Gazdaság


Érdekeltség és üzleti kultúra 

Egy társaság kultúrájának az alakítása legalább olyan fontos, mint a pillanatnyi üzemgazdasági optimum irányába terelni az embereket. A kultúra hosszútávon határozza ugyanis meg egy-egy cég működését. Napi tapasztalat, hogy ugyanabban a rendben, piaci körülmények között, szakmailag hasonlóan képzett csoportok teljesítménye között ég és föld a különbség, mert a két csoport kultúrája is különböző.

Parádézó önkormányzatok, avagy mitől sikeres egy polgármester? 

Mitől működik jól az egyik, és miért kerül zajos botrányok közt csőd közeli helyzetbe a másik település? A siker csak pénz és kapcsolat kérdése, vagy kell hozzá valami más is? A közelgő önkormányzati választások kapcsán érdemes átgondolni a lehetséges válaszokat.

A Volksbank és a Fundamenta közös konstrukciója 

Október közepétől még könnyebb lesz azok helyzete, akik finanszírozási módot keresnek lakásuk felújításához, bővítéséhez, építéshez vagy vásárláshoz: a Volksbank és a Fundamenta lakás-takarékpénztár új terméke már 700 ezer forintos kölcsönösszegtől igényelhető. Ráadásul a „Komfort” névre keresztelt konstrukció hitelbírálata gyors, és felvevői egyszerre élhetnek a banki lakáshitelek, és a lakás-takarékpénztári szerződések előnyeivel.

Optimista háztartások 

Szeptemberben – az augusztusi, minden korábbinál nagyobb érték után – érezhetően mérséklődött a lakosság gazdasági várakozásait reprezentáló GKI lakossági bizalmi index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint bár szinte minden kérdésben csökkent a lakosság optimizmusa, továbbra is igaz, hogy az 1993. óta folyó vizsgálatok történetében az emberek – a szeptemberi csökkenés ellenére – idén a leginkább derülátók.

Szeptemberben romlottak a várakozások 

Szeptemberben kissé csökkent a GKI Gazdaságkutató Rt. (www.gki.hu) konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke. Az EU támogatásával havonta végzett felmérés legfrissebb eredménye arról tanúskodik, hogy lényegében folytatódik a várakozások év eleje óta tartó, némi hullámzás melletti stagnálása. Az üzleti szektorban - bár a helyzet jobb a tavaly év véginél - tovább várat magára a fellendülés. A lakosság várakozásai viszont a szeptemberi romlás ellenére 2002 előtt még soha nem voltak ilyen optimisták.

Adóváltozások a tőkepiac fejlesztése érdekében 

A tőkepiac élénkítése érdekében az adórendszeren keresztül is számos intézkedés bevezetését tervezi jövőre a kormányzat: így megszűnik az árfolyamnyereség 20 százalékos adója, egyszerűsödik és mérséklődik az osztalék adója, s a hosszú távú megtakarításokat is ösztönzik.

Braille irással - üzleti ismeretek 

Magyarországon először kerülhet világtalan diákok kezébe üzleti ismereteket tartalmazó tananyag a Junior Achievement Magyarország (JAM) kiadásában, a Kanadai Nagykövetség nagylelkű támogatásával. Most először jelenik meg Braille írással készült, gazdasági ismereti tananyag, amelyet Felkai György, a MOL kommunikációs igazgatója, a JAM kuratóriumának tagja és a kanadai nagykövetség képviselője ad át a Vakok Általános Iskolájában 2002. október 16-án, 10.30-kor az iskola képviselőinek.

A fizetési mérleg alakulása 

Az előzetes számítások szerint 2002. augusztusban 74 millió euró hiánnyal zárt a folyó fizetési mérleg - tette közzé a MNB.

Csökkent a készpénzállomány (MNB jelentés) 

A forgalomban lévő készpénz állománya - előzetes mérlegadatok szerint - szeptember utolsó napján 9,1 milliárd forinttal alacsonyabb volt az egy hónappal korábbinál - derül ki az MNB statisztikai mérlegéből, amit a 2002. szeptemberi előzetes adatok alapján állítottak össze.

Stagnáló külkereskedelem 

2002 első nyolc hónapjában a kivitel értéke 5759 milliárd, a behozatalé 6278 milliárd forint volt. Az előző év azonos időszakához képest az export értéke folyó áron nem változott, az első féléves egységértékindex felhasználásával számított volumenadat 6%-os bővülést mutat. Az import értéke 2%-kal csökkent, volumene 4%-kal nőtt. A deficit 519 milliárd forint, 150 milliárd forinttal alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakában regisztrált adatnál.

