Nemrég beszélgettem az egyik gyár toborzási vezetőjével, és elmondta: szégyenszemre, de be kellett vezetnie, hogy a felvételi interjúra jelentkezőket a portán megszondáztatják, és csak a nem ittasan megjelenőket küldik fel hozzá. Hogy jutottunk el ide? Hogy lehet az, hogy nem elég, hogy a jelentkezők zöme el sem jön az interjúra, aki meg mégis, azok egy része ittas??? Az ok egyszerű: a munkaerőhiány. (Szakértők szerint béremelés nélkül nem lesz, aki dolgozzon, de a vezetőn is nagyon sok múlik!)
Jelenleg az ország területének 70 százalékán kritikus a munkaerőhelyzet – egyre nehezebb új munkaerőt toborozni. Nem elég hogy rengetegen áttelepülnek Németországba vagy Angliába, ma már az osztrák és a szlovák határ mentén 30–50 kilométeres körzetben csábítják magasabb bérekkel az itt élőket. Ebben a helyzetben az ember csak azt teheti, hogy az egész toborzási folyamatot újragondolja. És ez az új modell a Toborzás 2.0.
Ne a zsák alján kotorásszunk
A régi modellben a legtöbb cég olyanokat keres meg (például állásportálokon, újságokon keresztül), akik éppen nem dolgoznak. Sőt. Nemegyszer kocsmákban láttam állásokat hirdető plakátokat. Valaki úgy gondolta, ott mindig találhat munkát kereső (?) embereket.
Pedig amikor kevés a munkaerő, akkor a helyzet a következő: aki a toborzásnál azokra koncentrál, akik éppen nem dolgoznak, az a zsák alján, a maradékban kotorászik. Olyanok közt keresgél, akik senkinek sem kellettek. Ez van. Akkor legyen alkoholszonda a portán.
A Toborzás 2.0 lényege, hogy mindenkit megszólítunk, aki csak alkalmas lehet. Azokat is (és azokat leginkább), akik valahol máshol éppen dolgoznak, de átjönnének. Az OnlineToborzás.hu legutóbbi negyedéves statisztikáink szerint például az általunk betanított munkára (operátornak, szalagmunkára stb) jelentkezők 73 százaléka jelentkezésükkor valahol munkában volt, de rá lehetett beszélni a munkahelyváltásra!
A Toborzás 2.0 lényege, hogy célzottan hirdetünk, a lehetséges munkavállalóknak, hogy ők jöjjenek hozzánk.
De sok egyéb előnyt is tartogat. Mondok egy példát. Amikor toborzási kampányba kezdünk egy cégnél, mindig megkérdezzük – többek közt –, hogy mit szeretne, milyen korú, milyen nemű stb. jelölteket szállítsunk. Ilyenkor gyakran megkapjuk: „De hát ha ezt hirdetjük, akkor azonnal a nyakunkon az esélyegyenlőségi hivatal, és jól megbüntet! Nem diszkriminálhatunk!” (Lásd keretes írásunkat!)
Ugyanakkor mindenki tudja, sok esetben nagyon is jogos elvárás, hogy a munkavállaló pontosan valamilyen legyen, hiszen mind a munkahely, mind a dolgozó ebben az esetben lesz végül elégedett. Nem fogja jól érezni magát egy kisgyerekes anya, ha kiszámíthatatlanul túlóráznia kell.
Nyilván ilyen feltételeket nem lehet beleírni egy álláshirdetésbe. Mégis van megoldás.
Nézzünk egy példát. Egy fiatalember randizni szeretne, fiatal (szerinte) csinos lányokkal. Ha egy párkereső hirdetést ad fel, akkor mindenféle emberek (nem is feltétlenül nők) fognak jelentkezni. Ha azonban olyan helyekre megy, ahol sok ember van, és csak azokat szólítja meg, akik fiatal nők, és neki tetszenek, akkor ezek egy része valóban a feltételeknek megfelelően randizni fog vele.
És ez a kulcs. Az a Toborzás 2.0 lényege, hogy az interneten a hirdetők mindenkiről mindent tudnak. És így, ha aktív kampányt folytatunk, mi magunk tudjuk beállítani, kinek hirdessünk: korra, nemre, lakóhelyre és még nagyon sok mindenre. Semmi feltételt nem kell írnunk. Csak eleve azokat szólítjuk meg, akik nekünk jók. Így legálisan tudunk nekünk megfelelő embereket toborozni. És ez mindenkinek jó.
Tóth András OnlineToborzas.hu