Vegyük le a dobozt a fejünkről!

Sok kkv vezető még mindig „úri huncutságként” tekint a coachingra, pedig a nagy cégeknél egyre többen látják, érdemes segítséget kérni, ha a vezető problémába ütközik. De tényleg csak akkor szükséges szakember segítsége, ha már gond van? Mennyire költséges szolgáltatás a coaching? Zádrovich Alíz business és life coach segít tiszta vizet önteni a pohárba.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- A coaching szolgáltatás nem valamiféle úri huncutság, ami csak a multinacionális cégek felsővezetőinek kiváltsága. Én magam is tapasztalom, hogy egyre több kis-és középvállalkozás nyitott arra, hogy a beosztottaknak is coachingot kérjen. Tudok olyan cégről, amelyik több beosztottjának is kért coachingot - pusztán azért, hogy jobban, hatékonyabban, lelkesebben, ezáltal eredményesebben végezzék a munkájukat - nem azért, mert valami "baj volt velük" – kezdi rögtön a lényegre tapintva a szakértőnk.

Hozzáteszi, a tapasztalatok szerint a munkatársaknak nagyon jólesett, hogy valakivel rendszeresen átbeszélhették a problémáikat. Az önismeretük jelentősen fejlődött, aminek következtében jobban végezték a munkájukat.  Mindemellett hálásak voltak a cégnek, hogy figyel rájuk.

A coaching ebben az esetben egyfajta "ajándék" volt a cég részéről. Kifejezték vele, hogy érdekli őket, hogyan érzik magukat a munkatársak a munkahelyen, akik így elkötelezettebbek lettek a cég iránt. Ez azonban ritka, a cégek főleg akkor fordulnak szakemberhez, ha megoldhatatlannak tűnő probléma adódik.  A legtöbb esetben egy konkrét elakadással, kihívással fordulnak coach-hoz. A leggyakoribb témák az időgazdálkodás, a hatékonyság, a munkahelyi konfliktusok és a kiégés - sorolja Zádrovich Alíz. (Negatív felhang kapcsolódik a magyar közgondolkodásban az újrakezdés fogalmához, mivel korábbi kudarcot feltételez. Pedig az elakadások felismerése a sikernek tulajdonképpen feltétele.)

Kép: Flickr/cipher

Ezek a problémák azonban általában csak tünetek, és nagyon sok esetben mélyebbre, például önbizalomhiányra vezethetők vissza. A coaching segít abban, hogy az ügyfél kívülről is rálásson az elakadására, tudatosítsa a jellemző viselkedésmintáit, és konkrét akciótervet dolgozzon ki a változtatáshoz. A coach végigkíséri ezt a folyamatot, egészen a cél eléréséig.

"A coaching segít, hogy az ügyfél kívülről is rálásson az elakadására, tudatosítsa a jellemző viselkedésmintáit, és konkrét akciótervet dolgozzon ki a változtatáshoz."
Az egész cégnek használ

A coaching hatására jellemzően megváltozik a munkatársak hozzáállása a problémákhoz, ami hosszú távon is jobb munkaerővé teszi őket. Ha van egy probléma, nem másokat hibáztatnak, mert tudják, hogy csak önmagukon változtathatnak. Ezért is lehet hasznos, ha egy cégnél minél több munkatárs kap coachingot, hiszen így az egész munkahelyi légkör javul, a kollégák jobban tudnak együttműködni, kevesebb lesz a konfliktus, hatékonyabb a problémamegoldás. Létezik team-coaching is, amikor nem egy személy, hanem egy csapat közös elakadásán segít túljutni a coaching folyamat.

Honnan láthatja a vezető, hogy segítségre van szüksége a beosztottainak?

- Intő jel, ha sok a konfliktus a munkahelyen: a munkatársak titkolóznak egymás előtt, a háttérben fúrják egymást, és nem a cég, hanem a saját érdekeiket tartják szem előtt. Ilyen légkörben szinte lehetetlen hatékonyan együtt dolgozni, ami a cégnek is árt. Gyakori az is, hogy nem jó a kommunikáció a munkatársak között, ami számos további konfliktushoz vezet. Ilyenkor általában az a fő probléma, hogy mindenki a saját fejével gondolkodik, és azt várja a másiktól, amit ő is tenne hasonló helyzetben. De nem vagyunk egyformák. Az, hogy valaki máshogy közelít egy feladathoz, mint mi, még nem jelenti azt, hogy nem tudja tökéletesen megoldani. Olyan ez, mintha a fejünkön lenne egy doboz, és ki sem látnánk belőle. A doboz tele van a saját gondolkodási sémáinkkal. Azt hisszük, minden csak úgy jó, ahogy mi gondoljuk. A coach, mint külső szem abban is segít, hogy lekerüljön a fejünkről a „doboz”, és friss szemmel nézzünk rá a problémára, a munkatársainkra, elkezdjünk a probléma helyett a megoldáson gondolkodni, a panaszkodás helyett lépéseket tenni, és ítélkezés helyett megérteni a másik nézőpontját.

Nem túl drága ez nekem?
Mostanra nagyon sok coach kínálja szolgáltatásait a piacon, rengeteg szakember között lehet válogatni. Vannak, akik kifejezetten a kis-és középvállalkozásokra specializálódtak –az árképzésük is az ő igényeikhez igazodik. Ha nem a legnagyobb, legfelkapottabb coaching-cégeket kérünk fel, hanem például egy egyéni vállalkozóként dolgozó coachot, biztosan ki lehet alkudni egy olyan összeget, amivel mindenki jól jár. Vannak nagyon tehetséges pályakezdők is, akik akár ingyen vagy a piaci árnál olcsóbban vállalnak coachingot. Ha egy cég egyelőre csak ismerkedni szeretne ezzel a módszerrel, ez is egy járható út. Érdemes a tárgyalásnál feltérképezni, szakmailag és emberileg mennyire hiteles a coach, mert ha van egy rossz tapasztalat, akkor utána sokkal nehezebb elfogadtatni a munkatársakkal egy másik szakembert.
Abból is látszik, hogy jól jönne a segítség, ha folyton ugyanazok a problémák térnek vissza a cégnél. Ez is azt jelzi, hogy a munkatársak ugyanazokat a viselkedési mintákat - játszmákat - játsszák le újra és újra. Amíg erre nem ismernek rá, addig nem lesz változás.

Nem csak a beosztottaknak lehetnek gondjaik, fontos, hogy a vezetők a saját elakadásaik kezelésében is kérjenek segítséget, ha szükség van rá. Nem kell mindennel egyedül megbirkózni.

Miből láthatja a vezető, ha neki van szüksége segítségre?

Abból, ha úgy érzi, túlságosan benne van a problémában, ezért már nem tud kívülről rálátni a helyzetére. Ha azt látja, hogy folyton ugyanazokat a hibákat követi el, ugyanazokba a konfliktusokba csúszik bele. Ha gyakran fáradt, kimerült, ideges – ezek is annak a jelei, hogy van egy vagy több probléma, ami nyomasztja, és nem sikerült megoldania – mondja a szakember.

Ha hosszabb ideje fennáll egy probléma – például időgazdálkodási, delegálási, döntéshozatali nehézségek -, érdemes segítséget kérni. Akkor is jól jöhet egy támogató szakember, ha nagyobb kihívás előtt áll a vezető: például egy új projekten dolgozik, amilyet még soha nem csinált. Azért, hogy ne akadályozzák a félelmei, magabiztosabb legyen, és gond nélkül vegye az akadályokat, sokat segíthet egy rendszeres támogató beszélgetés. Nagyobb célok megvalósításában is segíthet egy coach, mivel a coaching folyamat nagyon célorientált. Az elején kitűzzük a célt, és minden eszközt feltárunk és mozgósítunk az eléréséhez. Az ügyfelek általában kitartóbbak egy cél elérésében, hogyha áll mellettük egy támogató, motiváló szakember, akivel kidolgozhatják a szükséges lépéseket.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo