A számhordozhatóság is üzlet?

Kelet-közép-európai bevezetése után két évvel a mobil számhordozhatóságról elmondható, hogy segített eltávolítani a verseny bizonyos korlátait, rákényszerítette a szolgáltatókat az ügyfelek igényeinek pontosabb követésére, továbbá a marketing és a márkaépítés központi szerepének megőrzéséhez is hozzájárult.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyelőre azonban nem sikerült kiváltania az egyes szolgáltatók által remélt, mások által pedig rettegve várt drámai hatást. Az IDC legújabb tanulmánya szerint a kis- és nagyméretű mobilszolgáltatók előnyükre tudják fordítani a számhordozhatóságot, és márkaépítésre összpontosító, hosszú távú és átfogó mobil számhordozhatósági stratégiával annak potenciális negatív hatásait is el tudják kerülni.

Élénkülő verseny

A távközlési piac liberalizálásában fontos lépésnek tartott és EU irányelv által is előírt számhordozhatóság lehetővé teszi, hogy a mobilfelhasználók a számuk megváltoztatásával járó költségeket és kényelmetlenségeket elkerülve váltsanak mobilszolgáltatót. Ezzel párhuzamosan hatósági előírások élénkítik a szolgáltatók közötti versenyt, és akadályozzák meg, hogy a szolgáltatók a hálózatot váltó ügyfelek szankcionálásával erősítsék piaci pozíciójukat.

A kedvező vállalati arculat az előfizetői migráció ösztönzése és a meglévő ügyfelek megtartása szempontjából egyaránt alapvető fontosságú. Az IDC szerint három fő tényező gyakorol hatást a felhasználói migrációra (a felhasználói motiváció, a szolgáltatók promóciós tevékenysége, valamint a számhordozás akadályai, azon belül a díjak és a hosszadalmas eljárások), ugyanakkor a szolgáltatóváltási döntés fő mozgatórugója a meglévő szolgáltatóval kapcsolatos attitűd.

"A mobil számhordozhatóság figyelemre méltó lehetőséget kínál a kelet-közép-európai szolgáltatóknak piaci részesedésük növelésére, valamint a nemzeti piacokra jellemző hagyományos erőviszonyok átrendezésére" - mutatott rá Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője. "Az e téren sikerre törő szolgáltatóknak fel kell ismerniük, hogy a szolgáltatóváltás ösztönzése szempontjából sokkal kisebb a valószínűsége a rövid távú kampányok sikerének, ha az adott cég nem épített ki magának kivételesen vonzó arculatot a felhasználók szemében."

Csak egy százalék

Az IDC vizsgálata szerint a kelet-közép-európai országok többségében viszonylag alacsony a hordozott számok összesített aránya (az összes előfizetés kevesebb, mint 1 százaléka). Ez részben azzal magyarázható, hogy csak egészen a közelmúltban vezették be a számhordozhatóság szabályozását, a másik fő ok pedig az ügyfelek lassú alkalmazkodása. Az egyetlen kivétel Észtország, ahol a felhasználók 4,2 százaléka váltott szolgáltatót a számhordozhatóság 2005. januári bevezetése óta. Bár a felhasználói migráció aránya a régió egész területén viszonylag alacsony, a szolgáltatót váltó ügyfelek száma várhatóan nőni fog a következő években, amint a felhasználók hozzászoknak majd a lehetőséghez, és a hatósági beavatkozás egyre több akadályt szüntet meg a számhordozhatóság területén.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo