Infokom
Programok kommunikációja - Sorozat: Az új gazdaság és az ember
A Piac és Profit előző két számában bemutattuk, magyaráztuk a Microsoft DotNET (.NET) stratégiájának lényegét, a következő generációs internet rendszerének forradalmi hatását a kommunikációra. A DotNET erőteljesen megváltoztatja az üzleti kapcsolatokat is, alapjaiban hat a termelési és szolgáltatási szektor működésére, s ma még nem látható távlatokat nyit az új gazdaság szereplői számára a piaci lehetőségekben, a hatékonyság, termelékenység növelésében, a szervezet optimális működtetésében.
Miért pont B2B? - Nagy eladó sok kis vevővel
A B2B - business to business -, a vállalatok közötti elektronikus kereskedelem révén új, on-line piacok teremthetők az árucikkek számára, s a piacbővítésen túl jelentős megtakarítások is elérhetők. S nagy - közvetett - haszna az is, hangsúlyozzák a szakemberek, hogy megvalósításához elengedhetetlen a cég belső és külső folyamatainak átszervezése, ésszerűsítése.
E-világi rendszerek - Vállalatirányítás informatikai segítséggel
E-business a vállalati versenyképesség növelésében - ez volt az idei Cisco Expo mottója. Hogyan érdemes elindulni ez irányba, és mit nyer vele a vállalat? Szakértők és vállalati példák szólnak erről és e mellett.
Domain est omen - Regisztrációóó!
Domainnevet regisztráltatni igazán hasznos és elegáns. Sőt olykor kifizetődő is. Ha a nekünk tetsző szabad volt, sikerült regisztráltatni is, és már él a név, akkor lehet altatni, lehet árverezni, lehet eladni, s lehet tartalommal föltölteni… Kinek, mi éri meg.
Decentralizált intelligencia - Vállalatok régióvezetői szerepben
A hazai cégek regionális szerepkörének elemzésekor talán a legcélravezetőbb a világgazdaságban végbemenő áramlatokból kiindulni. Miközben a multinacionális cégek gyarmatosítási reflexein túlvagyunk, piacgazdaságot tanulunk, hirtelen a hálózati kapitalizmus viszonyai között találtuk magunkat. Sokunknak sikerült már alkalmazkodnunk a kettős kihíváshoz: országos méretű tanulási folyamatnak és dinamikus hálózati fejlődésnek lehetünk tanúi. A világban az agy, a szellem vált a legfőbb termelési tényezővé, a termékek egyre intelligensebbekké válnak, a termelés legfőbb erőforrása a tudás, a terméket egyre inkább a fogyasztó testére kell szabni, s csak a rugalmas, folyamatosan változó cég életképes. Ebben a vetületben talán evidencia a globalizálódással ellentétes tendencia: a helyi tudás felértékelődése, a sokféleség tisztelete, az egyéni tudásra, tapasztalatra való építés.
Marokban az iroda - Okos kommunikátorok
Megnőtt az igény az úgynevezett okos telefonok iránt. Ezek mindent tudnak, amit egy általános mobilkészülék, ráadásként segítségükkel menet közben megszervezhetjük az életünket. Szóval, már nem is telefonok, hanem kommunikátorok, személyi titkári (PDA – Personal Digital Assistant) tulajdonságokkal.
Portfólió a neten - E-befektetési helyzetkép
Gyors, naprakész, határok nélküli információhoz jutás, juttatás, kényelmesen ülve a számítógép mögött - ez az internet egyik legnagyobb előnye. S ezek a szempontok befektetéseink tervezésekor sem lényegtelenek. Milyen segítséget nyújt és hogyan az internet pénzünk kényelemes, megbízható és hatékony elhelyezésében? Erről kérdeztük a szakembert.
Csiptávlatok Magyarországon - Sokfunkciós kártyák II.rész
Érveket ütköztettünk múlt havi számunkban a hitel- és debitkártyákat felváltó csipkártyákról szólva: a pénzügyesekét a szoftverfejlesztőkével. Vajon egyetértenek-e a kártyaváltással a hazai bankok? Röviden: nem. És bővebben?
Meddig B2B? - A hagyományos és az elektronikus együtt hatékony
Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy a B2B nem is olyan nagy dolog. Kétségtelen, vannak gondjai az üzletágnak, de előrejelzések szerint két év alatt a jelenlegi négy százalékról harminckilencre nő azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be.
Központban az emberi erőforrások, a projektek és a tudás - PSA, a Szolgáltatásirányítási Rendszer
Az üzleti szolgáltatócégek (angolul: Professional Services Organization, vagyis PSO) működése nagymértékben eltér a gyártó, illetve pénzügyi tranzakciókra szakosodott cégekétől, mert szolgáltatásaik jellemzően szellemi tevékenységek, ezért itt a legfontosabb erőforrás a tudás. A tudás, a szakértelem irányítása, vállalatirányítási rendszerbe foglalása pedig egészen más logikát kíván, mint a termelőtevékenységet támogató rendszereké (ERP). A Professional Services Automation - rövidített és így népszerűvé vált nevén: PSA - igen nagy karriert futott be azokban az országokban, ahol nálunk előrébb járnak a vezetéstámogatási rendszerek alkalmazásában. A magyar fordítása szerint Szolgáltatásirányítási Rendszernek nevezett szoftverrendszert célzottan a szolgáltatócégek irányítására fejlesztették ki, s hihetetlen népszerűségét hiánypótló szerepének köszönheti. A PSA népszerűségének okairól, alkalmazásának előnyeiről, más vállalatirányítási rendszerektől való eltéréseiről az E-Group Hungary Rt. képviselőivel - Sükösd Balázs értékesítési vezérigazgató-helyettessel és Zimmer András tanácsadóval - beszélgettünk. Az üzleti folyamatok informatikai támogatása, automatizálása területén nagy tekintélynek örvendő hazai szervezet nem véletlenül jósol ennek az üzletágának gyors felfutást.
Ingyenes internet - Egyelőre csak ketten vannak
Nem volt ingyenes internetszolgáltatás Magyarországon egészen tavaly decemberig, amikor is egyszerre két cég, a Start Communications Kft. és a kiwwi Kommunikációs Kft. is megjelent e piacon. A FreeStart egyelőre csak Budapesten, a kiwwi Net viszont három városban - Budapesten, Székesfehérváron és Győrben - érhető el.
Nem csak reklám - Webes hirdetések előnyei és csapdái
Az on-line reklám jóval több, mint a puszta hirdetés, s az on-line PR több, mint a vevő és a nagyközönség puszta tájékoztatása. Mindkettő kapcsolattá alakult, közvetlen visszacsatolási lehetőséget nyújtó kapcsolattá.
Gyerünk a moziba be…? - Nagy változások előszelei
A fáziskéséses régiókban még virágzik a hagyományos multiplexüzlet, az Egyesült Államok mozihálózatai azonban sorozatban mennek csődbe. A piac máris a mozi mai funkciójának teljes átszervezésén fáradozik. Az interaktivitás, a szórakozási formák forradalma betör a filmszínházakba is.
Világfalusi turizmus - Egyéni igények: elektronikus utazásszervezés
Bolygónk összezsugorodott, a kommunikációs forradalom eltüntette a határokat. Az ember egyre kíváncsibb más kultúrákra, egzotikus helyszínekre, vágyik az eltérő életmódok megismerésére. Az internet generálta „világfaluban” pedig szinte törvényszerűen megnő a nemzetközi utazásokban érdekeltek száma. A turisztika és az elektronikus kereskedelem kapcsolata így természetes: a világhálót jellemző szabad információáramlás révén első kézből teljes körű képet kaphatunk választékról, árakról, minőségről. De ez nem jelenti azt, hogy az utazási irodák fokozatosan megszűnnének. Az internet nem lesz piaci győztes, inkább alternatíva marad. A nyertes pedig nem más, mint az utazni kívánó netes felhasználó.
Az e-üzlet biztonsága - Ha a cég védelméről van szó, a legjobb fegyver a tudás
Az elektronikus üzletvitel egyre erőteljesebb térhódításával a cégeknek is egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk arra, hogyan védhetik meg magukat és mindazokat, akikkel ilyen üzleti kapcsolatban állnak. Az új gazdaságban új gondolkodásmódra van szükség, amely megfelel annak a globális üzleti környezetnek, amelyben dolgozunk.
A kínálat az igények előtt jár - Kisvállalkozás és informatika
Az integrált vállalatirányítási rendszereket támogató szoftvereket fejlesztő, illetve forgalmazó cégek - a nagyvállalatok után - ma a kis- és középvállalkozókat (kkv) próbálják megcélozni rendszereikkel. De van-e már igény e támogatásokra, vagy jelenleg a kínálati oldal az erősebb?
Kényelmes, de bízhatunk-e benne? - Bankfiók a hálón
Az ok, amiért a világon és Magyarországon is biztosan elterjed az elektronikus banki ügyintézés: a kényelem. Bár itthon ma még csak öt pénzintézet kínálja ügyfelei számára ezt a szolgáltatást, a közeljövőben szinte minden hitelintézet tervezi a bevezetését. A nagyvállalatoknak egy terminálrendszer révén már korábban is volt módjuk az irodájukból intézni banki ügyeik egy részért, most interneten keresztül a kis- és középvállalkozók előtt is megnyílt ez a lehetőség.
Ellátási láncok versenye - SCM: alacsonyabb költséggel magasabb minőséget
A globalizáció hatására az egész világ a piacok színtere, és egyes szereplők helyett ellátási láncok között folyik a verseny. Hogy csak a leghétköznapibb példát említsük: a kereskedelemben a nagyon fejlett logisztikai rendszerekkel rendelkező hipermarketek versenyeznek egymással, sőt a sarki kisbolttal is. Küzdelmükben meghatározó elem az ellátási lánc menedzselése. Sok hazai cég mégsem szentel megfelelő figyelmet erre.
Szemléletváltás a projektirányításban - Multiprojekt irányítási rendszerek
A jelentős számú párhuzamos projektet futtató szervezetek előbb-utóbb beleütköznek az áttekinthetőség, az irányíthatóság falába. Különösen erősen érzékelhető ez ott, ahol a projektek működését szoros egymástól való függőség jellemzi erőforrásban, célokban, logikai kapcsolódásokban. Az E-GROUP Hungary Rt. multiprojekt irányítási rendszere (MPIR) olyan megoldást kínál, amely figyelembe veszi a projektirányításban végbemenő szemléletváltást. Ennek lényege, hogy vállalati szinten összehangolva kezeli a projektek működését, így a projektirányítás a stratégia megvalósításának jelentős tényezőjévé válik. Az E-GROUP által kidolgozott elméleti és gyakorlati megoldást Kocsis Zoltán és Zimmer Márton, a cég vezető tanácsadói mutatják be.
Adatbányászat - Új terület a döntés-előkészítésben
Mit várhatunk el a saját ügyfeleinktől? Kik azok, akik leginkább vevők lehetnek új termékünkre? A gazdasági élet alapkérdései ezek, nincs olyan vállalati vezető, aki időről időre ne szembesülne velük. S mivel ezek a marketing alapkérdései, kézenfekvőnek tűnik, hogy a piackutatás ad rájuk megfelelő válaszokat. Pedig van más megoldás is: az adatbányászat.
E-re ébredő hazai cégek - A pénz és az emberi erőforrás kevés
Sikert elsősorban nem az információtechnológiai háttér megteremtése hozhat a cégek számára, hanem az, ha kialakítják internetstratégiájukat. Hiszen a következő néhány évben mindegyikőjük életére egyre erőteljesebben hat majd az internet, és ezt mára maguk is felismerték.
Sok az eszkimó - Tartalomszolgáltatók itthon
Egymás után alakultak meg Magyarországon is az új internetes tartalomszolgáltatók. Többségük elsősorban arra az előrejelzésre alapozta a vállalkozást, hogy a hazai internetezők száma rövid időn belül robbanásszerűen megnő, következésképpen egyre többen tartanak majd igényt magyar nyelven elérhető információkra a hálón, s emiatt a reklámozók fizetni is hajlandók lesznek. A növekedés azonban egyelőre elmaradt, a piac telítetté vált.
Portálsepregetés - Tartalomszolgáltatók külföldön
Az új média felségterületén lelassult az üzlet. Ma megfontoltabban és jóval kisebb mértékben áramlik a tőke a dotkom cégekbe, mint egy-két évvel ezelőtt, így reklámra fordítható dollárjaik is csökkentek. A tartalomszolgáltatók bevételeinek apadását a bannerek vártnál rosszabb hatékonysága és a csalódottság következtében indokolttá vált tarifacsökkentések is magyarázzák. Napról napra újabb létszámcsökkentések, átszervezések, felszámolások és összeolvadások jellemzik az internetes sajtót világszerte. Az optimisták azonban már látni vélik a kiutat.
A külső erő - Profiltisztítás outsourcinggal
Már nem az a kérdés Amerikában, hogy miért hatékonyabb egy külső szolgáltatóra bízni valamely tevékenységet. Ma egy cég vezetőinek elsősorban azt kell megindokolniuk, hogy miért végzik azt házon belül. A magyar vállalatszervezési kultúrától egyelőre idegen ez a tevékenységkihelyezés, az outsourcing, bár a kapun belüli káeftésítéssel már évekkel ezelőtt megjelent valami hasonló a költségek csökkentése érdekében. A valódi outsourcing célja azonban nem is ez, hanem a magasabb színvonalú munka feltételeinek a megteremtése.
Versenytársak egymás közt - On-line biztosítás Magyarországon
Amikor az egyik nagy nemzetközi biztosítótársaság pár évvel ezelőtt azt találta mondani, hogy nem tervez előrelépést az internetes szolgáltatások terén, hirtelen leesett a részvényeinek az árfolyama. Ma már biztosan nem nyilatkozna így. A hazai piacon működő huszonegy biztosítótársaság közül viszont van, amelyiknek még internetes felülete sincs, míg mások már kifejezetten internetre kitalált termékeket is bevezettek.
Hódítanak a kéziszámítógépek - Biztos, hogy a legújabb a legjobb?
Mobileszközökből rendkívül széles a kínálat: találni palmtopokat, handheld PC-ket, Amerikában PDA-knak keresztelt személyi titkárokat és így tovább. Notesz méretű, általában mégis teljes billentyűzetű, könnyű kis kéziszámítógépek ezek, s csupán funkcióik alapján és formájukban különböznek. Nem könnyű választani közülük.
Elhúzták a nótájukat - Internetes zenekereskedelem
Az MP3.com és a Napster révén polgárjogot szerzett új kereskedelmi forma, az egyének (gépek) közötti közvetlen kommunikáción alapuló egyenrangú hálózat a legígéretesebb netfejlemények közé tartozik. Szakértők szerint hamarosan olyan fontos lesz az internet működésében, mint ma a böngészőprogramok. Az említett on-line vállalkozások ellen indított perekben - a látszat ellenére - a szerzői jog inkább eszköz és alibi: valójában a „régi” gazdaság hierarchikus piaci viszonyai és a hálózaton kívüli, off-line környezethez szokott beidegződései küzdenek az új gazdaság jogilag egyelőre kérdéses on-line újításaival.
Karrier a neten - Gyorsabb és olcsóbb a világhálón munkatársat keresni
A dotkom cégek területén tapasztalható válság nem érintette a kenyérkeresetet fürkésző vállalkozásokat. Sőt! Ezek a világon mindenhol egyre nagyobb felhasználói körre építhetik kínálatukat. Amerikában az álláshirdetések 70 százalékát az internet segítségével töltik be, a hagyományos, nyomtatott hirdetés a pozíciók 30 százalékában eredményes. Magyarországon egyelőre fordított az arány.
Új gazdaság, új marketing - Percenként születnek gondolatok, modellek
Korunk embere, üzletembere az új gazdaságba érkezett, ahol minden máshogy működik, a tegnap szokásai, tudása nem használható benne. Ebben a világban, ebben a pillanatban még kicsik és nagyok, most indulók és befutottak esélyei ugyanazok: nagyon sikeresek lehetnek vagy nagyot bukhatnak. A marketing klasszikus szabályait is teljes mértékben át kell írni, mégpedig az új gazdaság vezérelveihez igazodva. Malcsiner Pétert, az E-Group Hungary Rt. marketingigazgatóját, aki 1995 óta nemzetközi területeken foglalkozik az új gazdaság és a marketing viszonyával, az on-line marketing törvényszerűségeiről kérdeztük.
Kábelmentesítés - A világot meghódító Bluetooth
Ha estek már hasra az irodájukban vagy otthon a különböző elektronikus eszközöket összekötő kábelekben, bizonyára könnyen el tudják képzelni egy kisméretű, kábelek nélküli hálózati rendszer előnyeit. Ennek az igénynek a kielégítésére hívta életre az Ericsson a Bluetooth névre keresztelt technológiát.
Szereplők és várakozások - Az ár jelentős tényező lesz
A távbeszélő-szolgáltatás nyújtására kötött koncessziós szerződésekben foglalt kizárólagos jogok 2001 végén - illetve egy-két esetben 2002. november elsején - lejárnak, s a teljes hírközlési piacra kiterjedhet az egyes területeken már megindult verseny. Az előrejelzések szerint a liberalizációval a nemzetgazdaság és ma fogyasztók is nyernek. A szolgáltatók pedig… Majd a piac dönt.
Assessment Centre
Mit is jelent a manapság oly divatos Assessment Centre kifejezés?
Kóka János az IVSZ élén
Március 12-én tisztújító közgyűlést tartott az Informatikai Vállalkozók Szövetsége, ahol megválasztották a szövetség új elnökét, alelnökeit és elnökségi tagjait.
Másfélszer gyorsabb a Chello kábeles internet
A UPC Magyarország Kft. a változó előfizetői igényekhez igazodva másfélszeresére növelte a chello kábeles internet-szolgáltatás adatforgalmi sebességét. A jelenleg széles körben elérhető leggyorsabb hazai lakossági internetkapcsolatot a szolgáltató változatlan áron, az előfizetési díj emelése nélkül biztosítja ügyfeleinek.
Dotkom cégek divatja - Üzleti modellek nélkül virtuálisan sem megy
Ha azoknak az internetes vállalkozásoknak, amelyeket tavaly az üzleti divat életre hívott, idén nem megy, az azt jelenti, hogy vége a dotkom világnak? Nem, természetesen nem azt jelenti. Azt azonban igen, hogy a most és a jövőben megalakuló dotkom cégeknek alapvetően más szabályok szerint kell működniük, mint a korábbiaknak.
Jópofa reklámok helyett a jövő a marketingtudomány
Sergio Zyman, a Coca-Cola volt alelnökének a neve fogalom a marketing világában. Szakterületén a legismertebb és legelismertebbek közé tartozik, és nem csak azért, mert sikerrel tudta átültetni a marketing alapelveit a gyakorlatba, hanem mert kritikus látásmódjával újradefiniálta a piac megismerésének és befolyásolásának a feladatkörét és célját. A Piac és Profit a marketing reneszánszáról, valamint az Internet adta újfajta lehetőségekről kérdezte őt.
Szünetelt a T-Online
Csütörtök délelőtt egy hálózati eszköz hibája miatt mintegy egy órára leállt a T-Online Magyarország szerverközpontja, az Adatpark. A rendszer azóta helyreállt és ismét hibátlanul működik.
Informatikai fék a műtárgytolvajlásnak
A brit műtárgykereső adattárat stílusosan a New Scotland Yard rendőrtisztje mutatta be Budapesten, nem titkolva, a nyilvántartás hasznos lehet számunkra is.
Országos djuice Quad Riding Dunavarsányban
Szeptember végén újra összejönnek a sztárok és a profi versenyzők egy napra Dunavarsányban. A Pannon GSM és a djuice által támogatott versenysorozat zárásaként még egyszer együtt lesz a csapat: Klausmann Viktor, Geszler Dorottya, Katus Atilla és Szentgyörgyi Rómeó is ott lesz a rajtvonalnál.
Kovács Zoltán az Európai Digitális Technológiaipari Szövetség elnökségében
A hazai IKT szektor érdekeit a legnagyobb európai infokommunikációs szervezet döntéshozó szervén, az EICTA elnökségén keresztül képviselheti az IVSZ.
Zene mindenhol a Pannon GSM-től
A letölthető tartalmakon túl kézzel fogható ajándékokkal is kedveskedik a Pannon GSM azon ügyfeleinek, akik szeptember 8. és 30. között részt vesznek a Pannon GSM megújult zenei szolgáltatásával kapcsolatos kvízjátékon.
Hogyan segít a Balanced Scorecard?
Kiegyensúlyozott mutatószámrendszer, amely a vállalati stratégia céljait mutatókká és célértékekké fordítja le. Ezt mutatják be cégvezetőknek egy tanácskozáson.
A KKV-k a fő tolvajok?
Magyarországon 2%-kal, 44%-ra nőtt az illegális szoftverhasználat, mely a kelet-közép európai régióban a szoftverillegalitás arány legnagyobb mértékű romlását jelenti.