4,6 százalékos infláció szeptember/szeptemberben 

2002. szeptemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,6% volt, 2001. szeptemberhez viszonyítva pedig 4,6%-kal növekedtek az árak. Idén az első kilenc hónapban átlagosan 5,4%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.

Vasárnapi vásárlás (GfK elemzés) 

Egyre kedveltebb a napi fogyasztási cikkek vasárnapi vásárlása. Idén az első hat hónap során több mint 23 millió vásárlást bonyolítottak le a hét utolsó napján, a tavalyi hasonló időszakban számított 21 millióval szemben. Többek között ezt állapította meg Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója egy budapesti sajtótájékoztatón október 9-én.

A jövő évi adórendszer kamarai értékelése 

A vállalkozók működési feltételei, jövedelemtermelő képességük, versenyhelyzetük 2002-ben nemhogy nem javult, hanem romlott. A romlásba belejátszik a világgazdasági recesszió, a nem kellően átgondolt árfolyam politika és elsődlegesen a kisvállalkozásoknál a minimálbérrel kapcsolatos többlet terhek. Ebből kell kiindulni a 2003-ra tervezett adóváltozások értékelésekor - írja szerzőnk, aki a budapesti kamara (BKIK) elnöke.

Csökkentek a mezőgazdasági árak 

A mezőgazdasági termékek termelőiár-színvonala 2002. január–augusztusban 9,2 százalékkal alacsonyabb volt az előző év azonos időszakinál. Ezen belül a növénytermesztési és kertészeti termékeké 12,2 az élő állatok és állati termékeké 5 százalékkal csökkent.

Megállapodást kötött az IPOSZ és az MKB 

A Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. és az Ipartestületek Országos Szövetsége Együttműködési Megállapodást írt alá a kkv-k hatékonyabb finanszírozása érdekében. Az esemény kapcsán a Hitelgarancia Rt. egy egységes nyilvántartási rendszer létrehozását sürgette, a banki kockázatok -és ennek révén a kamatok- csökkentése érdekében.

A munka és a csoport 

Felkészült emberek dolgoznak együtt, nem sajnálják a képzésre fordítandó időt, energiát, teljesítmény mégis a várakozás alatt marad. Piacképes a tevékenység, a munka, a jövedelem versenyképes, a fejlődést mégis gátolja, a fluktuáció. A munkatársak lojálisak, a vezetés mégis nehezen érteti meg magát, irányítási gondokkal küzd. Az élet szervezetfejlesztést sürget, ennek indokoltságát mindenki (be)látja, de mégis, a félelem uralja a beosztottat és a vezetőt. Magyarázatra és kezelésre szoruló napi gondok.

Üzleti ismeretek tankönyv - középiskolásoknak 

Gondolta volna, hogy mostanáig nem volt Magyarországon egyetlen tankönyv sem, amely a piacgazdaság működését, az alapvető üzleti ismereteket világította volna meg a középiskolás diákok részére? Magyarországon először most került az iskolákba, a középiskolás diákok részére átfogó, gazdasági ismereteket közvetítő tankönyv, amelyet az idei tanévtől (az elmúlt héten) vettek fel az Oktatási Minisztérium tankönyvjegyzékébe.

Dinamikusan nő a VIsa forgalma 

A Visa International globális értékesítési volumene a 2002. június 30-adikával záruló évben meghaladta a 2,3 billió USA dolláros értéket, ami az előző évhez képest 17 százalékos növekedést jelent.

Tanulunk, de – a felsővezetőket kivéve – nem beszélünk idegen nyelveket (felmérés) 

Minden munkaköri csoportban jellemző az idegen nyelvek ismerete, de több mint két nyelven jellemzően csak a felsővezetők beszélnek – derül ki abból a felmérésből, amit a Dint Nyelviskola készített. A kutatásban 35 vállalat vett részt, és ezen cégek a 2002. évi helyzetét tárja fel.

Mibe kerül az esküvő? 

Sok a szolgáltató, kevés az igénylő Megilletődött mozdulatok, csillogó szemek. Megszólal a zene, és a jegyespár az anyakönyvvezető elé lép, hogy néhány perc múlva házaspárként hagyja el a termet. Ám ennek a néhány percnek és körítésének költsége egy kisebb fajta vagyont tesz ki. Ruha- és autókölcsönzők, ékszerészek, nyomdák, virágosok, fotósok, videósok, vendéglátóhelyek, idegenforgalmi irodák bevételeit gyarapítják az esküvőre készülődők.

Az ügyfelek meg(nem)tartása 

Bármennyire is furcsának tűnhet, szinte egyetlen szolgáltató sem fordít kellő energiát a saját ügyféladatbázis elemzésére – mondta Gecser Ottó a 6. Távközlési konferencián. A növekedés időszakában a gyűjtögetésre fordítják a hangsúlyt, így tipikusan nagyon rosszak, "szemetesek" az adatok.

A Nexon Kft. bizonyult Magyarország Legjobb Munkahelyének 

„A jók jobbak, az átlagosak rosszabbak lettek” – ezzel összegezhető a Hewitt Inside és a Figyelő által kiírt, Legjobb Munkahely-felmérés eredménye. A több mint 50 jelentkező cég 6000 munkavállalójának bevonásával készített felmérés tükrözi a korábbinál bizonytalanabb gazdasági helyzetet: a munkavállalók az egy évvel korábbi állapothoz képest elégedetlenebbek, bizonytalanabbak, tartanak a karrier lehetőségek beszűkülésétől.

A kvalifikált munkaerő helyzete Magyarországon 2001-ben 

Összességében a beruházók fele kritikus, illetve kiemelten fontos tényezőként tekintette döntése meghozatalában a kvalifikált munkaerő rendelkezésre állását – derül ki a TMP Wordwide felméréséből. A számítástechnikai szakemberek igényét messze meghaladják a termelési, gyártási speciális szakismeretekkel rendelkező munkatársak igénye, illetve az a tény, hogy ezen két terület mellett alig jelent meg olyan más terület, amelyet kritikusnak tekintenének a cégek.

A csoportépítés, a XXI. század nagy üzlete 

A fogyasztót lehet befolyásolni, manipulálni, de parancsra nem vesz senki semmit, így eladni sem lehet parancsra. Lehet terveket készíteni, lehet utasításokat adni, ezekhez ösztönző rendszereket szerkeszteni, ám mindez kevés: a csapatot is alkalmassá kell tenni a folyamatos sikeres akciókra.

NLP – A hatékony kommunikáció és viselkedésmegváltoztatás módszere 

Szeretné ön, kedves olvasó, ha egy üzleti partnerről a kölcsönös üdvözlés pár mondata alatt ki tudná deríteni, melyik az a kommunikációs csatorna, amelyen keresztül a leghatékonyabban érheti el célját, mindenki megelégedésére? Szeretne-e magabiztosan, megnyerően viselkedni, eredményes gondolkodási és viselkedési stratégiákat kialakítani, és megvalósítani? Elérhető. Mindez olyan módon, hogy önmagát és az adott témát hiteles és attraktív módon mutatja be anélkül, hogy a szorongás legcsekélyebb tüneteit észlelné. Bizonyára szívesen elsajátítaná azt is, mikor és hogyan vegye át a kezdeményezést a tárgyalásai során, miközben hatékonyan és sziporkázóan érvel, rugalmas, találó válaszokat ad, és biztonsággal éri el a kitűzött célt.

EQ, a jövő évezred intelligenciája 

Az intelligencia képesség. Képesség többek között arra, hogy a világ kihívásainak megfeleljünk.

Éntudat és öntudat. A hit és az akarat ereje 

Számos nagyon sikeres agytréning és tudati technológia alapállítása: a magas EQ-jú ember saját kezében tartja sorsát, és csak az történhet vele, amit ő akar. S rögtön itt van az első alapvető feltétel, amelynek megléte nélkül nem léphetünk tovább. Az ember akarjon valamit. Legyen célja, vágyjon valamire, legyenek álmai, ideái, amelyeket szeretne megvalósítani, s ezért élni, égni akarjon. S az mindenképpen a sajátja legyen, ne a környezete által diktált elvárásoknak, beidegződéseknek, szokásoknak engedjen. A nem a saját életcélját, ideáját követő emberen hamar kiütköznek hibás életvezetésének árulkodó jegyei. Az első és legfontosabb teendő a sikerhez vezető úton, hogy megismerjük önmagunkat. Kik is vagyunk valójában, s mi jelenti számunkra a boldogságot, sikert?

A Nagy Egész alkotórészeként 

Az emberi lét alapvető és egyben legfontosabb sajátossága, hogy tudata önreflektáló, amelynek szerkezete különös, kettős, megosztott. Az agyfunkciók szerint van bal agyféltekés, analitikus tudat és jobb agyféltekés, intuíciós tudat. A régiek szerint tudó és érző, jang és jin, kételkedő, gondolkodó és hívő, önös és önzetlen, a rész és egész, a modern lélektan szerint tudat és tudatalatti.

Nemzetközi gazdaság (Kopint-Datorg konjunktúrajelentés 2002/3.) 

