A like gomb megjelenése óta várta a Facebook közönsége, hogy legyen Dislike gomb is, és végre ne csak pozitív érzelmeket lehessen kifejezni a közösségi oldalon. Ezt – sok ok miatt – azóta sem vezették be, de egy hatalmas újdonságot mégis kaptak a felhasználók: hat újabb módon fejezhetik ki véleményüket, érzelmeiket a felhasználók a like gomb mellett.
Ez az újdonság, ami az egyik legfontosabb eddigi változás a Facebook életében, viszonylag gyorsan elterjedt – mondta Lévai Richárd Facebook-marketing szakértő a Piac & Profit KKV-Akadémiáján tartott előadásában – de főként külföldön. Az adatok szerint a magyarok egyelőre nem annyira használják, a felhasználói visszajelzések 95% még like, a második helyen a love, harmadik helyen a „haha” van.
Intő jelek
Az újdonság a cégek számára mégis, már most is nagyon fontos. Egyelőre a saját elemzések tárgya lehet, a hírfolyamban való megjelenés és a hirdetések szempontjából valamennyi reakciónak számít, nem tesz különbséget köztük a Facebook algoritmusa.
A kommunikáció szempontjából viszont fontos az újdonság. Az új érzelem kifejező gombokkal egyszerűsödik a kommunikáció, főleg negatív érzelmi töltetű témáknál és kényes tartalmaknál. Több lehetőséget jelentenek az érzelmek kifejezésére, ami segíthet célozni a céges posztokat, jobban látjuk, hogy mi történik, hogy reagálnak az egyes bejegyzésekre az emberek, pontosabb visszajelzéseket lehet kapni arról, hogy milyen reakciókat váltott ki egy bejegyzés a követőkből.
Ez olykor meglepő eredményeket is hozhat – figyelni kell hát a figyelmeztető jeleket- mondja a szakértő. Elképzelhető, hogy a cég egy poszt tartalmát pozitívnak látja, de a közönség nem egyértelműen. Például a vasárnapi nyitás kapcsán a sok like mellett volt néhány szomorú vagy dühös jel is.
Mi van, ha mérgesek?
Ha megjelennek egy pozitív poszt mellett negatív jelek, érdemes végiggondolni, mi lehet az oka. A megfogalmazással van a gond? Félreérthetőek voltunk? Olyan témába nyúltunk bele, ami a felhasználói bázisunk számára érzékeny? Vagy csak egyszerűen egy megosztó sztorival kapcsolatban posztoltunk? (És direkt tettük ezt?)
Fontos, hogy már előzetesen pontos stratégia mentén szülessenek meg a posztok, így sok mellélövést megspórolhatunk magunknak. De persze az is elképzelhető, hogy éppen az volt a cél, hogy indulatos reakciókat váltsunk ki a követőkből… Ezekkel a posztokkal azonban a céges kommunikációban jobb nagyon óvatosan bánni.
Ha azonban egy poszt mellett megjelennek a negatív érzelmi jelek, mindenképpen elemeznünk kell, mi történik. Ha pedig hűséges követőkről van szó, akár fel is vehetjük a kapcsolatot azokkal, akik így reagáltak, sok hasznos információhoz juthatunk, amit a későbbi kommunikációnkban használhatunk.
Mire jó ez nekünk?
Lévai hangsúlyozta, a reakció gombok megjelenése nem csak a felhasználóknak öröm, a cégek is kihasználhatják.
Színesebbé teszi például a közösségi oldalas játék lehetőségeket – egyszerűbb például szavaztató lehetőségeket bevonni. Egy egyszerű like szólhat csak a játékról szóló posztnak, a Love pedig már igazi szavazat. A Facebook oldalakon előszeretettel használják a „Like most azt jelenti, hogy nem értesz egyet…” típusú megfogalmazásokat, ezekre többé nem lesz szükség.
Az új jelek emellett használhatók kreatív illusztrációk részeként, mémesítésre, ami a fiatal korosztálynak valószínűleg tetszeni fog. Egyébként a rajongói tábor tisztítására is alkalmas, mert kilistázhatjuk, ki milyen reakciót adott – könnyebb lehet megtalálni és kitiltani a trollokat, akik mindenre ok nélkül negatívan reagálnak.
Bármennyire újszerű is a reakció gombok használata, csak akkor érdemes használni őket, ha illik a márkához és a célcsoporthoz ez a fiatalos kommunikáció. Fel kell készülni arra is, hogy nem tudjuk befolyásolni a reakciókat. Mindenképpen kell, hogy legyen stratégiánk arra is, ha negatív véleményüket fejezik ki a felhasználók.
Gyere közelebb
A reakció gombok arra tanítanak, hogy sokkal erősebb bevonódást kell elérni a célcsoportunknál. Ma már az emberek kevesebbel likeolnak, osztanak meg, mint korábban. Az, hogy jobban ki tudják fejezni az érzelmeiket, a felhasználók számára egyszerűsíti, hogy véleményt mondjanak – vagyis ismét nagyobb kedvet csinálhat a reagáláshoz.
A cégeknek egyre inkább elkötelezett fogyasztókra van szüksége ahhoz, hogy jó eléréseket produkáljanak a Facebookon, amit aztán több konverzióra fordíthatnak át. A folyamatot mindig elindítani a legnehezebb, ha valakivel már megvan a kapcsolat, sokkal könnyebb tovább lépni. A reakció gomb erre a bevonásra egy eszköz.