A növekedés 7 feltétele

A magyar vállalatok versenyképessége messze elmarad a kívánatostól Pitti Zoltán szerint. De mi kéne a sikerhez és a növekedéshez? A szakember hét pontban foglalta össze.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A magyar vállalatok versenyképessége messze elmarad a kívánatostól Pitti Zoltán volt APEH-elnök, a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kara Gazdaságpolitikai Tanszékének tudományos kutatója szerint.

– A növekedés nem elhatározás kérdése, annak meg kell teremteni a feltételeit. Úgy tűnik, eddig nem sikerült, hiszen Magyarország a 28. helyről a 63-ra esett vissza a nemzetközi versenyképességi rangsorban – mondta a szakember, aki szerint a magyar GDP előállításban meghatározó és meredeken növekvő trendet mutat a nem pénzügyi vállalatok teljesítménye, így, ha az ország versenyképességét szeretnénk fokozni, erre a szektorra kell fókuszálni.

A szakember szerint a versenyképességi mutatók romlásának okait a szabályozók és ösztönzők területén kell keresni.  Az Objektív Kutató Intézet konferenciáján a kutató 7 pontban foglalta össze, hogy mi kell ahhoz¸ hogy egy vállalat növekedésképes legyen.

  1. Az alaptevékenység eredménye legyen nyereséges
A vállalkozás ne a pénzügyi műveleteknek, vagy a vagyoneladásnak köszönhetően érjen el pozitív adózás előtti teljesítményt, hanem a főtevékenysége adja a pluszt. Az összes vállalkozásból 57% az, amelynek az üzemi eredménye pozitív, 35% veszteséges, 6% kreatív „nullás”. Ez hosszú távon nem biztató,mivel komoly versenyképességi gondot okozhat, ha csak a pénzügyi eredményekre épít a vállalat - fogalmazott Pitti.
  1. A nettó árbevétel egyik évről másikra történő növekedése haladja meg az inflációs indexet
Bár ez az elvárás nem tűnik túlzónak – különösen nem a mai alacsony inflációs környezetben –, kizárólag az átlagos növekedési ütemet felülteljesítő vállalatok felelnek meg a kritériumnak. Vajon felelősen vehet-e fel hitelt az a vállalkozás, amely adózás utáni eredménye a saját tőke arányában nem éri el a pótlólagos forrásszerzés költségét? Jelenleg a vállalkozások több mint négyötöde ebben a cipőben jár.

– Ezen érdemben a növekedési adóhitel 2015-ös bevezetése sem enyhített. Például azért nem, mert feltétel volt a megelőző évhez képest legalább ötszörös növekedés, aminek összesen 28 vállalkozás felelt meg az én számításom szerint – mutatott rá Pitti, aki szerint az egyéb feltételek is szűkítették az igénybe vevők körét. Pedig a fejlődés érdekében elengedhetetlen lenne, hogy minél többen visszaforgassák a pénzeket a vállalkozásukba és ezt a kormányzat támogassa.

Kép:Pexels.com

  1. Az elhasználódott vagyont pótolják az új beruházások
Makroszinten jól állunk, az új beruházás volumene látszólag fedezi az elhasználódott vagyon értékét. Ám 2014-ben és 2015-ben a vállalati beruházások döntő többsége az autóiparban jelentkezett, míg más ágazat cégei messze nem ruháztak be annyit, mint amennyit amortizációban elszámoltak.

– A cégek döntő hányadánál tehát vagyonfogyást látunk, ami ugyan csak matematikai eredmény, ám azt is jelenti, hogy elmaradnak az új technológiák alkalmazásában, ami viszont már a versenyképességüket fenyegeti.

  1. A vállalkozás legyen exportképes
A kormány gyakran emeli ki az ország javuló exportteljesítményét, amely a növekedés motorja lehet.

– A szép szám a büszkeségünk, de ne feledjük, ez a belső fogyasztás rovására megy. Azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy az exportteljesítményünkben évente 33 ezer társaságnak van szerepe az összesen 400 ezer hazai vállalatból. Nem beszélve a koncentrációról: az exportunk 80%-át a top 200 hazai vállalkozás tagjai adják – mutatott rá a makroszinten kedvező trend másik oldalára Pitti.

Ha viszont a magyarországi cégek nagyobb hányada nem exportál, a növekedésük záloga a hazai fogyasztás élénkülése lenne. Vagyis biztosítani kellene, hogy a belső piacon élénküljön a fizetőképes kereslet. Máskülönben a hazai cégek 70%-ának nem lesz esélye nőni. (Ha Ön is exportpiacra lépést tervez, itt talál információt, hova fordulhat segítségért.)

– A 27%-os áfa nem ebbe az irányba mutat. Ezzel nálunk a legmagasabb a fogyasztást terhelő adók mértéke, és bár az élőmunka-felhasználását terhelő adók a Bajnai-kormány óta folyamatosan csökkennek, a magas áfakulcs ennek pozitív hatását megsemmisíti. Ha viszont összességében csökken a fizetőképes kereslet, hol fog értékesíteni az a vállalkozás, amelyik nem exportál? – tette fel a kérdést a szakember.

Kép:Pexels.com

  1. Értékteremtő képesség
Az ország versenyképessége szempontjából fontos mutató, hogy mekkora új értéket hoznak létre a vállalkozások, és annak mekkora hányada épül hazai szellemi tulajdonra. Csak az új, innovatív termékeket lehet eladni a globális piacokon!
  1. K + F ráfordítás
A hazai K + F európai összehasonlításban alacsony, 2013-ban 1,4% volt, 2015-ben azonban csökkent. Az európai cél a 3% – Lengyelország, Csehország és Románia is ezt vállalta –, Magyarország 1,8%-ot vállalt és még ennek a teljesítéséhez is szükség lenne új kutatóhelyekre, még több kutatóra.

­A K + F bővítése nem áldozatvállalás, hanem nemzeti érdek - hangsúlyozta Pitti. Ennek ellenére úgy tűnik, a maradékértékek között szerepel: látványsportokat például az adózás előtti eredményből támogathatják a vállalatok, kutatás – fejlesztésre kizárólag az adózás utáni eredményből, számtalan másik kedvezményi tétel mellett költhetnek.

  1. Megfelelően képzett, konvertálható tudással rendelkező munkaerő
A vállalatok és így az ország versenyképessége szempontjából kulcstényező a magasan képzett munkaerő, akinek a tudása átalakítható a vállalat igénye szerint. 2020-ig az Európai Unió célja, hogy a korai iskolaelhagyók arányát 10% alá csökkentsék a tagállamok, és elérjék, hogy a 30 és 34 év közötti uniós lakosok legalább 40%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. Lengyelország, Csehország és Szlovákia ezt vállalta, Magyarország csak 30,8%-ot, miközben ma a tényadat 31%.

– Az állandóan változó és kiszámíthatatlan filozófia, szervezeti rendszer eredménye, hogy ma a magyar diákok 10%-a nem fejezi be az általános iskolát, míg a munkaerő-piacon a magasan képzetteknek van esélyük elhelyezkedni. Az, aki ma nem fejezi be az iskolát, 40 év múlva is munkaképes korban lesz, amikor már nem is a mai, hanem annál technológiailag 40 évvel fejlettebb közegben kellene helyt állnia – hívja fel a hosszú távú veszélyre a figyelmet a szakember.

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo