A sharing economy alapvetően két modellre épül. Az egyik C2C (vagy P2P), amikor a fogyasztó oszt meg valamilyen eszközt egy másik fogyasztóval - ebben a relációban a harmadik szereplő a platformot adó cég (pl. Airbnb). A másik szisztéma a B2C, amikor a platform üzemeltetője egyben az eszközt szolgáltató fél is.
Kollaborál
A PricewaterhouseCoopers 2015-ben már átfogó elemzést készített a megosztásos gazdaságról, ami "Osztogatnak vagy fosztogatnak" címmel jelent meg. A másik ötlet címnek a "Megszoksz vagy megszöksz" ellentétpár volt.
A kitalált címek egyértelmű üzenetet sugallnak. Hogy az üzenet egyre többekhez eljut, azt jól jelzi, hogy a vállalatok is elkezdték kialakítani a sharing economy platformjaikat, ami nem mindig igényel nagy anyagi ráfordítást a részükről. A BMW, a Daimler, a Peugeot on-demand autóbérlést tesz lehetővé, az Audi autólízingben nyomul (Unite), a Daimler létrehozta a Moovel appot, az IKEA pedig online bolhapiacot készített. De példának hozhatjuk a Patagonia ruhamárkát is, amelyik az eBay-en akciózik.
Másutt stratégiai együttműködések figyelhetők meg, ilyen a Spotify és a Telekom, a Deezer és a Telenor szövetkezése. Mások az akvizíció és a befektetés mellett döntöttek. Az Avis 2013-ban megvette a Zipcart, a General Electric a Quirky-be invesztált.
Prognosztizál
2017-ben - a PwC azt jóslata szerint - tovább fog nőni a sharing economy-s cégek árbevétele. A növekedés lehetőséget és kockázatot is rejt, az adózás határvonalat húzhat. A bizalom továbbra is fontos lesz, és új szektorokba törekszik be a megosztás. A PwC becslése szerint a sharing economy éves forgalma a 2013-as 15 milliárd dollárról 2025-re 240 milliárd dollárra nőhet. Ez elképesztő növekedés. De mégsem tűnik olyan légből kapottnak, ha figyelembe vesszük, hogy a baby boomer generáció most megy nyugdíjba.
A Pwc-nél azt tapasztalták, hogy jelenleg az ötvenes korosztály kapcsolódik be viszonylag nagy számban a megosztásba. Az Z-generáció pedig már eleve ebbe nő bele. - A mai fiataloknak már nem státuszszimbólum egy autó - mondta Kőszegi Árpád, a PwC menedzsere. Ők tisztában vannak vele, hogy az autó eszköz, aminek fenntartási költsége van, időt igényel a karbantartása és a szervizelése. Ők már nem akarnak ilyesmikkel bajlódni.
A világban ma egymilliárd autó szaladgál az utakon, ezek közül 750 milliót egy ember használ. A megosztás növekedései távlatai tehát csak e tekintetben is óriásiak.