A Magyarországon idén nyolcadik alkalommal megjelenő GfK Shopping Monitor a vásárlás folyamatának különböző fázisairól és jellemzőiről nyújt átfogó képet. A megkérdezés közel 4 millió magyarországi háztartást reprezentáló 1000 fős mintán történt - a válaszadók körét a 15 évnél idősebb, bevásárlásért felelős személyek alkották.
Jó minőségű áru kedvező áron és nagy választékban - évek óta e három tényező a legfontosabb a vásárlóknak, amikor arról hoznak döntést, mely üzletben vagy üzlettípusban intézzék élelmiszer-beszerzéseiket.
A kiskereskedelemi láncok fejlődésével párhuzamosan a fogyasztók elvárásai is folyamatosan nőnek - 2006-ban minden egyes vizsgált szempont - így a fentieken túl az üzlet és környezete, márkás termékek jelenléte, figyelmes és udvarias kiszolgálás, készpénzkímélő fizetési mód (bankkártya) elérhetősége, kiszolgálás gyorsasága, nyújtott szolgáltatások, jól látható árcédulák, tömegközlekedési elérhetőség, környezet, üzlet ismertsége (márkanév), üzlet közelsége, parkoló mérete, hazai termékek jelenléte - esetében a fontosság "növekedése", vagy maximum "szinten maradása" jellemző.
A vásárlók számára fontos tényezők közül feltétlenül ki kell emelni a bankkártyás fizetés iránti igény kiugró növekedését, mely a 2005. évben még utolsó helyen állt a rangsorban, azaz legkevésbé sem volt fontos. A készpénzkímélő fizetési módoknak tulajdonított fokozott jelentőség alapvetően a 40 évnél fiatalabb korosztály fizetési szokásainak megváltozását tükrözi.
A hipermarketek esetében a fent említett három tényezőn túl az átlagosnál magasabbak az elvárások a nyitvatartási időt, az adott üzlet és környezetének tisztaságát, az üzlet által nyújtott extra szolgáltatásokat (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) illetően, továbbá az üzlet elrendezése, a márkás termékek jelenléte, a nagy parkoló, a jó tömegközlekedés, a jól látható árkiírás és az akciók iránt. Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó-, vagy munkahelyük közelében legyen megtalálható.
A szupermarketek egyéb üzlettípusokkal való összevetésében kiderült, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége azok a három fő tényezőn túlmenően fontos szempontok, melyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Továbbá ez az a bolttípus, melynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.