Hogyan lett divat a felelős gondolkodás? Aki válaszol: a marketinges

Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme. A CSR pedig a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt.

Közel tizenöt éves aktív reklámpiaci tervezői múlttal, aktív részese vagyok a reklámpiac gyors változásainak. Könnyű a változásokat a globalizálódó világ jelenségeire fogni, azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy felnőtt egy tudatosan vásárló nemzedék, melynek az eddigi ígéretek már kevesek. A hagyományos reklámüzenetek nem váltanak ki belőlük olyan mértékű cselekvő ingert, mellyel ugyanazt az értékesítési modellt fent lehetne tartani, mint eddig.

Volt a reklám…

Nem kérdés, hogy a reklám legfőbb célja az értékesítés. A fogyasztás orientált társadalmak nélkülözhetetlen kommunikációs megnyilvánulása a reklám.  Mi a gond akkor? A globális változások és a fogyasztói tudatosság vezetett el odáig, hogy nőtt a reklámokkal szembeni ellenállás. Miről szólt eddig a reklám? A reklám a vásárlásért cserében ígéreteket fogalmazott meg a vevők felé; a vásárlásod jutalma például a tiszta otthon, a kényelmes cipő, a sokoldalúan használható telefon lesz.

A közelmúltban azonban fontos változások mennek végbe a társadalmakban. Elfogytak az ígéretek, és megnőttek a fogyasztással kapcsolatos félelmek. Rengeteg azonos minőséget képviselő termék jelent meg a piacon, így a termékelőnyök hangsúlyozása már nem generál tömeges vásárlást.

A fogyasztással kapcsolatos félelmek között elsősorban a fogyasztás mértékének fenntarthatatlansága jelenik meg fő gondként. Divat lett felelősen gondolkodni; visszaszorítani a fogyasztást, erős hívószó lett az újrahasznosítás, az energiatakarékosság, magunk és környezetünk védelme.  A reklámok vásárlásra ösztönző hangvétele és a fogyasztói magatartás változásai ellentétesen hatnak egymásra, ráadásul erősen jelen van a reklámkerülő attitűd is.

Hogyan lehet mégis befolyásolni a vásárlókat?

A vállalatok felismerték, hogy a termékelőnyök helyett saját maguk előnyös tulajdonságait, önzetlen piaci magatartásukat, segítő szándékukat kell kihangsúlyozniuk annak reményében, hogy a vevők szimpátiája vásárlásokban realizálódik.

Mivel lehet a vevők szimpátiáját elnyerni? Úgy vélem, hogy elsősorban az egyének számára is fontos értékek felvállalásával. Olyanokkal, amelyekkel szinte mindenki azonosulni tud: az értékek tisztelte, a közösségek iránti figyelem, a hitelesség. A segítő szándék artikulálása azonban kevés, a vállalat hitelességét az aktív cselekvés, s azok megfelelő szintű kommunikációja teremti meg. Hiszen a legnagyszerűbb ötlet sem ér semmit, ha nem valósul meg, és ha meg is valósul, annak híre nem jut el tömegekhez.

Társadalmi felelős magatartás

A CSR, vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának egyik zsenialitása abban rejlik, hogy belesimul az aktuális trendekbe, vagyis elősegíti a vállalatok felelős gondolkodását és cselekvését.

A CSR a reklámpiac slágertermékévé vált úgy, hogy közben értéket is teremt. Hiszek abban, hogy a közeli jövőben a KKV szektor szereplői is felismerik a felelős gondolkodás és cselekvés társadalmi és üzleti hasznát, és úgy profitálnak a CSR-ból, hogy közben valódi értékteremtő tevékenységet valósítanak meg.

Koch Mária

ASR Next CSR Ügynökség

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo