A válságadók drasztikusan csökkentik a cégértéket

A szektorális különadók számos cég értékét csökkenthették, egyes piacszabályzó rendelkezések pedig – szélsőséges esetekben – teljesen el is tüntették a vállalkozások értékét az elmúlt években. Egyes szektorokban a növekvő adóterhek a cégeknek nem csak egyszeri, hanem hosszú távú pénzkiadást jelentenek, ezért a tulajdonosok és a potenciális befektetők szemszögéből jelentősen csökkentik a vállalkozás értékét.

Akár teljesen el is értéktelenedhetett a cég - Kép: Pixabay

A cégérték meghatározásakor egyik leggyakrabban alkalmazott és a legelfogadottabb módszer a diszkontált cash-flow alapon történő értékelés: cég értéke a jövőbeni pénzáram (cash-flow) diszkontált jelenértéke, azaz a cég értéke megegyezik azzal a mai értéken számolt összeggel, amelyet a tulajdonosoknak hosszú távon ki tud fizetni – mutat rá a MAZARS legfrissebb jelentése, amely a válságadók cégértékre gyakorolt hatását elemzi.

Jelentősen megdrágította a tranzakciós illeték a számlahasználatot.

A jelentés rámutat: a tulajdonosi cash-flow tervezésének fontos tényezői az adózási pénzkiáramlások és szabályozási környezet kockázatának modellezése. Mivel az adóváltozások nem egyszeri éves tételek, hanem a jövőben minden évben pénzkiáramlással járnak, - ezért egy cégértékelés ezeket az adóhatásokat a vállalat teljes jövőbeni élettartalmára figyelembe veszi – így hatásuk többszörösen jelenik meg a cégértékben.

„Az elmúlt években Magyarországon az adózási és szabályozási környezet változása több szektorban is drasztikusan módosította a piaci szereplők értékét. A „rezsicsökkentés” például a tulajdonosok szempontjából pénzkiáramlást jelent az energiaiparban és a kommunális hulladékkezelésben, az ágazati különadók leginkább a pénzügyi, a telekommunikációs szektorban éreztették hatásukat, az E-útdíj bevezetése pedig minden szállítással foglalkozó céget érintett” - mutatott rá Benedek Zoltán, a MAZARS Tranzakciós szolgáltatások üzletágának igazgatója.

A legutóbb bejelentett gáz-, áram- és távhőcsökkentés a becslések szerint 200 milliárd forintot hagy a lakosság zsebében, ugyanakkor ez cégérték tekintetében azonnal 8-10-szeres mínuszban jelentkezik. Ez azt jelenti, hogy az érintett vállalkozások összértéke körülbelül 2000 milliárd forinttal csökken – mutat rá a jelentés.  A júliustól bevezetésre került E-útdíj esetében a kormány bevételi célja éves szinten kb. 150 milliárd forint, így amennyiben a fuvarozók ezt nem tudják érvényesíteni az áraikban, úgy az éves bevételekkel számolva ez is 1000–1500 milliárd forint cégértékcsökkenést jelent.

Okosan is ki lehet szállni a mókuskerékből
A vállalkozás nem csak a havi jövedelmet biztosíthatja, hanem tőkeértéke is van, amely – ha megfelelő vevőt talál – akár a nyugdíjas éveit is biztosíthatja a cégvezetőnek. Sokan azonban túl későn kapnak észbe és azt sem tudják, mihez kezdjenek, amikor értékesíteni akarják vállalkozásukat.
Benedek Zoltán elmondta: egyes szektorokat többszörösen is terheltek a változások, például az élelmiszeripart egyszerre érintette a népegészségügyi termékadó (NETA) és az E-útdíj. Ugyanakkor olyan szektorok is voltak, ahol a teljes vagy csaknem a teljes tulajdonosi cégérték (avagy a jövőbeni pénzáram) eltűnt a működési feltételek megváltozása vagy drasztikus piacvesztés miatt. Jó példa erre a játékkaszinók és az étkezési utalványok piacának teljes átrendeződése, vagy a kommunális hulladékgyűjtés non-profittá tétele.

Mivel az említett szektorok nagyobb részében a szolgáltatók jellemzően külföldi tulajdonúak, látszólag a külföldi tulajdonosi értékek csökkentek. Azonban a beruházások visszafogása és a költségcsökkentések, áttételesen a hazai beszállítókra is negatív hatással vannak – csökkentik a pénzáramukat és ezáltal a cégértéket is – mutat rá a jelentés. Ugyanakkor más intézkedések, például az E-útdíj, már közvetlenül is befolyással vannak a hazai vállalatok értékére.

Bár ilyen helyzetben – látszólag – céget vásárolni lenne érdemes, a MAZARS mégsem lát növekvő tendenciát az itthoni tranzakciós piacon és a régióban Magyarországot Csehország, Lengyelország és Románia is megelőzi tranzakciók tekintetében. Benedek szerint ennek több oka is lehet: például a szabályozási környezet kockázatai miatt a külföldi befektetők óvatosabbak, illetve a korábbi cégértékekből kiinduló tulajdonosok számára sem könnyű megbékélni az alacsonyabb tranzakciós árakkal.  Ugyanakkor határozott növekedés érezhető a cégértékeléssel kapcsolatos megkeresések számában.

„Ennek az állhat a hátterében, hogy a nemzetközi és hazai számvitel is egyre nagyobb figyelmet fordít a valós, piaci értéken történő értékelésre az adóhatóság is egyre felkészültebb transzferárazás, értékelés területén és egyre több NAV megállapítást látunk értékelések kapcsán” – tette hozzá Benedek Zoltán.

Évtizedes hátrányba hoznak minket a különadók
A hazai élelmiszeripart az elmúlt három évben egyre növekvő mértékben terhelték a különféle extraadók. Összesen több mint 50 milliárd forintos többletköltséget okoztak az élelmiszeriparnak a különadók.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo