Gazdaság


Nincs fenntartható pályán a magyar gazdaság (GKI) 

A magyar gazdaság túl van a dekonjunktúra mélypontján, de az élénkülés nagyon szerény, s erős egyensúlyromlás kíséri. A világpolitikai és világgazdasági bizonytalanság fokozódik, stabil konjunkturális lendület nem érzékelhető. A magyar gazdaság összességében túlélte a parlamenti választások előtti 300 és utáni 100 nap következményeit, s kibírja az önkormányzati választásokig hátralévő időszak terhét is. Egyensúlyi szempontból azonban nem fenntartható pályára került.

Újra ösztönzik az adótörvénnyel a munkavállalók tulajdonhoz jutását 

Annak érdekében, hogy a munkavállalók mind nagyobb része tulajdonossá válhasson, új fogalmat vezet be a jövő évtől a személyi jövedelemadó-törvény: mégpedig az “elismert munkavállalói értékpapír-juttatási programot”. Ennek széleskörű elterjedését különböző adópreferenciákkal igyekszik támogatni a kormányzat.

Mi van a csomagoláson? 

A magyarországi fogyasztók többsége kevésbé tudatos, mint nyugati társaik. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) piackutatása szerint többségünk nem ismeri az élelmiszerek egészségre káros hatását, és sokunk nem tudja, hogy a csomagoláson feltüntetett határidők, és egyéb információk pontosan mit jelentenek.

Mélyinterjúktól a próbavásárlásokig 

Ha elégedett a vásárló, akkor magasabb a forgalom? Természetesen igen. De vajon biztosak lehetünk-e abban, hogy a kevés reklamáció valóban a vevők elégedettségét jelzi-e? Az elégedetlen vevő átlagosan kilenc barátjának meséli el a rossz tapasztalatait, miközben kilencvenhat százalékuk nem tesz panaszt az üzletvezetésnél – derül ki cikkünkből. Ahogy az is, hogy a hagyományos piackutatás mellett milyen újabb módszerekkel ismerhetők meg valóban a vevői igények.

Tőkét kínál a 3TS Venture Partners 

3TS Venture Partners olyan vállalatokat keres, melyek a nemzetközi piacokon is versenyképes technológiával rendelkeznek vagy vezető pozíciót képesek kivívni a helyi vagy közép-európai piacokon. A cég jelenleg a technológia szektorban 10 befektetést menedzsel Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Észtországban.

Növekszik a szomjoltó italok fogyasztása 

Fordulat a szomjoltó italok piacán. A tavalyi csökkenés után ugyanis újra növekszik a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslé fogyasztása, míg a sörnél stagnálást mutatnak az idei első hét hónap adatai, a múlt évi hasonló időszakhoz képest. A GfK Piackutató Intézet megállapítása szerint az élelmiszerek közül megint az ásványvíz forgalma nő a legnagyobb mértékben.

30 éve itt a külföldi tőke 

Ünnepi ülését tartotta október 3- án a Joint Venture Szövetség, mégpedig abból az apropóból, hogy 30 éve született meg a PM 28/1972 (X.3.) rendelete, mely lehetővé tette külföldiek társaságalapítását hazánkban.

Magyar pénzügyi vezetők a New York-i befektetői konferencián 

A befektetők üdvözölték a magyar kormány erőfeszítéseit, amelyek a versenyképesség javítását, az állami költekezés csökkentését szolgálják - mondta az MTI-nek Máté Dániel, a Pénzügyminisztérium szóvivője arról a New York-i befektetői konferenciáról, amelyen szerdán László Csaba pénzügyminiszter, Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke és Búzás László, az Államadósság Kezelő Központ igazgatója vett részt.

K&H kamatakciója 

A Kereskedelmi és Hitelbank meghosszabbítja a szeptember elején a lakossági betétekre meghirdetett kamatakcióját, amely szerint kiemelkedő, 8-8,75% közötti éves kamatot fizet) a 100 000 forint feletti, három hónapra lekötött betétekre.
Kié a leghatékonyabb reklámkampány?

Kié a leghatékonyabb reklámkampány? 

Az elmúlt két év 55 leghatékonyabbnak ítélt kampányával szálltak ringbe a hirdetők a Magyarországon 2002-ben első ízben megrendezett EFFIE reklámhatékonysági verseny kapcsán. Hogy az 55 közül ki léphet dobogóra, arról néhány nappal ezelőtt egy a hazai kommunikációs szakma legnevesebb személyiségeiből álló zsűri döntött, a szigorú EFFIE-szabályoknak megfelelően.

Jelentős szeptemberi fellendülés 

A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szeptemberi értéke 60,5. Az enyhébb augusztusi növekedést nagyobb fellendülés követte az év harmadik negyedévének utolsó hónapjában. Az index értéke 9,1 százalékponttal haladja meg az egy hónappal korábban mért értéket (51,4). Ebben az évben eddig ez a legnagyobb növekedést jelző Beszerzési Menedzser Index, ami a felmérés történetének indexértékeihez viszonyítva is magas értéket jelent, hiszen csupán 1,0 százalékponttal marad el az 1998 márciusában mért (61,5) legnagyobb BMI értékétől.

Vegyesvállalatok Magyarországon 

Harminc éve lehet Magyarországon vegyesvállalatot alapítani. És bár jóllehet a hetvenes években életben lévő rendelet még több tiltást tartalmazott, mint ösztönzést, azért néhány vállalkozó kedvű külföldi már jelen volt a hazai piacon. Magyarország jövője szempontjából ismét kulcskérdés az ország tőkevonzó képességének fenntartása, javítása.

Nemzetközi ingatlankonferencia (beszámoló) 

Több mint 500 közép európai ingatlanspekuláns és ingatlanszakértő találkozott 2002. szeptember 19-én és 20-án a prágai Marriott Hotelben a CEDEM konferencián és kiállításon (Central European Development and Emerging Markets) – Közép Európa ingatlanszakembereinek, fejlesztőinek és -beruházóinak eddigi legnagyobb nemzetközi konferenciáján.

Budapest Kisvállalkozói Hitel Program 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium segít még működőképesebbé tenni a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Központ Programját, amely a hasonló magyarországi intézmények közül egyedül volt képes folyamatos állami mankó nélkül funkcionálni – mondta Csillag István a fővárosi főpolgármesterrel lezajlott találkozó után, szeptember 30-án.

3 százalékos GDP az első félévben 

Magyarország bruttó hazai terméke az előző év azonos időszakához viszonyítva 2002. II. negyedévében 3,1 százalékkal, az első félévet tekintve pedig 3 százalékkal nőtt. A szezonálisan kiigazított adatok szerint 2002 II. negyedévében a növekedés 0,8 százalék az előző negyedévhez képest.

Kormánydöntés a mezőgazdaságról 

 

Változások a lakáspolitikában 

A kormány szeptember végi döntése nyomán december 1-től emelkedik a gyermekek után -- lakásépítéskor, új lakás vásárlásakor -- igényelhető, vissza nem térítendő támogatás mértéke, s a kedvezményt a gyermektelen házaspároknak is megelőlegezik.

Gyorsan romlik a külső egyensúly 

A GKI Rt.-nek a K&H Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint az alig javuló világgazdasági feltételek növekvő világpolitikai feszültséggel párosulnak. A magyar gazdaság dekonjunktúrából való kilábalása lassú és bizonytalan. A külső és belső egyensúly romlik. Rendkívül gyorsan emelkedik a lakosság jövedelme és ezzel fogyasztása, az üzleti beruházások viszont stagnálnak. Az infláció eddig rendkívül kedvezően alakult, de a következő hónapokban kissé emelkedni fog.

A hazai konjunktúrafelmérések 

Bár a vállalati bizalmi indexek bevonása számottevően növeli előrejelzéseink pontosságát, de ez a hatás csak viszonylag rövid – egy negyedéves – időtávon érvényesül – ez a fő megállapítása az MNB füzetek sorozatban „A hazai konjunktúrafelmérések szerepe a feldolgozóipari termelés rövid távú előrejelzésében” címmel megjelent tanulmánynak. Pula Gábor és Reiff Ádám szerzők célja a vállalati konjunktúra felmérésekből nyerhető információk elemzése és annak eldöntése, hogy vajon használhatók-e a bizalmi indikátorok a feldolgozóipari termelés rövid távú előrejelzésére.

Lassú gazdasági növekedés 

 

Stagnáló ipari árak 

Az ipar belföldi értékesítési árait 2002. augusztusban elsősorban a feldolgozóipari árak mozgása határozta meg. Az ipari termelői árak 2002 augusztusában az előző hónaphoz viszonyítva nem változtak. Az árak stagnálása mögött a belföldi árak 0,4%-os növekedése és az exportárak 0,3 %-os mérséklődése húzódik meg. 12 hónap alatt az ipar termelői árainak színvonala 1%-kal esett, miközben a belföldi eladásoknál 1,4 %-os áremelkedés, az exportértékesítési árak alakulásában közel 3%-os csökkenés tapasztalható.

Figyelő TOP200 

A Figyelő TOP200 - idén harmadszorra megjelenő - kiadványban szereplő cégek közé 26 új vállalat került, a 200-ak átlagos árbevétele 53 milliárd forintról 66 milliárdra nőtt, együttesen 2001-ban a magyar GDP 40 százalékát produkálták.

GE további beruházásai 

A magyar kormány nevében Dr. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, valamint Ferdinando Beccalli, a GE európai elnök-vezérigazgatója 2002. szeptember 26-án egyetértési nyilatkozatot írt alá a cég legújabb magyarországi üzletágának létrehozásáról.

Fellendül a tej és a tejtermékek fogyasztása 

Növekszik a háztartások tejfogyasztása, de a legnagyobb forgalmú tejtermékeké is. Amíg a magyar háztartásokban korábban egyik évről a másikra mind kevesebb tejet ittak, addig idén az első félévben három százalékkal több tejet vásároltak, mint a múlt év hasonló időszakában.

5,9 százalékos munkanélküliségi ráta 

2002. június–augusztus hónapokban a nemzetközi szinten összehasonlítható munkanélküliségi ráta 5,9 százalék volt, hasonló, mint május–júliusban, illetve egy évvel ezelőtt. A munkavállalási korú népesség 64,3% a volt jelen a munkaerőpiacon 2002. június–augusztus időszakban.

Tesco: 8 év, 24 gyermek, több mint félmilliárd vendég 

Számokban kifejezve így foglalható össze röviden Magyarországon nyolcadik születésnapját ünneplő Tesco-Global család története. A Tesco família 1994-ben érkezett hazánkba és nyugodtan kijelenhetjük, hogy nem bánják, hogy még a nagyszülőket is hátrahagyva próbáltak szerencsét a Kárpát–Medencében. Ma már itt is nagy a család, jelenleg huszonnégy gyermek van az egész ország területén. Vannak köztük nagyok, nagyobbak és még nagyobbak. A legidősebb pont akkor született, amikor a család megvetette a lábát hazánkban. Ma Őt is ünnepeljük, de hogy színfalak mögé lássunk, kezdjük mindjárt az elején.

Liberalizálódik a hulladékkezelési piac 

- A tavaly életbe lépett hulladékgazdálkodási törvény a vállalatok és intézmények számára liberalizálta a hulladékkezelési szolgáltatást: a gazdálkodó szervezetek már nem kötelesek a korábban helyi vagy regionális szinten gyakran monopolhelyzetben lévő közszolgáltató cégekkel szerződni hulladékuk begyűjtésére és ártalmatlanítására. Mindez a jövő évtől komoly átrendeződéshez vezethet elsősorban a budapesti hulladékgazdálkodási piacon, hangzott el az ágazat egyik meghatározó szereplője, az .A.S.A.-csoport szeptember végi sajtóbeszélgetésén.

Társadalmi vita a Nemzeti Fejlesztési Tervről 

Az Euforium honlapon társadalmi vitára bocsátják a Nemzeti Fejlesztési Tervet, amelynek elkészülte a EU-csatlakozás egyik alapfeltétele. Az 1200-1500 milliárd forint sorsáról döntő program 2004. és 2006. között lép életbe, megvalósulása pedig pályázatok sorát jelenti.

Átadták az első Széchenyi-kártyákat 

A magyar gazdaság igazi motorja a kis- és középvállalkozói kör, rajtuk keresztül lehet az EU-belépéshez szükséges fejlődést biztosítani - mondta Medgyessy Péter miniszterelnök az első Széchenyi-kártyák ünnepélyes átadásán szeptember 23-án a Parlamentben.

Új kormányprogram: Esélyt a jövőnek 

A kormány "Esélyt a jövőnek!" programjának középpontjában az esélyek és a teljesítmények javítása áll, kiemelten kezelve az elmaradott kistérségek, valamint a gyermekek és fiatal szülők helyzetének javítását.

A fizetési mérleg alakulása (a júliusi adatok alapján) 

A végleges számítások szerint 2002. júliusban 215 millió euró hiánnyal zárt a folyó fizetési mérleg. Az előző évi júliusi egyenleg 94 millió euró többletet mutatott. A változásban meghatározó az áruforgalom kiadási többletének növekedése, valamint a szolgáltatások bevételi többletének csökkenése. A szezonális hatások kiszűrésével számított egyenleg 325 millió euró hiányt mutat. Júliusban az adósságot nem generáló tőketételeknél mért nettó forrásbeáramlás 74 millió euró volt.

Garantált alap a hazai piacon 

Kiszámíthatóság, biztonság, és magas hozam - ígéri a A K&H Alapkezelő. A látszólag ellentmondásos feltételekkel a magyar piac első garantált alapja, a K&H Fix Plusz Befektetési Alap kecsegtet. A K&H Alapkezelő legújabb terméke a tőke és a hozamgarancia mellett, extra hozam lehetőségét is nyújtja a befektetőknek.

OECD/ EUROSTAT konferencia Magyarországon 

Az OECD és az Eurostat (az Európai Unió luxemburgi székhelyű statisztikai hivatala) szeptember 25-27 között - elsőként a közép- és kelet-európai régióban Magyarországon rendezi meg a kétévente sorra kerülő a turizmus statisztikával foglalkozó nemzetközi Fórumát.

Óriások a kiskereskedelemben (KSH adatok) 

A magyar üzlethálózatból a kilencvenes évek derekától kezdve valóságos óriásokként emelkednek ki a soküzletes bevásárlóközpontok, a nemcsak élelmiszereket, hanem az iparcikkek széles választékát is kínáló hipermarketek, valamint a nagy alapterületű szakáruházak.

Adóteher-könnyítésekről döntött a kormány 

A kormány hétvégi rendkívüli ülésén a vállalkozók és a magánszemélyek adóterhelésének csökkentéséről, új adókedvezmények bevezetéséről is döntött. A korábban nyilvánosságra hozott tervekhez képest jelentős változásokra is sor került.

Gyakorlatorientált marketinget oktat a Coca-Cola egyetemistáknak 

A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem marketing tanszéke 2002 őszén ötödik alkalommal hirdette meg a Coca-Cola Integrált Marketing Kurzust. Az egy szemeszteres képzés, a Coca-Cola Magyarország szakembereinek vezetésével, az elméleti ismeretek gyakorlati felhasználását teszi lehetővé a diákok számára.

Feldolgozták a gazdasági társaságok 2001. évi társasági adóbevallását 

A kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok tavaly az előző évinél mintegy 20 milliárd forinttal több társasági adót fizettek az államnak – derül ki a 2001. évi adóbevallásokból, amelyeknek feldolgozását most fejezte be az APEH.

Létszám és kereset a nemzetgazdaságban 

2002. január–júliusban a bruttó nominális átlagkereset 18,2%-kal, a nettó átlagkereset 17,9%-kal, a reálkereset (a fogyasztóiár-index 5,7%-os növekedése mellett) 11,5%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

Lesznek-e előnyei az EU-tagságnak? 

A HEBC-jelentés (A Magyar EU Bővítési Üzleti Tanács) rendkívül optimista Magyarország EU-csatlakozás utáni lehetőségeivel kapcsolatban. A csatlakozásnak a magyar gazdasági szereplőkre, a kis- és közepes vállalatokra vonatkozó veszélyeivel, előnyeivel viszont nem volt tiszte foglalkozni. Mi, újságkészítők úgy tapasztaljuk, hogy a csupán a belföldi piacon boldoguló cégeknek vannak félelmei.

Kiskereskedelmi forgalom - 2002. július 

2002. júliusában a kiskereskedelmi forgalom az első félévi növekedésnél mérsékeltebben, de továbbra is dinamikusan emelkedett. A jármű- és üzemanyag-forgalom nélküli eladások volumene júliusban 7,1%-kal, munkanapokkal kiigazítva 9,0%-kal haladta meg az egy évvel korábbit, míg az előző hónaphoz viszonyítva 0,9%-os csökkenést mutat a szezonálisan és munkanapokkal kiigazított volumenindex.

Az aszály miatt a vártnál kevesebb a cukorrépa 

A nyár eleji aszályos időjárás következtében a Magyar Cukor Rt. gyáraiban a tervezettnél kevesebb cukorrépát dolgoznak fel a hamarosan kezdődő kampány során. A társaság két gyárában, Kaposvárott és Petőházán szeptember 25-én indul a munka, s szerződéses partnereiktől mintegy 880 ezer tonna cukorrépa beszállítására számítanak. Ebből a mennyiségből december közepéig várhatóan 119 ezer tonna cukor készül.

Nem várható kamatváltozás (Reuters) 

A Reuters elemzői felmérése szerint szeptemberben csökkent a jegybanki kamatpolitika iránya körüli bizonytalanság. Az elemzők túlnyomó többsége szerint a jövő év elejéig már nem várható kamatváltozás, bár a hosszabb távú inflációs előrejelzések – noha némileg javultak - a jegybanki célok felett maradnak, és tovább romlottak a költségvetés és a fizetési mérleg hiányáról szóló előrejelzések is.

Nő a kártyás vásárlások száma 

Terjed a hitelkártya Magyarországon. A világ vezető kártyatársaságai ebben, valamint az egyéb kártyás szolgáltatások – chip, u-kereskedelem, személyazonosítás – terjedésében látják a növekedési potenciát. Az is a hazai kártyahasználat evolúcióját jelzi, hogy nő azoknak a száma, akik már gyakran fizetésre is használják a plasztik lapokat. A hazai nagybankok pedig reagálva a piaci igényekre egyre diverzifikáltabb kártyás szolgáltatásokat kínálnak.

Gyorsjelentés a bankszektor 2002. első félévi előzetes teljesítményéről 

A bankszektor eszközeinek több, mint 80%-át adó bankok előzetes adatai alapján a hazai bankfúziók, a nemzetközi recesszió és az annak kivédésére alkalmazott anticiklikus gazdaságpolitikai lépések együttes hatásaként a szektor tagjainak teljesítménye közti divergencia 2002-ben várhatóan növekszik. Ebben - jóllehet a publikus féléves adatok köre szűk - felfedezhetőek törvényszerű mozgások is, az azonban bizonyos, hogy leegyszerűsítőnek tűnik a bankszektor egészének meglepően jó, vagy esetleg 2001 félévéhez képest tovább javuló teljesítményéről beszélni.

Kibővült Student Szolgáltatáscsomag egyedi arculatú bankkártyával az MKB-tól 

Már 14 éves kortól igényelhető a Magyar Külkereskedelmi Bank egyedi arculatú Visa Electron típusú Student bankkártyája. A bankkártyával történő vásárlás és a kedvezményes kézpénzfelvételi lehetőségek mellett sms szolgáltatás és betétlekötési lehetőségek állnak a diákok rendelkezésére a kibővült szolgáltatáscsomag keretében.

Lakáshitel: változó feltételek 

A kedvezményes lakáskölcsönök felfutása megtorpant, bankok visszavonulót fújtak. Óvatosságuk okairól olvashatnak cikkünkben...

Kürti Sándor saját evolúciója 

Nehogy azzal vádoljanak, hogy minden bevezetés nélkül ugrom a téma közepébe. A történetem a földi élet megjelenésének pillanatában, 3,1 milliárd évvel ezelőtt kezdődik. Az adat a Britannica lexikon 1997-es kiadásából van. A 3,1 milliárdhoz tehát még 5 évet hozzá kell adni, hogy a pontos évszámot megkapjuk.

Eva lesz, de nem az? 

Az egyszerűsített vállalkozási adó vonzó adózási forma lehetne a gazdaság legkisebb szereplői számára, ha tényleg azokkal a feltételekkel fogadná el az Országgyűlés, amelyeket az MSZP tavasszal megígért. A kormány előterjesztése és a vita azonban kétséget ébreszt.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Úton a klímasemlegesség felé

Úton a klímasemlegesség felé 

A dm első alkalommal készített közös fenntarthatósági jelentést a csoport mind a 14 országára vonatkozóan.

Pénzszerzés

Befektetői ranglistán lépett előre Magyarország

Befektetői ranglistán lépett előre Magyarország 

Ismét bekerültünk a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo