Az első dolog, amit tisztázni kell – a feladatokat szeretnénk, ha végre más végezné helyettünk, de a tulajdonról nem akarunk lemondani, vagy teljesen ki akarunk szállni és a megkeresett jövedelemből kellemes nyugdíjas éveket kívánunk magunknak biztosítani. Mindkét lehetőség rendelkezésre áll és mindkét esetre számos megoldás létezik. Ahhoz azonban, hogy valamelyik úton el tudjunk indulni fontos előkészítő munkát kell végezni, amelynek az alapvető célja, hogy cégünk működését transzparensé, átláthatóvá kell tennünk, hiszen mindegyik út valamilyen formában azt jelenti, hogy egy új befektető fog megjelenni a cégünkben, aki ahhoz, hogy dönteni tudjon a befektetésről, tudnia kell, hogy mibe is fekteti a pénzét vagy a munkáját.
Mit jelent az, hogy egy vállalkozás transzparensen működik?
Ha nagyon egyszerűen akarjuk megfogalmazni, akkor annyit, hogy az éves beszámolóban szereplő számok a valóságot tükrözik, azaz nincsenek a mérlegben olyan eszközök, amiket már rég le kellett volna írni, de nem tettük, mert akkor a nyereségünk eltűnik és mondjuk nem tudunk pályázatokon részt venni. Az értékcsökkenés elszámolását nem az adóalapunk meghatározása alapján állítjuk be, hanem az eszközeink értékét a hasznos élettartamuk alapján határozzuk meg. Ha feltétlenül szükséges, hogy legyen fekete kassza, akkor azt nem úgy kezeljük, hogy azzal az előlegeink vagy a pénztárunk értéke valótlan képet mutasson. A nyereségünket nem úgy állítjuk elő, hogy bizonyos költségeket nem könyvelünk le, vagy olyan számlákat bocsájtunk ki, amiről tudjuk, hogy soha nem fognak befolyni. Pontosan meg kell tudnunk mondani, hogy mekkora az az elszámolt költség összeg, ami gyakorlatilag a családunk jólétéhez kapcsolódik és nem igazán indokolt költség a vállalkozás szempontjából. Természetesen az átláthatósághoz hozzá tartozik, hogy a munkavállalókat bejelentjük és nem úgy fizetünk nekik, hogy minimál bér plusz zsebbe a többi, lehetőség szerint minden területen betartjuk a szabályokat előírásokat, a megfelelő bevallásokat mindig időben teljesítjük és fizetési kötelezettségeinknek is megpróbálunk időben eleget tenni.
Miért fontos ez? Azért mert ha azt akarjuk, hogy valaki hajlandó legyen átvenni a cégünket, akkor az a valaki pontosan tisztában akar lenni a helyzettel. Ha nem tudja megítélni a vállalkozás értékét, vagy ha hitellel történik a kivásárlás és nem lehet megmondani, hogy a vállalkozás mekkora hitelt képes elviselni, nem fog létrejönni az üzlet. A transzparens működés megvalósításához és ezzel összefüggésben a cég átadásának az előkészítéseként az alábbi rövid távú lépéseket kell elvégezni, amelyek a cég értékének a növelését szolgálják:
- Érthető, jól kommunikálható növekedési stratégia kialakítása;
- Transzparens és lehetőleg egyszerű tulajdonosi struktúra létrehozása;
- Az ingatlanok, termelő gépek és eszközök megfelelő állapotba hozása;
- A működés folytonosságát biztosító eszköz- és egyéb biztosítások megkötése;
- Adóhátralékok rendezése.
A tulajdonossal szorosan együttműködő és annak közvetlenül beszámoló, hosszú távon a tulajdonos nélkül is működni képes menedzsmentet ki kell építeni és ki kell dolgozni azt a stratégiát, amely biztosítja a kulcs emberek megtartását és megfelelő motivációját.
Az eladásra/átadásra szánt cégnek feltétlenül rendelkezni kell vállalati információs rendszerrel. Ez biztosítja azt, hogy a lehetséges vevő gyorsan és megbízható információkat kaphasson. Ennek hiánya jelentős értékcsökkentő tényező lehet.
Pénzügyek
- Az alaptevékenységhez szervesen kapcsolódó költségekre kell koncentrálni és a költségek közül kivezetni a családi költéseket, extra juttatásokat;
- Kétes kintlévőségeket be kell hajtani vagy le kell írni;
- A működő tőkefinanszírozási igényt alacsony szintre érdemes szorítani, készletszintet az iparági szinteken vagy annál jobban kell tartani;
- Kihasználatlan eszközöket értékesíteni kell vagy el kell különíteni, kivenni a vállalkozásból;
- K+F tételek esetében nagyon tudatoson megfontolni az aktiválás/ költségként való elszámolás dilemmáját;
- Rejtett bevételek kimutatása, túlzott „költségelés” elkerülése, hisz a „tiszta” működési eredmény a cégértékelés egyik kiindulási alapja.
- Peres ügyek rendezése, potenciális peres ügyek felmérése;
- A legfontosabb „külső és belső” ügyfelekkel (vevőkkel, szállítókkal és munkavállalókkal) történő
- A szerződések aktualizálása;
- Az immateriális jogok, védjegyek, szabadalmak értékelése, bejegyzése;
- Környezet-, munka- és egészségvédelmi előírásoknak való megfelelés biztosítása;
- A kölcsön és hitelszerződéseknél gyakori „tulajdonváltási tilalom” klauzulák finomítása;
- Munkaszerződések aktualizálása
- A különböző jogszabályok által előírt szabályzatok aktualizálása
A következőkben az egyes lehetséges kivásárlási tranzakciók konkrét változatainak a sajátságait foglaljuk össze. Így szó lesz a menedzsment kivásárlás sajátságairól, a stratégiai vagy szakmai befektetőnek való értékesítésről, illetve a pénzügyi befektetőknek való értékesítésről.
Szerző:
Dr. Berecz József, befektetési és portfólió menedzser
DBH Investments, Széchenyi Tőkealap