Gyorsabban, olcsóbban
„Teljesen mindegy, hogy mit és mennyiért értékesítesz, a legfontosabb tényező a szállítás sebessége” – mondta Bognár Ákos, a JátékNet.hu társalapítója a Piac & Profit Webáruházi trendek 2017 konferenciájának kerekasztal-beszélgetésén. „Az alap, hogy a megígért szállítási időpontot megtartsuk, de bármilyen marketing eszköznél jobb, ha rövid határidőt vállalunk és azt be is tartjuk” – csatlakozott Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója, aki szerint hiába a legjobb marketingkampány, ha ezt nem tudjuk biztosítani, kidobott pénz. Az Amazon képes volt 13 perccel a megrendelés után leszállítani egy csomagot. Ehhez kéne felzárkózni...
A Brands.hu esete annyiban más, hogy külföldi nagykereskedőktől érkeznek be a megrendelt termékek. Gerhát-Molnár Irina, a cég ügyvezetője úgy látja, ha nagyon jó árat tudnak ajánlani, akkor a vásárlók hajlandók kivárni a kicsit hosszabb szállítási időt is. A cég tavaly döntött úgy, hogy saját kezébe veszi a logisztikát, nem külső szolgáltatóval szerződik. Tapasztalataik szerint ez sokkal átláthatóbbá és hatékonyabbá tette a működésüket – véleménye szerint ez a termék (esetükben divatcikkek) jellegén is múlik, hiszen itt a termékek sokfélesége (színek, méretek) miatt komoly csúszásokat okozott, ha olyan partner kezelte a csomagok összekészítését, aki nem ismerte a termékeket.
Nem csak a gyorsaság, de az ár is számít. Legyen gyors, de azért legyen olcsó – leginkább ingyenes – is, ez a vásárlók elvárása – tette hozzá Kovács Péter, aki szerint ezt mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a Libri-Bookline kínál gyorsabb, feláras szállítási opciót, ezt azonban vásárlóiknak csak töredéke veszi igénybe.
Nem akarnak kutatni a vevők
A webáruház kialakításánál fontos az egyszerűség, hogy a vevő minél könnyebben megtalálja, amit keres. Manapság pedig már az is fontos, hogy a vevő már érkezéskor, a neki megjelenő főoldalon azt lássa, amiért jött. „Hiába van a nyakunkon maradt raktárkészlet, felesleges ezt tolni olyanok elé, akiket nem érdekel majd” – hangsúlyozta Bognár Ákos.
A legfontosabb a személyre szabás a meglévő adatok alapján, illetve a keresők innovatív és kiváló használata hangsúlyozta. Olyan keresőt kell biztosítanunk, amivel azonnal megtalálja a látogató, amit keres. Ha nem így van, az Aliexpressz is csak pár kattintásra van…
A UX és a UI lesz a főszereplő – mondta a Brands.hu képviselője. Ezeken a területeken kell jót produkálnunk, hogy sikeresek legyünk. Nem csak használhatónak kell lennie az áruháznak, de élvezhetőnek is! A vásárlási élmény nagyon fontos a neten is, tehát nem csak könnyen kezelhetőnek, de látványosnak is kell lennie a webáruháznak. A trend, hogy a termékeket olyan környezetben akarják a vevők online is megvenni, mint ahogy offline tennék – vagyis ha drága, elegáns termékeket kínálunk, ennek megfelelő környezetet kell a neten is kialakítani.
Fizetnek, de nem akárhogy
A minél többféle fizetési mód néhány évvel ezelőtt még fontos versenyelőny volt, ma már alapvető, hogy minden lehetséges opciónak elérhetőnek kell lennie, különben már ki is estél a versenyből – véli a JátékNet alapítója. Ugyanakkor a kereskedőnek érdeke, hogy a kártyás fizetés felé terelje a netes vásárlókat. Ez javítja a likviditást, illetve egy kifizetett terméknél az átvétel valószínűsége is sokkal nagyobb, mint utánvét esetén. Tehát szükség van a különböző fizetési módokra, és támogatni érdemes azt is, hogy a bankkártyás fizetést válasszák – tette hozzá a Libri-Bookline vezetője.
A Brands.hu tavaly éppen erre külön kampányt is indított, plusz ajándékot adtak a bankkártyával vásárlóknak. Idén év elején pedig azt hirdették meg, hogy bankkártyás fizetés esetén ingyen szállítás jár. Az eredmény: 290 forintos tételért is kiadták az emberek a bankkártya adataikat. Vagyis ha tudjuk, hogy mivel lehet motiválni a vásárlóinkat, el lehet billenteni a súlyt a kártyás vásárlások felé.
Bognár Ákos is egyetért abban, hogy az emberek nem félnek megadni a bankkártya adataikat, ha látják, hogy miért teszik. Vagyis a kártyás vásárlás arányának növelése nem annyira technikai vagy biztonsági, sokkal inkább bizalmi és ösztönzési kérdés.
Tanulni, tanulni, tanulni
Mindhárom szereplő egyetértett abban, hogy a sikeres webes értékesítés elképzelhetetlen állandó fejlesztés nélkül. Egy webáruház soha nincs kész, folyamatos innovációra van szükség. „A Bookline most 80 százalékos, jövőre is az lesz, és a következő évben is” – fogalmazott Kovács Péter.
A biztos webes alap már az alap elvárás ahhoz, hogy bármi esélyünk legyen megmaradni a piacon. A valódi sikerhez viszont ennél sokkal több kell: ki kell találni, hogy mitől leszünk egyediek, mi lesz az a plusz, amit adni tudunk a piacot uralókhoz képest. Ez az egyetlen módja, hogy láthatóvá tudjunk válni a bejáratott, akár évtizedes tapasztalattal rendelkező nagyobb szereplők mellett. Arra is érdemes felkészülni, hogy a siker nem jön egyik napról a másikra. Bognár Ákos szerint legalább három évre kell készülni, amíg csak tolni kell a szekeret, ez után válik csak láthatóvá, hogy tényleg sikeresek leszünk-e, jó-e a koncepció.