1. „Lost is translation”
A nyelv nagyon-nagyon fontos! Minden anyagunknak meg kell lennie a célpiac számára érhető nyelven, vagyis nem csak a marketing anyagoknak, vagy mondjuk az applikációnak, amit kínálunk, hanem a közösségi média oldalainknak és a helpdesknek is.
A külpiacra lépő vállalkozók sokszor azt gondolják, elég az angoltudás – bár sajnos a magyar kkv-k esetében sokszor ez is hiányzik. Valójában azonban a legáltalánosabb üzleti nyelv kevés ahhoz, hogy jelentős sikert érjünk el külföldi vásárlóknál, mivel 3,1 milliárd internethasználó kétharmada biztos, hogy nem angol anyanyelvű, és valószínűleg a többiek nagy része sem kifejezetten jól beszél angolul. Sőt, például a franciákról köztudott, hogy még a ismerik sem szívesen használják az angol nyelvet. Ha így próbálkozunk náluk, már keresztet is vethetünk az üzleti sikerre. Vagyis hiába tudjuk, hogy az első lépés minden anyagunk lefordítása, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen nyelvre ültetjük át az anyagainkat. Persze fizikai export esetén ez nem kérdés, ha azonban internetes bizniszben gondolkodunk, már nem olyan könnyű belőni, kikre érdemes célozni. Ne sajnáljuk a piac felmérését, sőt, meglévő webáruház esetén a vásárlók analízisét sem! Ha a saját nyelvén szólnak valakihez, mérhetetlenül hálás lesz – mi pedig annál sikeresebbek.
2. A hely és a hely szelleme
Tehát az, hogy beszéljük a megcélzott piac nyelvét, alap. De önmagában ez sem elég. A hatékony marketinghez kevés, ha kiváló nyelvhelyességgel átültetjük a magyarul megírt szövegeket a célország nyelvére. Hozzá kell adnunk valami helyi ízt az üzenetekhez ahhoz, hogy azok tényleg célba találjanak. Ismerni kell a szlenget, a helyiek érzékeny pontjait, a kulturális közös pontokat, normákat. Ezzel sokkal sikeresebbek leszünk, nélküle pedig könnyen aknára léphetünk.
3. Helyi ügyfélszolgálat
Sok terjeszkedő vállalkozás az új vevők tömegének bűvöletében elfelejti, hogy az igazi munka a vevők megszerzése után, a megtartásukkal kezdődik – ez biztosíthatja ugyanis a hosszú távú sikert. A vásárlók elégedettségének egyik fontos pontja pedig a kiváló ügyfélszolgálat. Ezt mindenképpen az adott ország nyelvén kell biztosítanunk – senki nem akar azzal kínlódni, hogy idegen nyelven próbálja elmagyarázni valakinek, miben lenne szüksége segítségre, vagy mivel van gondja. Inkább pár kattintással egy helyi szolgáltatót keres majd. A szolgáltató központok segítségével az anyanyelvi ügyfélszolgálat létrehozása nem annyira nehéz, mint ahogy tűnik, és mindenképpen megéri a befektetést.
A sikerhez elengedhetetlen, hogy a vevő ne érezze, hogy messzebbről szolgálják ki. Az ő szempontjából nem mentség egy esetleg hetekig késő termékre az, hogy hány száz vagy ezer kilométerre van a kereskedő, aki elpostázta neki. A legfontosabb, hogy tartsuk be, amit ígérünk, tehát csak akkor mondjuk, hogy egy héten belül a kezében lehet a megrendelt áru, ha ebben tényleg biztosak vagyunk. Győződjünk meg róla, hogy a globális szállítási rendszerünk megbízható, és vegyük tudomásul, hogy a „jobb később, mint soha” az online világban már egyáltalán nem igaz.
5. Ha könnyen fizet, gyorsan fizet
Tegyük könnyebbé a vásárlók életét könnyen használható fizetési megoldásokkal. A nagy platformok eleve többnyelvűek és ismerik az egyes országok adózási és áfa rendszerét, érdemes ezeket használni, munkát is megtakarítunk magunknak vele.