A dotcom cégek csak az interneten léteznek, ezeket kifejezetten az internetes gazdaság számára - minimális fizikális háttérrel - hozták létre. Beszélünk úgynevezett bricks & mortar (tégla és habarcs) vállalatokról, amelyek nem léptek még ki a webre, s végül beszélünk a bricks & clicks típusú cégekről, amelyek párhuzamosan folytatnak hagyományos és elektronikus kereskedelmet. Hosszú távon ez utóbbi lehet egyedül nyereséges - állítja Székely Iván, a Műszaki Egyetem adjunktusa. A csak on-line üzletet folytató cégek kereskedelmi tevékenysége ugyanis többnyire veszteséges, s bár a reklámbevételek egy ideig fenntartják őket, sőt piaci értékük - ahogy volt már rá példa bőven - hirtelen az egekbe szökhet, előbb-utóbb ezek, mint a lufi, kipukkadnak. Mi sem mutatja ezt jobban, mint tavaly év végén a vállalatközi kereskedelemmel foglalkozó B2B (business to business)-cégek papírjainak tőzsdei árfolyamesése.
Stratégiaváltás
A The Standard amerikai gazdasági magazin szerint néhány dotcom cég új üzleti stratégiával próbál talpon maradni.
Az acélgyártásban használatos alapanyagok kereskedelmével foglalkozó CoreMarkets például 2000 végén 1,5 százalékra szállította le a tranzakciós díját abban a reményben, hogy ezzel újabb ügyfeleket tud vonzani. A kérdés az, hogy a kieső bevételeit tudja-e pótolni olyan értéknövelt logisztikai szolgáltatásokból, mint a szállítmányozás és a raktározás, akkreditív kiállítása, igazolások kibocsátása, vagy sem. Egyelőre még nem tudni.
Más B2B-szereplők radikálisan megváltoztatják eredeti üzletüket, s közülük sokan más üzletek számára kölcsönöznek szoftveralkalmazásokat. Az AviationX például tavaly repülőgépalkatrész-kereskedést nyitott. Mivel azonban nem sokkal ezután mások is bejelentették új, hasonló piactér létrehozását - mégpedig olyan nagy légitársaságokkal a háttérben, mint az American Airlains vagy a Delta -, a cég újragondolta stratégiáját. Most olyan szoftverek árusításával foglalkozik, amely a kisebb légitársaságok tartalékalkatrész-vételéhez és -raktározásához nyújt segítséget.
A B2B-nagykereskedelem gondjai erősen emlékeztetnek sok on-line kiskereskedelemi (B2C-) üzlet korábbi problémáira. Az azonban még nem egyértelmű, hogy a költségek visszaszorítása a B2B-szektorban is olyan szigorú lesz-e, mint a B2C-ágazatban volt.
Új tendencia
Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy „a B2B nem is olyan nagy dolog”. Érdekes adat, hogy míg 2000 első negyedévében - a PricewaterhouseCoopers kimutatása szerint - a kockázatitőke-társaságok 1,9 billió dollárt pumpáltak 127 elektronikus nagykereskedelmi vállalkozásba, addig a második negyedévben ez az összeg 1,6 billió dollárra süllyedt, 116 cégre elosztva, s a harmadik negyedévben a lelkesedés tovább lohadt (a negyedik negyedévi adatok még nem ismertek).
Vajon tartós ez a tendencia? Lehet, hogy a befektetések száma nemzetközi viszonylatban most csökken, de újabb és újabb B2B dotcom vállalkozások jutnak jelentős tőkéhez a késői piacra lépő befektetők révén. Az elkövetkező fél évben például további nagy autóipari és fogyasztási cikkekkel foglalkozó ipari piactér alakul meg a szektor legnagyobb vállalatainak részvételével.
Ami pedig még ennél is nyomósabb érv a B2B mellett: az interneten kereskedő társaságok száma várhatóan növekedni fog 2001-ben. Sőt egy Forrester Research-felmérés szerint azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be, 2002-re 39 százalékra fog növekedni a jelenlegi négy százalékkal szemben.
Motiváló tényezők
A Boeing létrehozott egy olyan közvetítői piacot, amely - az alkatrész-utánpótlás megkönnyítésére - összehozza a légitársaságokat az alkatrészgyártókkal. Az elektronikus kapcsolat 1996 óta az interneten keresztül zajlik, s egy évvel később már a Boeing vásárlóinak 50 százaléka használta. Bár a légitársaság elsődleges célja szolgáltatásainak bővítése volt, csökkentek a működési költségek is, és a rendszer új eladási lehetőségeket is generált. A következő lépés a Boeing Online Data (BOLD) szolgáltatás létrehozása volt, amellyel tervrajzokhoz, kézikönyvekhez, katalógusokhoz és egyéb technikai információkhoz biztosítottak interneten keresztüli hozzáférést, így a mérnökök bárhol és bármikor választ kaphattak felmerülő problémáikra. A cég így - a megnövelt produktivitás, a lecsökkentett költségek révén - vásárlóit előnyhöz juttatta más szolgáltatókhoz képest, neki pedig növekedtek a bevételei.
2001. január-február
Meddig B2B? - A hagyományos és az elektronikus együtt hatékony
Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy a B2B nem is olyan nagy dolog. Kétségtelen, vannak gondjai az üzletágnak, de előrejelzések szerint két év alatt a jelenlegi négy százalékról harminckilencre nő azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.