Okosan is ki lehet szállni a mókuskerékből

A vállalkozás nem csak a havi jövedelmet biztosíthatja, hanem tőkeértéke is van, amely – ha megfelelő vevőt talál - akár a nyugdíjas éveit is biztosíthatja a cégvezetőnek. Sokan azonban túl későn kapnak észbe és azt sem tudják, mihez kezdjenek, amikor értékesíteni akarják vállalkozásukat.

Kép:PP archív

Egy vállalkozás vezetése folyamatos rendelkezésre állást, rengeteg időt és türelmet igényel a tulajdonos részéről. Ő az, aki a legjobban ismeri saját cégét, már a kezdetektől fogva részt vesz a mindennapos folyamatok irányításában, felmerülő kérdések és feladatok megoldásában, gyakran szabadidejét is erre áldozva. „A tulajdonosok azonban sokszor nem veszik figyelembe, hogy vállalkozásuk komoly tőkeértéket is képviselhet. Ezért sokszor eszükbe sem jut, hogy el is adhatnák cégüket, vagy ha mégis erre a döntésre jutnak, sokszor már későn” – mondta a Piac&Profitnak Sipeki Péter, a Niveus Consulting Group M&A üzletág vezetője.

Az előre látható folyamatok mellett számolni kell továbbá a váratlan eseményekkel is; egy betegség, veszteséges projekt vagy akár egy befektetői ajánlat komoly választás elé állíthatják az embert; bár a saját céget „elengedni” nem könnyű, számolni kell ezzel a lehetőséggel is.

„Jellemzően a tizenöt-húsz éve, vagy még régebben működő vállalkozásoknál merül fel az utódlás problémája, ami akkor válik akut gonddá, ha a cégvezető valamilyen okból képtelenné válik a feladatai ellátására. Sokszor még hónapokig, évekig próbálkoznak akár megromlott egészséggel is fenntartani a cégüket, mire arra a döntésre jutnak, hogy feladják a vállalkozásukat, pedig általában ilyenkor már késő megfelelő befektetőt, vagy vevőt találni” – hangsúlyozta a szakértő. Sipeki szerint Magyarországon inkább a fiatalabb vállalkozók, a sikeres – vagy csak mérsékelten sikeres – startup cégek indítói számolnak a cég tőkeértékével, mint esetleges haszonnal. Az utódlás kérdése azért is roppant fontos, mert tragikusan alacsony a fiatalok körében a vállalkozási hajlandóság.

Az utódlás lehet a családi vállalkozások rákfenéje
A magyarországi családi vállalatok és vállalkozások a GDP mintegy 50-60 százalékát adják, miközben a foglalkoztatottak közel fele tartozik ehhez a körhöz. A sikeres családi vállalatok több szempontból is hagyományosan az átlag fölött teljesítenek, tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erősebb, mint más jellegű vállalkozásoké. Mindezek mellett számos olyan problémával is meg kell birkózniuk, mely más cégeket nem, vagy csak sokkal kisebb mértékben érint. Ezek közül vitán felül az utódlás kérdése hordozza magában a legnagyobb veszélyeket, melyekkel már napjainkban is szembe kell néznie a generációváltás küszöbén álló, a rendszerváltás idején alapított hazai családi vállalkozásoknak is.
Felkészülni a kiszállásra

A sikeres kiszállás ritkán spontán, az esetek többségében sokkal inkább gondosan előkészített, lépésről lépésre előre eltervezett folyamat eredménye. Ahhoz, hogy jókor és a legjobb kilátások mellett tudjunk dönteni, érdemes ezekre a lehetőségre már jóval előbb felkészülni. A tulajdonosnak tudnia kell, hogy milyen értéket képvisel cége, valamint azt is, hogy ha akár előre tervezetten, akár váratlan esemény hatására cégértékesítésre kerül a sor, milyen lehetőségek állnak előtte.

„A cég értékének meghatározása sosem könnyű feladat. Már rég nem érvényes az az ökölszabály, hogy az utolsó éves nyereség négy-ötszörösét éri egy cég, a modern felfutó iparágakban tevékenykedő startupok tekintetében az ötlet, amire a vállalkozás épült, többet számít” – mondta Sipeki. Szerinte a cég értékét a befektető részére a számviteli adatok mellett egyre inkább a vállalat közép- és hosszú távú kilátásai, eszközigénye, a versenytársak helyzete, valamint a szükséges szakértelem értéke, hozzáférhetősége is meghatározza. Persze a papír sokat elbír, azonban a befektetők sem hisznek el mindent, ezért a cég értékelését – és akár értékesítését - érdemes inkább független tanácsadóra bízni, akik a vevők szemében is hitelesek. A tanácsadók nem csak a cég pillanatnyi helyzetének értékelését végzik el, hanem felmérik a hosszú távú potenciált is és megfelelő befektetőt is keresnek, aki a lehető legjobb árat ajánlja a cégért. Sipeki Péter tapasztalatai alapján a legkelendőbbek azok a cégek, amelyek előtt komoly felfutási lehetőség áll. (Itt megtudhatja, mit keres a kockázati tőke.)

„Ezért a tulajdonosoknak érdemes szem előtt tartaniuk ezt a lehetőséget és követniük cégük tőkeértékét, hogy ha úgy adódna, hogy el kell engedniük a vállalkozásukat, ne hirtelen érje őket a változás” – hangsúlyozta a szakértő.

3+1 mérőszám, amire érdemes odafigyelni
Üzleti mantráink közül az egyik legerősebb: ismerd a számaidat. Azokra a számokra hívjuk fel most a figyelmet, amelyek a vállalkozást a legjellemzőbben leírják, és érzékenyen mutatják, hol és hogyan kell változtatni a növekedés érdekében.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo