Tavaly a fogyasztók 56,43 milliárd dollárt költöttek az év végi ünnepi időszak alatt az Egyesült Államokban, és az elemzők idén minden idők legnagyobb internetes vásárlási rohamára készülnek. Az USA-ban évek óta szabadnapot vesznek ki az emberek a Black Friday napján, hogy 50-60-70 százalék árengedménnyel jussanak műszaki cikkekhez, ruhákhoz és egyéb akciós termékekhez. A kereskedők azért vágnak bele a szuper kedvezményekbe, mert ezzel minden korábbinál előbb beindíthatják a karácsonyi vásárlási szezont. Magyarországon ezzel szemben hagyományosan az Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, viszont tavaly már hatalmas vásárlási láz tört ki november utolsó péntekjén. (A kezdeményezés hátteréről itt olvashat részletesebben.)
Ezt a magyarországi adatok is alátámasztják. 2015 novemberében a „Fekete Péntek” és „Black Friday” kifejezésekre több mint félmilliószor kerestek a magyarok a keresőben. Ez a szám egy évvel korábban még alig haladta meg a 200 000-et. (Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ilyen volt tavaly a hazai fekete péntek.) Ez a nap azonban csak az elindítója a karácsonyi szezonnak, ami pedig az idén minden eddiginél jobb lehet a kereskedőknek. Az Országos Kereskedelmi Szövetség várakozása szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 50 milliárd forinttal lehet több decemberben, mint az előző év utolsó hónapjában, így túllépheti az ezermilliárd forintot. Decemberben a Mikulás, a karácsony és a szilveszter, az ajándékok és az ünnepi élelmiszerek is húzzák felfelé a kiskereskedelem mérlegét. A szövetség szerint várhatóan az ünnepi asztalra valókra, valamint az ajándékokra egyaránt 90-90 milliárd forintot költenek majd a vásárlók, az év végi ünnepekre így összesen legalább 180 milliárd forintot fordítanak. Persze, aki csak most kezdi a felkészülést, az már régen elkésett. Azonban ez nem feltétlenül igaz, mert még az utolsó pillanatban is be lehet csábítani a fogyasztókat a boltunkba. (Itt olvashat last minute marketingtippeket!)
Tudjuk, mit akarnak, és legyen belőle elég
Az árukészlet megfelelő összeállítása a legnehezebb feladat, amivel a vállalkozásnak szembe kell néznie egy nagyarányú leértékelés alkalmával. Milyen termékekből álljon a kínálat? A megfelelő termékkategóriák és -mennyiségek megállapításához segítséget nyújthatnak az éves értékesítési statisztikák. Ezekből nagyjából meg lehet becsülni, hogy milyen típusú termékek iránt fog nőni a kereslet.Ha nincs elegendő árukészletünk a legnépszerűbb árucikkből, akkor bizony akár tumultusra is számítanunk kell! Érdemes ezért folyamatosan nyomon követni a piaci trendeket, hiszen szinte minden évben születik egy-egy olyan slágertermék, mely képes egy egész kereskedelmi időszakot meghatározni. Az ABC Data ügyvezetője, Poros Gábor szerint a Black Friday idején évek óta a legnépszerűbb termékek az elektronikai cikkek, csakhogy a legtöbb elektronikai eszközöket vásárló fogyasztó nagyon igényes, és mindig a legújabb termékeket keresi. Rámutatott még: „A piacon megjelenő friss technológiák gyors beépítésével a kínálatba könnyebben alakíthatunk ki hosszú távú kapcsolatot az újdonságokra nyitott vásárlókkal."
Az ünnepi időszakban a logisztikai és marketingosztályok a szokásosnál nagyobb nyomás alá kerülnek. Ennek megfelelően az ezeken a területeken dolgozó munkatársakat fel kell készíteni a nagyszámú rendelés professzionális kiszolgálására. A kereskedelemben a piaci elemzéseknek és korábbi értékesítési adatoknak különösen jelentősége van az olyan időszakokban, mint az év végi ünnepek. A rugalmasság nagyon fontos érték, ezért mindig válasszunk olyan beszállítót és disztribútort, amely, vagy aki, képes dinamikusan alkalmazkodni a viszonteladók igényeihez. A garantált kiszállítási idő fontos tényező a partner megválasztásában, de ugyancsak fontos lehet, hogy honnan történik a kiszállítás. A disztribúciós partnerek között nagy különbség lehet a értéknövelt szolgáltatások területén. Mindig érdemes olyan vállalattal dolgozni, amely az alapszolgáltatásokon túlmutató előnyöket biztosít számunkra. A legjobb disztribútorok egyben megbízható tanácsadók is. Az ideális disztribútor olyan üzleti partner, amely tudja, hogy egy adott célra mi a legalkalmasabb termék, mivel a termékkategória-menedzserek egyben magasan képzett termékspecialisták is. A hosszú távú partnerkapcsolatok fenntartását különösen megkönnyítheti az ilyen partnerrel történő együttműködés, hiszen ha a disztribútor nyilvántartja korábbi rendeléseinket, és ismeri az igényeinket, leegyszerűsödik az ügymenet.
Ugyanakkor ezekben a napokban nem csak a munkatársakra és a partnerekre, de az IT infrastruktúránkra is a megszokott terhelés sokszorosa hárul. Mindenképp javasolt meggyőződni róla, hogy a weboldal bírni fogja-e a nagyszámú látogató okozta terhelést, amely a siker kulcsa lehet. Online áruházak esetében érdemes olyan aloldalt létrehozni, amely az összes leértékeléshez kapcsolódó információt tartalmazza. (Itt olvashat arról, hogyan készítse fel webáruházát a rohamra!)
Jó ügyfélszolgálat, profi tanácsadás
Ne legyenek rózsaszín álmaink, stresszes lesz, de az extra munka, extra bevételt is jelent. A legjobb motiváció, ha ebből mindenki részesül is. Nagyon fontos, hogy a roham ellenére ne romoljon az ügyfélélmény! Nem csak, hogy elérhetőnek és felkészültnek kell lennie az ügyfélszolgálatnak, de korrektnek és kedvesnek is. Fontos az is, hogy bármekkora a rohanás, ne szalasszuk el a lehetőséget, hogy visszajelzéseket gyűjtsünk! Így van lehetőségünk azonnal orvosolni a problémát, ha valami gond volt, később pedig a fejlesztésekhez szerezhetünk kiváló tudás alapot. Az elégedett ügyfél visszatér akkor is, amikor épp nem dühöng a vásárlási láz!
Amikor a megfelelő termék kiválasztásáról van szó a vásárlók egyre nagyobb igényt tartanak a viszonteladók segítéségére. A visszajáró vásárlói bázis bővítése szempontjából ezért fontos, hogy színvonalas tanácsokkal lássuk el ügyfeleinket, amelyeknek köszönhetően valóban az igényeiknek megfelelő terméket vásárolják meg. (Márpedig ügyfélszolgálatok terén még lenne hová fejlődnünk.) Ehhez természetesen a legújabb trendek, termékek és technológiák mélyreható ismerete szükséges.