszen a legnagyszerűbb ötlet sem ér semmit, ha nem valósul meg, és ha meg is valósul, annak híre nem jut el tömegekhez.
Társadalmi felelős magatartás
A CSR, vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának egyik zsenialitása abban rejlik, hogy belesimul az aktuális trendekbe, vagyis elősegíti a vállalatok felelős gondolkodását és cselekvését.
A CSR a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt. Hiszek abban, hogy a közeli jövőben a KKV szektor szereplői is felismerik a felelős gondolkodás és cselekvés társadalmi és üzleti hasznát, és úgy profitálnak a CSR-ból, hogy közben valódi értékteremtő tevékenységet valósítanak meg.
Koch Mária