2002 ősz elején ismét a bizonytalanság az uralkodó a világgazdaságban: a növekedés a fejlett térségekben lassabb a vártnál, a jövő évi kilátások szerényebbek, a konjunkturális helyzet romlásának kockázatai nagyobbak, mint ahogy néhány hónapja látszott.

A múltat eltörölni 

Sikerünkben és boldogságunkban nagy szerepet játszik, hogyan tekintünk a múltra, jelenre és jövőre.

Ismét bizonytalanság a világgazdaságban (Kopint-Datorg) 

A Kopint-Datorg október 9-én közzétett, 2002/3. Konjunktúrajelentése szerint 2002 ősz elején ismét a bizonytalanság az uralkodó a világgazdaságban: a növekedés a fejlett térségekben lassabb a vártnál, a jövő évi kilátások szerényebbek, a konjunkturális helyzet romlásának kockázatai nagyobbak, mint ahogy néhány hónapja látszott.

Az IPOSZ és az MKB együttműködési megállapodása 

A Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. és az Ipartestületek Országos Szövetsége 2002. október 7-én Együttműködési Megállapodást írt alá tevékenységük összehangolása, közös céljaik hatékonyabb megvalósítása érdekében.

Állítások és választ váró kérdések az ügyfélkezelésről 

Az alábbi néhány állítás és az állításokhoz tartozó kérdés – amelyek között provokatív céllal megfogalmazottak is találhatók - egyik része igaz, másik része jól hangzik, de nem feltétlenül fedi a valóságot, viszont sokak véleményét tükrözheti arról, milyen is az ideális kapcsolat a növekvő piaci versenyben a szolgáltató és az ügyfél között.

Visszaesett a turizmus 

2002. január-augusztusban 4,3 millió vendéget és 13,2 millió vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyek, ami az előző év azonos időszakához képest 1, illetve 4%-os visszaesés. A szállásdíjbevételek 3%-kal estek vissza, és nem érték el a 60 milliárd forintot.

A magyar gazdaságról (2002/3. Konjunktúrajelentés, Kopint-Datorg) 

Kedvező és kedvezőtlen folyamatok egyaránt jellemzik a magyar gazdaságot 2002-ben. Az első félévi 2,9% után a GDP a második negyedévben – a továbbra is kedvezőtlen külpiaci feltételek ellenére – 3,1%-kal nőtt.

Pályakezdő diplomások fizetési elvárásai 

A jelenleg végzős hallgatók átlagos fizetési elvárása havi 143 ezer Ft – derül ki a candidate.hu online egyetemi, főiskolai állásbörze (www.candidate.hu) regisztrációs adatlapjára adott válaszok alapján készített elemzésből.

Az A.S.A. Gyálon: szemétből nyert energia 

A hulladékkezelés akkor kíméli igazán a környezetet, ha a hulladékot minél nagyobb mértékben újra hasznosítjuk. A hulladékok szelektív gyűjtése, válogatása és a termelésbe való visszaforgatása mellett a hulladékból energia is nyerhető, aminek egyik módszere a hulladéklerakókban keletkezett depóniagáz hasznosítása. A magyar hulladékgazdálkodási piac egyik meghatározó szereplője, az .A.S.A.-csoport gyáli hulladékkezelőjében üzembe állítanak egy berendezést, amely a depóniagáz összegyűjtésére és hasznosítására szolgál.

Nincs fenntartható pályán a magyar gazdaság (GKI) 

A magyar gazdaság túl van a dekonjunktúra mélypontján, de az élénkülés nagyon szerény, s erős egyensúlyromlás kíséri. A világpolitikai és világgazdasági bizonytalanság fokozódik, stabil konjunkturális lendület nem érzékelhető. A magyar gazdaság összességében túlélte a parlamenti választások előtti 300 és utáni 100 nap következményeit, s kibírja az önkormányzati választásokig hátralévő időszak terhét is. Egyensúlyi szempontból azonban nem fenntartható pályára került.

Újra ösztönzik az adótörvénnyel a munkavállalók tulajdonhoz jutását 

Annak érdekében, hogy a munkavállalók mind nagyobb része tulajdonossá válhasson, új fogalmat vezet be a jövő évtől a személyi jövedelemadó-törvény: mégpedig az “elismert munkavállalói értékpapír-juttatási programot”. Ennek széleskörű elterjedését különböző adópreferenciákkal igyekszik támogatni a kormányzat.

Mi van a csomagoláson? 

A magyarországi fogyasztók többsége kevésbé tudatos, mint nyugati társaik. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) piackutatása szerint többségünk nem ismeri az élelmiszerek egészségre káros hatását, és sokunk nem tudja, hogy a csomagoláson feltüntetett határidők, és egyéb információk pontosan mit jelentenek.

Mélyinterjúktól a próbavásárlásokig 

Ha elégedett a vásárló, akkor magasabb a forgalom? Természetesen igen. De vajon biztosak lehetünk-e abban, hogy a kevés reklamáció valóban a vevők elégedettségét jelzi-e? Az elégedetlen vevő átlagosan kilenc barátjának meséli el a rossz tapasztalatait, miközben kilencvenhat százalékuk nem tesz panaszt az üzletvezetésnél – derül ki cikkünkből. Ahogy az is, hogy a hagyományos piackutatás mellett milyen újabb módszerekkel ismerhetők meg valóban a vevői igények.

Tőkét kínál a 3TS Venture Partners 

3TS Venture Partners olyan vállalatokat keres, melyek a nemzetközi piacokon is versenyképes technológiával rendelkeznek vagy vezető pozíciót képesek kivívni a helyi vagy közép-európai piacokon. A cég jelenleg a technológia szektorban 10 befektetést menedzsel Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Észtországban.

Növekszik a szomjoltó italok fogyasztása 

Fordulat a szomjoltó italok piacán. A tavalyi csökkenés után ugyanis újra növekszik a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslé fogyasztása, míg a sörnél stagnálást mutatnak az idei első hét hónap adatai, a múlt évi hasonló időszakhoz képest. A GfK Piackutató Intézet megállapítása szerint az élelmiszerek közül megint az ásványvíz forgalma nő a legnagyobb mértékben.

30 éve itt a külföldi tőke 

Ünnepi ülését tartotta október 3- án a Joint Venture Szövetség, mégpedig abból az apropóból, hogy 30 éve született meg a PM 28/1972 (X.3.) rendelete, mely lehetővé tette külföldiek társaságalapítását hazánkban.

Magyar pénzügyi vezetők a New York-i befektetői konferencián 

A befektetők üdvözölték a magyar kormány erőfeszítéseit, amelyek a versenyképesség javítását, az állami költekezés csökkentését szolgálják - mondta az MTI-nek Máté Dániel, a Pénzügyminisztérium szóvivője arról a New York-i befektetői konferenciáról, amelyen szerdán László Csaba pénzügyminiszter, Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke és Búzás László, az Államadósság Kezelő Központ igazgatója vett részt.

K&H kamatakciója 

A Kereskedelmi és Hitelbank meghosszabbítja a szeptember elején a lakossági betétekre meghirdetett kamatakcióját, amely szerint kiemelkedő, 8-8,75% közötti éves kamatot fizet) a 100 000 forint feletti, három hónapra lekötött betétekre.

Kié a leghatékonyabb reklámkampány? 

Az elmúlt két év 55 leghatékonyabbnak ítélt kampányával szálltak ringbe a hirdetők a Magyarországon 2002-ben első ízben megrendezett EFFIE reklámhatékonysági verseny kapcsán. Hogy az 55 közül ki léphet dobogóra, arról néhány nappal ezelőtt egy a hazai kommunikációs szakma legnevesebb személyiségeiből álló zsűri döntött, a szigorú EFFIE-szabályoknak megfelelően.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Akár 80 ezer forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén

Akár 80 ezer forint pluszt is lehet keresni a Gránit Banknál rendszeres megtakarítás esetén 

A szelfivel számlát nyitó ügyfelek 40 ezer forintján felül további 40 ezer forinttal gazdagodhatnak a Gránit Banknál.
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport

A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport 

Közzétette éves jelentését a BioTechUSA-cégcsoport.

Költségkímélés

Hízott a bankok fetekelistája

Hízott a bankok fetekelistája 

Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma.

Adózás

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt  

Az adóellenőrök országszerte ellenőrzik a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó termékek árusítóit az üzletekben, piacokon, kitelepüléseken és az online térben.

Jogi kisokos

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái 

A cégeknek nyilvánossá kell tenniük az új pozícióikhoz tartozó fizetési információikat, a meglévő munkavállalóknak is nyilvánosnak kell majd lenniük.

Klímablog

Mi lesz a fosszilis energiahordozókkal?

Mi lesz a fosszilis energiahordozókkal? 

Gyorsuló ütemben növekednek a beruházások az energiaátmeneti eszközökbe – így látja a területen befektetők csaknem háromnegyede.

Infokom

A legjobb befektetés, amit a cégek 2025-ben tehetnek

A legjobb befektetés, amit a cégek 2025-ben tehetnek 

A vállalatok részéről nem az a kérdés, hogy bevezessék-e a modern informatikai eszközöket, hanem az, hogy a munkavállalók tudják-e hatékonyan használni ezeket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo