Már a fizikai térből is a virtuális térbe kell terelni a potenciális vásárlókat. „Erős a kötődésük az embereknek az okostelefonjaikhoz. A Vaze-en felugrik egy hirdetés: Egy csésze kávéval várjuk áruházunkban.” A fizikai boltban QR-kód várja az embert, és máris megnézhető egy ajánlat vagy egy videó. Nem elég átterelni online közegbe, személyre szabott folytatást kell biztosítani a vevőnek” – mondta Lévai Richárd, az RG Stúdió marketingvezetője.
„Óriási a marketingzaj. Egy döntéshozó 120-150 e-mailt kap naponta, ezek feldolgozására, megválaszolására átlagosan 4 órát fordít napi szinten. Heti 16 órát értekezleteken tölt. A figyelem hossza, az attention span leszűkült, néhány éve tíz másodperc volt, ma már 8,2 másodperc. Még egy aranyhalé is kilenc másodperc” – mondta Szabó Csaba, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója.
„Ha több mint huszonnégy órát várattuk a vevőt az árajánlattal, 20 százalékkal alacsonyabb volt a konverzió. Ilyen figyelem- és időhiányos korban nem engedheted meg magadnak azt a luxust, hogy lassan válaszolsz. Amikor pedig ajánlatot tetszel, nem a cuccot (gadget, stuff) adod el, hanem a terméket, amiben hozzáadott érték van” – mondta Berze Márton, a Kreatív Kontroll Kft. szakértője.
Megnyerő fellépés
„Az emberek elfelejtik, amit mondasz nekik, amit teszel értük. De nem felejtik el, hogy milyen hatást gyakoroltál rájuk” – mondta Tóth Tamás, a Personal Brand Institute ügyvezető partnere. (Ez valójában idézet Maya Angelou amerikai költőnőtől.)
Az értékesítéshez pozitív hozzáállás és megnyerő személyiség kell. Persze bárki kelhet bal lábbal reggel. A lényeg az, hogyan lesz a rossz kedvén úrrá. „Amikor elkezdünk mosolyogni, beindul egy fiziológiai átalakulás a szervezetben, s a külső mosoly visszahat a belső világunkra. Felderülünk” – mondta Hegedűs Márta CMC-minősített vezetési tanácsadó, a Homo Regius Kft. ügyvezető igazgatója.
„A jó értékesítési munkatárs ismérve nem az, hogy rengeteget képes beszélni, hogy tudja befolyásolni az ügyfeleket, hogy mindent tud a termékről/szolgáltatásról, vagy hogy bármit el tud hitetni bárkivel. Nem, a jó sales-es kérdez, és hallgat” – mondta Kováts Péter, a G2M Global business consulting directora.
Hasonlóképp vélekedett Vavrek Balázs, a Kreatív Kontroll Kft. marketingvezetője is: „Beszéltesd az embereket saját magukról. Kevés ember képes ennek az ególöketnek ellenállni. Végül úgy állnak fel a »beszélgetésből«, hogy »milyen jófej emberrel találkoztam«” – mondta Vavrek.
„A probléma az, hogy nem abba gondolunk bele, a másiknak mi lesz jó, hanem abba, hogy nekünk mi lenne az” – mondta Szántó Péter, a Spring Tab CEO-ja, tulajdonosa.
Gyakorlati segítség
„Vékony a vonal az értékesítés és az ügyfélszolgálat között. Az egyszerűbb tranzakciók terhét leveszik a vállunkról a gépek, ezért magasabban képzett munkatársakra lesz szükség” – vélekedett Podhorányi László, az EXPEDITE Kft. vezető tanácsadója.
„A vásárló szeretne megkapni annyi segítséget, hogy meg tudja védeni a vásárlását ott, ahonnan jött. Nem értékesítünk, hanem tanácsot adunk. Soha nem adunk el embereknek semmit, hanem segítünk megoldást találni” – hangsúlyozta Tonk Emil, az Üzleti Akadémia ügyvezetője, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke.
Trendek
„HR-ben is értékesítenem kell, el kell adni a céget” – mondta Hamsik Gábor, a Sales Talents Hungary ügyvezetője, szenior tanácsadója.
Nagyon résen kell lenni, hogy ne vétsük el az irányt, és ne veszítsük el a fonalat a változó világban. „Amikor jól megy a szekér, nem nézzük a trendeket. Aki azt gondolja magáról, »én már akkora értékesítési arc vagyok, hogy ha lelépek, a cég összeomlik, az ügyfelek jönnek velem«, az nem akar változtatni” – mondta Stremeny Gábor, a Develor Tanácsadó Zrt. üzletfejlesztési igazgatója.
„Magyarországon közvetlen értékesítésben a top 3 kategória a wellness 57 százalékkal, a kozmetikai termékek 20 százalékkal és a háztartási cikkek 8 százalékkal” – mondta Tánczos Edit, a Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) főtitkára.
Az is megfontolandó, B2B-szinten milyen vállalkozásoknak adunk el nagy mennyiségben terméket, mert nem biztos, hogy át is utalja a kiszámlázott összeget. „Magyarországon minden ötödik órában megszűnik egy cég. Minden harmincadik céget felszámolnak egy éven belül. Az üzletemberek nem veszik elég komolyan a cégek hátterét, hogy kikkel szerződnek. Ezért fordul elő, hogy a vállalkozások 30 százaléka megszűnik az ötödik születésnapja előtt" – mondta Vida-Gősi Bernadett, az Opten Informatikai Kft. ügyfélmenedzsere.