A csipkártyára történő átállás körüli nemzetközi bizonytalanságok mellett Magyarországon további gondot jelent a nyugat-európaitól eltérő banki kultúra. A hazai kibocsátású több mint négymillió kártya 96 százaléka ugyanis debit- (betéti) kártyaként működik, ahol a bank folyamatosan kontrollálja ügyfele költéseit. Igaz ugyan, hogy egy év alatt megnégyszereződött a hitel- (kredit-) és terhelési (charge-) kártyák száma, de ez még mindig csak négyszázalékos részesedést jelent. A csipben rejlő off-line - telekommunikációs kapcsolat nélküli - tranzakciós lehetőséget viszont csak ennél a négy százaléknál lehetne kihasználni, mivel a debitkártyát a banknak mindenképpen folyamatosan ellenőriznie kell.
Kevés a kártyás vásárlás
A csip az elfogadóhely számára olcsóbbá, a felhasználó ügyfél számára pedig gyorsabbá teszi a pénzügyi tranzakciót. Csakhogy valószínűleg a kártyák újabb generációja sem hozna megoldást arra a problémára, hogy a magyar kiskereskedők jelentős része egyáltalán nem fogad el kártyát, mondván, „nem éri meg”. A betéti kártyák esetében a forgalom értékének csupán a 7 százaléka vásárlási művelet. A kredit- és charge-kártyáknál ugyan már 42 százalékos ez az arány - a nyugat-európai gyakorlathoz hasonlóan -, de a kevés számú kártya miatt ez nemigen nyom a latban.
A magyarok tehát zömmel készpénzfelvételhez használják a kártyájukat az automatáknál, ez esetben viszont a csipkártyának semmiféle előnye nincs a mágneskártyával szemben. A bankok ugyan különböző akciókkal próbálnak ösztönözni a vásárlásra, azonban úgy tűnik, nem nagy eredménnyel: előfordul, hogy az ügyfél akkor is az üzletben elhelyezett ATM-ből vesz fel készpénzt (amiért a banknak ő fizeti a díjat), amikor a pénztárnál fizethetne kártyával is (ami a kereskedőnek jelent banki költséget).
Úttörő programok
A csiptechnológiára való áttérés beruházási igénye viszont tetemes, bankonként több száz millió forintot jelent, sőt egyes becslések szerint - a bank kártyaüzletágának kiterjedtségétől függően - egymilliárdra is rúghat. A megtérülési idő tehát igen nehezen meghatározható. Igaz, az infrastruktúra lecserélésének költségét össze lehetne vetni a kártyacsalások visszaesésével járó veszteségcsökkenéssel - ez az, ami az új technológia bevezetésétől Magyarországon is remélhető -, de mindjárt egy újabb ellenérv: bár két évvel ezelőtt a magyarországi visszaélések száma a többszöröse volt a nyugat-európai átlagnak, az infrastrukturális fejlődés hatására ez a szám jelentősen csökkent, az összes kártyaforgalomnak néhány ezrelékét teszi csak ki. Ez tehát nem valószínű, hogy kompenzálná a csipkártyák bevezetésének költségeit.
Mindezek ellenére a hazai bankok nem mennek el szó nélkül a Visa-Europay bejelentése (vagy inkább a technológia fejlődése?) mellett. Többségük igyekszik feltérképezni a követelményeket, a lehetőségeket, és közülük néhány úttörő - a fejlődés kikényszerítése érdekében - „pilotprogrammal” jelent meg alacsony darabszámú, speciális használatú csipkártyákhoz, vagy tervezi ilyen bevezetését. Ez pedig motiválja a szoftverkészítőket, és ösztönzi az elfogadóhelyeket is a rendszer kiépítésére. Lapzártánkig két ilyen kezdeményezésről szereztünk tudomást.
Egy meg kettő hazai példa
Egy kísérleti program keretében ötezer ügyfél juthat elsőként Magyarországon elektronikus bankolásra szolgáló csipkártyához. A konstrukcióban a csipnek, pénzügyi funkció nélkül, ügyfél-azonosító szerepe lesz - mondta el lapunknak Belinszky Gabriella, a K&H Bank főosztályvezetője. A bank terminálbázisa, több más bankéhoz hasonlóan, fizikailag már alkalmas a csipkártya fogadására, de az úgynevezett logikai felkészítés még hátravan.
Egy csipkártya előállítási költsége közel százszorosa a hagyományos mágnessel ellátott plasztikénak. Ám most ingyen kapja az ügyfél nemcsak a kártyát, hanem a használatához szükséges olvasót és szoftvercsomagot is; egyetlen kötelezettsége, hogy havonta legalább három interneten keresztüli tranzakciót hajtson végre; ehhez persze rendelkeznie kell a szükséges számítástechnikai infrastruktúrával. A program a Matáv és a K&H közös beruházásaként jött létre. A több száz milliós invesztíció megtérülésére egyik fél sem számít, a bevezetés a piac fogadókészségének és a technikai lehetőségeknek a feltérképezésére szolgál. Az így kiépülő infrastruktúra azonban nem vész kárba, bizonyos elemei a későbbiekben felhasználhatók egy nagyobb projektben is.
A CIB Bank 2000-ben már bocsátott ki csipkártyát, amely a Magyar Orvosi Kamara (MOK) és a bank közötti megállapodás értelmében a MOK-tagsági kártya és egy Cirrus/Maestro termék „házasítása”. A csipen a kamara által előírt orvosi azonosító adatok, valamint egy igény szerint aktiválható bankkártya-alkalmazás van. A kártya MOK-környezetben mint azonosító kártya, banki környezetben - aktiválást követően - mint bankkártya használható fizetésre, készpénzfelvételre.
A most indult másik projektnek - a K&H-éhoz hasonlóan - a biztonságos és megbízható ügyfél-azonosítás a célja. Egyik eszköze a csipkártya lenne, technológiája pedig a nyilvános kulcsú infrastruktúra. A regisztrált ügyfél ezt a kártyát használhatja majd saját azonosítására a bank internetes home-banking szolgáltatásának igénybevételéhez. Ehhez persze az szükséges, hogy számítógépéhez csipkártyaolvasót illesszen. A projekt későbbi fázisaiban az azonosító funkció mellett a kártya a banki fizető funkciókat is tartalmazza majd.
Valójában világméretekben sincs még sok példa csipkártyás működésekre. Europay-oldalról Angliában, Szlovákiában, Visa-oldalról Lengyelországban indultak a közelmúltban ilyen szolgáltatások. Ezeket persze hatalmas zajjal hirdették a kártyatársaságok, beszéltek és beszélnek róluk minden banki fórumon. A fő érvük a kártyás visszaélések visszaszorítása - a Visa becslése szerint 70-90 százalékkal csökkenhetnek a csalások, ami ma igaz, csakhogy a mágneskártya is egyre fejlettebb infrastruktúrára épül, egyre kevesebb esélyt hagyva a visszaélésekre - és az, hogy a csippel új szolgáltatások lépnek be, amelyek révén az erre átálló bankok a piaci részesedésük növelését vagy megtartását remélhetik.
Betartható-e a kártyatársaságok által megjelölt 2005-ös határidő a csík helyett a csipre való átállásra? Figyelembe véve a szükséges fejlesztések időigényét, s azt, hogy a legtöbb pénzintézet még a pró és kontra érvek mérlegelésénél tart, két lehetséges válasz van. Az egyik - mint történt korábban, a MasterCard kezdeményezésekor -, hogy a bankok visszaléptetik a Visát és a Europayt az elhatározástól. A másik, hogy az egyes bankok valahogyan elindulnak, és fokozatosan, részterületeken elkezdik tesztelni a csipkártyák használatát. Ez utóbbi technológiai oldalon is generálja az előrelépést, és a kártyatársaságokat is motiválhatja arra, hogy további ösztönzőket adjanak a bankoknak.
A másik irány: m-commerce
A kártyatársaságok egyre nagyobb aggodalommal tekintenek az új és néhány éven belül valószínűleg elterjedő fizetési technológiára: a mobile commerce-re. Ebben az esetben a mobiltelefon egyben POS terminál, amit már nem a Visa vagy a Europay felügyel, hanem a mobilszolgáltatók. A nagy kérdés, hogy a fejlődés merre halad tovább. A választ a drótnélküli kereskedelem adhatja meg. A mobiltelefonon keresztül lebonyolított vásárlások egyre növekvő aránya mindenestre azt bizonyítja, hogy ez a fejlődés főleg európai, ahol lassan több mobiltelefon lesz, mint vezetékes. Hartmann Péternek, az Euronet magyarországi igazgatójának véleménye szerint ebben a régióban a WAP-os telefonok használata inkább válik gyakorlattá, mint az amerikai típusú internetes kereskedelem. Sőt még az is elképzelhető, hogy az internetes bankolás „fázisa” nálunk kimarad.
E-pénztárca
A csiptechnológiát a hetvenes években Franciaországban egy bankkonzorcium fejlesztette ki annak érdekében, hogy elmaradott infrastruktúrájú területeken is használhassanak bankkártyát. A lényeg az volt, hogy az engedélyezés ne igényeljen telefon-összeköttetést. Ebből fejlődött ki az elektronikus pénztárca nevű szolgáltatás, ami a kisebb összegű (25 ECU, azaz körülbelül ötezer forint alatti) kifizetések esetében is lehetővé teszi a kártya használatát. Gondoljuk csak el, milyen kényelmes lenne, ha az újságosnál nem kellene apró után kutatni! A hagyományos mágnescsíkkal ellátott bankkártyákkal ez elképzelhetetlen, mivel a tranzakcióhoz kapcsolódó telefonköltség több, mint az újság ára.
2001. január-február
Csiptávlatok Magyarországon - Sokfunkciós kártyák II.rész
Érveket ütköztettünk múlt havi számunkban a hitel- és debitkártyákat felváltó csipkártyákról szólva: a pénzügyesekét a szoftverfejlesztőkével. Vajon egyetértenek-e a kártyaváltással a hazai bankok? Röviden: nem. És bővebben?
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.