Meddig B2B? - A hagyományos és az elektronikus együtt hatékony

Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy a B2B nem is olyan nagy dolog. Kétségtelen, vannak gondjai az üzletágnak, de előrejelzések szerint két év alatt a jelenlegi négy százalékról harminckilencre nő azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A dotcom cégek csak az interneten léteznek, ezeket kifejezetten az internetes gazdaság számára - minimális fizikális háttérrel - hozták létre. Beszélünk úgynevezett bricks & mortar (tégla és habarcs) vállalatokról, amelyek nem léptek még ki a webre, s végül beszélünk a bricks & clicks típusú cégekről, amelyek párhuzamosan folytatnak hagyományos és elektronikus kereskedelmet. Hosszú távon ez utóbbi lehet egyedül nyereséges - állítja Székely Iván, a Műszaki Egyetem adjunktusa. A csak on-line üzletet folytató cégek kereskedelmi tevékenysége ugyanis többnyire veszteséges, s bár a reklámbevételek egy ideig fenntartják őket, sőt piaci értékük - ahogy volt már rá példa bőven - hirtelen az egekbe szökhet, előbb-utóbb ezek, mint a lufi, kipukkadnak. Mi sem mutatja ezt jobban, mint tavaly év végén a vállalatközi kereskedelemmel foglalkozó B2B (business to business)-cégek papírjainak tőzsdei árfolyamesése.

Stratégiaváltás

A The Standard amerikai gazdasági magazin szerint néhány dotcom cég új üzleti stratégiával próbál talpon maradni.
Az acélgyártásban használatos alapanyagok kereskedelmével foglalkozó CoreMarkets például 2000 végén 1,5 százalékra szállította le a tranzakciós díját abban a reményben, hogy ezzel újabb ügyfeleket tud vonzani. A kérdés az, hogy a kieső bevételeit tudja-e pótolni olyan értéknövelt logisztikai szolgáltatásokból, mint a szállítmányozás és a raktározás, akkreditív kiállítása, igazolások kibocsátása, vagy sem. Egyelőre még nem tudni.
Más B2B-szereplők radikálisan megváltoztatják eredeti üzletüket, s közülük sokan más üzletek számára kölcsönöznek szoftveralkalmazásokat. Az AviationX például tavaly repülőgépalkatrész-kereskedést nyitott. Mivel azonban nem sokkal ezután mások is bejelentették új, hasonló piactér létrehozását - mégpedig olyan nagy légitársaságokkal a háttérben, mint az American Airlains vagy a Delta -, a cég újragondolta stratégiáját. Most olyan szoftverek árusításával foglalkozik, amely a kisebb légitársaságok tartalékalkatrész-vételéhez és -raktározásához nyújt segítséget.
A B2B-nagykereskedelem gondjai erősen emlékeztetnek sok on-line kiskereskedelemi (B2C-) üzlet korábbi problémáira. Az azonban még nem egyértelmű, hogy a költségek visszaszorítása a B2B-szektorban is olyan szigorú lesz-e, mint a B2C-ágazatban volt.

Új tendencia

Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy „a B2B nem is olyan nagy dolog”. Érdekes adat, hogy míg 2000 első negyedévében - a PricewaterhouseCoopers kimutatása szerint - a kockázatitőke-társaságok 1,9 billió dollárt pumpáltak 127 elektronikus nagykereskedelmi vállalkozásba, addig a második negyedévben ez az összeg 1,6 billió dollárra süllyedt, 116 cégre elosztva, s a harmadik negyedévben a lelkesedés tovább lohadt (a negyedik negyedévi adatok még nem ismertek).
Vajon tartós ez a tendencia? Lehet, hogy a befektetések száma nemzetközi viszonylatban most csökken, de újabb és újabb B2B dotcom vállalkozások jutnak jelentős tőkéhez a késői piacra lépő befektetők révén. Az elkövetkező fél évben például további nagy autóipari és fogyasztási cikkekkel foglalkozó ipari piactér alakul meg a szektor legnagyobb vállalatainak részvételével.
Ami pedig még ennél is nyomósabb érv a B2B mellett: az interneten kereskedő társaságok száma várhatóan növekedni fog 2001-ben. Sőt egy Forrester Research-felmérés szerint azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be, 2002-re 39 százalékra fog növekedni a jelenlegi négy százalékkal szemben.

Motiváló tényezők

A Boeing létrehozott egy olyan közvetítői piacot, amely - az alkatrész-utánpótlás megkönnyítésére - összehozza a légitársaságokat az alkatrészgyártókkal. Az elektronikus kapcsolat 1996 óta az interneten keresztül zajlik, s egy évvel később már a Boeing vásárlóinak 50 százaléka használta. Bár a légitársaság elsődleges célja szolgáltatásainak bővítése volt, csökkentek a működési költségek is, és a rendszer új eladási lehetőségeket is generált. A következő lépés a Boeing Online Data (BOLD) szolgáltatás létrehozása volt, amellyel tervrajzokhoz, kézikönyvekhez, katalógusokhoz és egyéb technikai információkhoz biztosítottak interneten keresztüli hozzáférést, így a mérnökök bárhol és bármikor választ kaphattak felmerülő problémáikra. A cég így - a megnövelt produktivitás, a lecsökkentett költségek révén - vásárlóit előnyhöz juttatta más szolgáltatókhoz képest, neki pedig növekedtek a bevételei.


2001. január-február

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo