1. Összpontosítás
Ahhoz, hogy valaki képes legyen irányítani egy céget, nem hagyhatja, hogy a külvilág minden jelensége megzavarja és elvegye a figyelmét. Szilárd fókusz nélkül nem lesz képes a kijelölt irányra összpontosítani, amerre a cégünket vinni szeretnénk. Pontosan tudni kell, mit zárjunk ki a figyelmünk homlokteréből, és mit engedjünk be a látókörünkbe. Ez a fajta szelektív figyelem a siker titka. Aki nem képes rá, elaprózza magát és nem fogja tudni kézben tartani a dolgokat.
2. Önbizalom
Az igazi vezetők kellő mértékű önbizalomtól hajtva végzik a dolgukat, ez azonban véletlenül sem keverendő össze az arroganciával! Önbizalmuk inkább segít átvészelni a nehézségeket és másokba is képesek "átönteni" belőle. Vagyis tulajdonképpen kiváló coachok.
Nem éri meg vezetőként maszkot viselni, másnak láttatni magunkat, mint amilyenek vagyunk. Előbb-utóbb, főleg a kritikus helyzetekben, amikor nagy a stressz és a tét, ki fog ütközni a valódi énünk. Meg kell találnunk, azt a vezetési stílust, ami passzol a személyiségünkhöz és elfogadják a kollégák is, vagyis eredményes is. Csak akkor lehet mások bizalmára szert tenni, ha az emberek érzik, hogy a cégvezető a pozíciójában önmagát adja. Ha a vezetőt minden porcikájában áthatja a cég és a cég küldetése iránti lelkesedés, akkor még azt is megbocsáthatják neki a beosztottjai, ha neki is vannak hibái.
Az, hogy önmagunkat adjuk nem jelent viszont felhatalmazást arra, hogy bárkivel udvariatlanul, sértő hangnemben, vagy akár túlzott érzelmi kitörésekkel beszéljünk. A jó vezető igyekszik mindenkivel ugyanolyan udvarias lenni, függetlenül attól, hogy egy alacsony beosztású alkalmazottal vagy egy nagyvállalat vezetőjével beszél.
A problémákról és kihívásokról is nyíltan kell beszélni azokkal a kollégákkal, akiket megillet a bizalmas információ. (Az persze előfordulhat, hogy nem mindenről kell tudnia mindenkinek.) Következetesnek kell lenni, nem szabad a cégen belül egyik irányba ezt mondani, a másik irányba azt - úgyis minden kiderül és csak a vezető iránti tisztelet csorbul vele.
4. Integritás
Egy cégben a munkavállalók a cég értékrendjét testesítik meg, vagyis viselkedésük a vállalatra vet jó vagy rossz fényt. (Ezért tartja az egyik legfontosabb elemnek a kiváló alkalmazottak megtalálásához Warren Buffet). De ez a vezető viselkedésére is igaz. Ha valakinek fontosabb az, hogy mindig, minden helyzetben igaza legyen, ahelyett, hogy arra koncentrálna, az igaz dolgot cselekedje minden helyzetben, ez a magatartás odavezet, hogy a cég veszít a piaci potenciáljából, mert az ilyen főnök elidegeníti a dolgozókat.
5. Inspiráció
A nagy vezetők nem a semmiből teremtek és képesek inspirálni a kollégáikat is. De a sikeres vezetőknek is szüksége van inspirációra. Gyakran egy-egy előd példája lebeg előttük, akinek az eredményeit próbálják utánozni, felülmúlni. Sokan választanak mentort maguknak, akik megfontolandó tanácsokkal szolgálnak, vagy szolgáltak legalábbis karrierjük kezdetén. A mentor az egyike annak az 5 embernek, aki sikeres vállalkozóvá tehet.
Ha egy vezető nem szereti azt, amit csinál, akkor nem fogja sokra vinni. A kivételes vállalkozóknak és csúcsmenedzsereknek állandóan a cégük körül járnak a gondolataik. Érdekli őket minden, ami a piac, a szektoruk vagy a cégük megértéséhez szükséges - hiszen így tudnak új termékötletekkel, új megoldásokkal előállni. A jó értelemben vett megszállottak és ez akkor sem változik, amikor karrierjük csúcsán vannak. Vagyis akkor sem ülnek tétlenül, amikor egyébként elvileg már megtehetnék. Folyton az új üzleti lehetőségeket keresik, azt vizslatják, merre halad a világ (és vele együtt a fogyasztói igények), vagy a cég optimálisabb működését segítő átszervezéseken jár az eszük.
Egy jó vezető a saját énjével mutat példát: azért teszi azt, amit tesz, mert belső késztetést érez rá, nem azért, mert a külvilág szerint egy így kell.
7. Innováció
Az igazán komoly üzleti siker elképzelhetetlen innováció nélkül. Folyamatosan fejleszteni és változtatni kell, sokszor kevesebb erőforrással nyújtani annyit, mint korábban - vagy akár többet. Vagy épp rátalálni, hogy mi lesz a következő, amit a piac elvár. Az innováció nemcsak az üzleti sikerhez elengedhetetlen, hanem a túléléshez is a piaci versenyben. Olyan korban élünk, amikor az innovátorok közül kerül ki a legfontosabb vezetők. Innováció és vezetés többé nem igazán választható el egymástól.
8. Türelem
A türelem valójában bátorság, amivel az elkötelezettségünket teszteljük. Nem minden projekt robban be rögtön. Nehézségek mindig vannak, sok külső és belső tényező kedvező együttállása szükséges ahhoz, hogy egy új szolgáltatás, termék vagy üzletág megtalálja a helyét és a célközönségét a piacon. A jó vezetők érzik, hogy meddig kell kitartani és mikor kell feladni egy félresikerült kezdeményezést.
9. Nyugalom
Szép dolog a szenvedély, kell is, de időnként ki kell kapcsolni és józanul, objektíven kell áttekinteni az új termék sikerének esélyeit. Ha gond van, akkor sem szabad, hogy a cégvezető bepánikoljon, ezzel csak tetézi a bajt. Érzelem- és félelem-mentesen végig kell gondolni, mik a legrosszabb eshetőségek (azok a bizonyos worst case szcenáriók), s ezeket mérlegelve kell döntéseket hozni.
10. Szakértelem
A magyar kisvállalkozókra jellemző, hogy sokan szakemberből váltak vállalkozóvá és a mai napig inkább mérnökök, asztalosok, vagy éppen tanárok, mint cégvezetők. A cég profiljához illő szakértelem fontos, de nem minden. Egy jó vezetőnek messzemenőkig értenie kell azt a szektort vagy bizniszt, amiben működik. Amire azonban emellett - vagy akár ennél is inkább szükség van, az az üzleti világban való eligazodást és az emberek vezetését segítő szakértelem.