Sharing economy: megszoksz vagy megszöksz

Minél hamarabb száll be egy cég a megosztásos gazdaságba, annál több esélye van az érvényesülésre. Még van tér az új platformok számára, de a későn érkezők idővel azon kaphatják magukat, hogy ez a vonat már elment, véli Kőszegi Árpád, a PricewaterhouseCoopers Magyarország menedzsere.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A sharing economy alapvetően két modellre épül. Az egyik C2C (vagy P2P), amikor a fogyasztó oszt meg valamilyen eszközt egy másik fogyasztóval - ebben a relációban a harmadik szereplő a platformot adó cég (pl. Airbnb). A másik szisztéma a B2C, amikor a platform üzemeltetője egyben az eszközt szolgáltató fél is.

Kép: SXC

Kollaborál

A PricewaterhouseCoopers 2015-ben már átfogó elemzést készített a megosztásos gazdaságról, ami "Osztogatnak vagy fosztogatnak" címmel jelent meg. A másik ötlet címnek a "Megszoksz vagy megszöksz" ellentétpár volt.

A kitalált címek egyértelmű üzenetet sugallnak. Hogy az üzenet egyre többekhez eljut, azt jól jelzi, hogy a vállalatok is elkezdték kialakítani a sharing economy platformjaikat, ami nem mindig igényel nagy anyagi ráfordítást a részükről. A BMW, a Daimler, a Peugeot on-demand autóbérlést tesz lehetővé, az Audi autólízingben nyomul (Unite), a Daimler létrehozta a Moovel appot, az IKEA pedig online bolhapiacot készített. De példának hozhatjuk a Patagonia ruhamárkát is, amelyik az eBay-en akciózik.

Másutt stratégiai együttműködések figyelhetők meg, ilyen a Spotify és a Telekom, a Deezer és a Telenor szövetkezése. Mások az akvizíció és a befektetés mellett döntöttek. Az Avis 2013-ban megvette a Zipcart, a General Electric a Quirky-be invesztált.

Prognosztizál

2017-ben - a PwC azt jóslata szerint - tovább fog nőni a sharing economy-s cégek árbevétele. A növekedés lehetőséget és kockázatot is rejt, az adózás határvonalat húzhat. A bizalom továbbra is fontos lesz, és új szektorokba törekszik be a megosztás. A PwC becslése szerint a sharing economy éves forgalma a 2013-as 15 milliárd dollárról 2025-re 240 milliárd dollárra nőhet. Ez elképesztő növekedés. De mégsem tűnik olyan légből kapottnak, ha figyelembe vesszük, hogy a baby boomer generáció most megy nyugdíjba.

A Pwc-nél azt tapasztalták, hogy jelenleg az ötvenes korosztály kapcsolódik be viszonylag nagy számban a megosztásba. Az Z-generáció pedig már eleve ebbe nő bele. - A mai fiataloknak már nem státuszszimbólum egy autó - mondta Kőszegi Árpád, a PwC menedzsere. Ők tisztában vannak vele, hogy az autó eszköz, aminek fenntartási költsége van, időt igényel a karbantartása és a szervizelése. Ők már nem akarnak ilyesmikkel bajlódni.

A világban ma egymilliárd autó szaladgál az utakon, ezek közül 750 milliót egy ember használ. A megosztás növekedései távlatai tehát csak e tekintetben is óriásiak.

Itthon is kezdünk ráérezni a megosztásos gazdaság előnyeire
A veddberbe.hu ötlete már 2012-ben felvetődött, de az igazi mozgolódás csak 2014-ben indult be itthon, ami a megosztásos gazdaságot illeti. Az említett platformot egy 2016 őszétől 2017 tavaszáig tartó pilotfázisban izzították be az alapítók, de nehéz ledönteni a fogyasztók fejében kialakult falakat az internetes bérbeadás/vétel ellen.
Habár bővül azok száma, akik vásároltak már a neten, de még mindig sokan szívesebben kapnák kézhez futárral és utánvéttel a bérbe vett eszközt, minthogy a neten intézzenek el mindent. Hogy ledolgozzák a felhasználókban az alapszintű bizalmatlanságokat, a veddberbe.hu rendszerébe sok féket és biztonsági intézkedést építettek be - például vissza kell igazolni, hogy rendben megjött-e a csomag, külső partner kezeli a fizetéseket és a felhasználókat is értékelik.
Arra is van lehetőség, hogy biztosítást vegyenek igénybe, de ezt a felhasználók alig 1 %-a teszi meg. A szállításra szintén több variáció létezik, bevállalhatja a kölcsönbevevő, hogy elhozza, vagy intézheti a bérbeadó, aki vagy a veddberbe.hu szállítóját használja, vagy saját maga oldja meg a logisztikát.
Meglepetések is adódtak: B2C szereplők behelyezésével próbálták növeli a fogyasztói bizalmat. - Az volt a hipotézis, hogy ez növeli a bizalmat. De nem. A cégek árfelhajtó hatását viszont monitorozni és csökkenteni kell - mondta Pribék Márton ügyvezető, aki szerint az alapvető cél a kaució kivezetése a rendszerből.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo