Cégértékesítés cikkek
Felpörögtek a cégeladások
A közép-kelet-európai akvizíciós piacon a 2016-os évhez képest 2,8 százalékkal, 1132-re csökkent az ügyletek száma. A piac becsült mérete ennek ellenére 6,6 százalékkal növekedni tudott, így elérte az 50,9 milliárd dolláros értéket 2017-ben. Az EY által összeállított M&A Barométer szerint hat országban, köztük Magyarországon is növekedett az ügyletek száma.
Cégeladás: a Balabit-sztori
A Balabit tulajdonosai véghezvitték azt, amit soha nem terveztek, de amire a legtöbb induló startup vállalkozás vágyik: egy nagy, amerikai cég felvásárolta a vállalatot. A január közepén bejelentett ügylet hátteréről, a folyamat tanulságairól és a jövőre vonatkozó terveiről Györkő Zoltán alapítóval beszélgettünk.
Tíz legnagyobb hiba, amit cégeladásnál elkövethetünk
Generációváltás zajlik a magyar cégvilágban, sok cégvezető azonban nem rendelkezik megfelelő utóddal, ilyenkor gyakorta merül fel a cégeladás kérdése. Ez a folyamat azonban nem egyszerű és sok buktatót rejt. A Saxum szakértői rámutatnak a tíz legnagyobb hibára, amit elkövethetünk.
A külföldi többet fizet, a magyar tudja, mit vesz
Továbbra is a stratégiai befektetők dominálnak a hazai cégfelvásárlások piacán, azonban jelentősen megnőtt a határon belüli tranzakciók aránya, egyre több a magyar befektető. A családi vállalkozások körében azonban kisebb eladási hullámra lehet számítani az elkövetkezendő években.
Vegyipari és IT cégekre vadásznak a befektetők
Az első három hónapja szokásosnál gyengébben alakul a cégfelvásárlások és fúziók piacán, de az év hátralévő részében felpöröghetnek a cégértékesítések. Az ipari, vegyipari és IT-cégeket keresik a leginkább a befektetők.
Mit tegyünk, ha kiszállnánk a mókuskerékből?
Ha belefáradt a cégvezető, milyen módok és utak vannak az utódlásra? Eltekintve attól a lehetőségtől, hogy a céget a család ifjabb generációja viszi tovább, hogyan realizálhatjuk a befektetésünk eredményét, ha már nem akarjuk, vagy nem tudjuk folytatni a vállalkozásunk vezetésével ránk háruló feladatokat? Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, és mire kell ügyelnünk? Most induló sorozatunkban a HVCA szakértőinek segítségével ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Fel kell öltöztetni a menyasszonyt a jó üzlethez
Több száz eladó ígéretes magyar cég jelenhet meg az elkövetkező időszakban a piacon, ami az eladási ár csökkenéséhez is vezethet. De vannak jelek, ami miatt mégis megérheti az elkövetkező időszakban piacra dobni a cégünket – véli Horgos Lénárd, a HVCA elnökségi tagja.
Így kerüljük ki az ugráló árbevételeket cégértékelésnél
Mely esetekben térhetünk el egy cégértékelésben a mérvadó EBITDA számtól, mikor alkalmazhatjuk az összehasonlító, módszertant az eljárás során? Az RSM-DTM elnök vezérigazgatója ennek a kérdésnek eredt a nyomába.
Forró év elé néz a felvásárlási piac
Tavaly az év második felében megfordult a globális cégfelvásárlási piacot három éve uraló csökkenő tendencia, miközben a cégek felvásárlási kedve és kapacitása egyaránt tovább emelkedett. 2015-ben felforrósodhat a tranzakciós piac.
Miért van szükség cégértékeléskor korrekcióra?
Ha jól működő és nyereséges cégek esetében beszélünk cégértékelésről, akkor az értékelés fókuszpontja a társaság által elért operatív nyereség, vagyis az EBITDA kell legyen. Más kérdés, hogy az itt megtalálható számok mennyire fedik a valóságos értéket.
A kicsi vonzó, a nagyobb értékesebb
Bizony előfordulhat, hogy cégértékesítés során a vevő és az eladó elképzelései a cégértékesítés során nem találkoznak. Tipikus eset, amikor az eladó kevesli a vételárat vagy éppen a vevő sokallja azt.
Mikor van szükségünk cégértékelésre?
Cégeladás és felvásárlás előtt mind az eladónak és mind a vevőnek el kell készíttetnie a cégértékelést, hogy a tárgyalások során legyen „muníciója”, amivel a másik felet - legalábbis részben - sarokba szorítja.
Mennyit ér a cégem? És mennyit fizetnek érte?
A cégek életciklusának jellemző része a cég, vagy cégrész eladása is. Hogy ez hogy sikerül és, hogy valójában mennyit ér a cég, az sok mindenen múlik. A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek átlátni a lényeget.
A válságadók drasztikusan csökkentik a cégértéket
A szektorális különadók számos cég értékét csökkenthették, egyes piacszabályzó rendelkezések pedig – szélsőséges esetekben – teljesen el is tüntették a vállalkozások értékét az elmúlt években. Egyes szektorokban a növekvő adóterhek a cégeknek nem csak egyszeri, hanem hosszú távú pénzkiadást jelentenek, ezért a tulajdonosok és a potenciális befektetők szemszögéből jelentősen csökkentik a vállalkozás értékét.
Okosan is ki lehet szállni a mókuskerékből
A vállalkozás nem csak a havi jövedelmet biztosíthatja, hanem tőkeértéke is van, amely – ha megfelelő vevőt talál - akár a nyugdíjas éveit is biztosíthatja a cégvezetőnek. Sokan azonban túl későn kapnak észbe és azt sem tudják, mihez kezdjenek, amikor értékesíteni akarják vállalkozásukat.