Egyelőre azonban nem sikerült kiváltania az egyes szolgáltatók által remélt, mások által pedig rettegve várt drámai hatást. Az IDC legújabb tanulmánya szerint a kis- és nagyméretű mobilszolgáltatók előnyükre tudják fordítani a számhordozhatóságot, és márkaépítésre összpontosító, hosszú távú és átfogó mobil számhordozhatósági stratégiával annak potenciális negatív hatásait is el tudják kerülni.
Élénkülő verseny
A távközlési piac liberalizálásában fontos lépésnek tartott és EU irányelv által is előírt számhordozhatóság lehetővé teszi, hogy a mobilfelhasználók a számuk megváltoztatásával járó költségeket és kényelmetlenségeket elkerülve váltsanak mobilszolgáltatót. Ezzel párhuzamosan hatósági előírások élénkítik a szolgáltatók közötti versenyt, és akadályozzák meg, hogy a szolgáltatók a hálózatot váltó ügyfelek szankcionálásával erősítsék piaci pozíciójukat.
A kedvező vállalati arculat az előfizetői migráció ösztönzése és a meglévő ügyfelek megtartása szempontjából egyaránt alapvető fontosságú. Az IDC szerint három fő tényező gyakorol hatást a felhasználói migrációra (a felhasználói motiváció, a szolgáltatók promóciós tevékenysége, valamint a számhordozás akadályai, azon belül a díjak és a hosszadalmas eljárások), ugyanakkor a szolgáltatóváltási döntés fő mozgatórugója a meglévő szolgáltatóval kapcsolatos attitűd.
"A mobil számhordozhatóság figyelemre méltó lehetőséget kínál a kelet-közép-európai szolgáltatóknak piaci részesedésük növelésére, valamint a nemzeti piacokra jellemző hagyományos erőviszonyok átrendezésére" - mutatott rá Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője. "Az e téren sikerre törő szolgáltatóknak fel kell ismerniük, hogy a szolgáltatóváltás ösztönzése szempontjából sokkal kisebb a valószínűsége a rövid távú kampányok sikerének, ha az adott cég nem épített ki magának kivételesen vonzó arculatot a felhasználók szemében."
Csak egy százalék
Az IDC vizsgálata szerint a kelet-közép-európai országok többségében viszonylag alacsony a hordozott számok összesített aránya (az összes előfizetés kevesebb, mint 1 százaléka). Ez részben azzal magyarázható, hogy csak egészen a közelmúltban vezették be a számhordozhatóság szabályozását, a másik fő ok pedig az ügyfelek lassú alkalmazkodása. Az egyetlen kivétel Észtország, ahol a felhasználók 4,2 százaléka váltott szolgáltatót a számhordozhatóság 2005. januári bevezetése óta. Bár a felhasználói migráció aránya a régió egész területén viszonylag alacsony, a szolgáltatót váltó ügyfelek száma várhatóan nőni fog a következő években, amint a felhasználók hozzászoknak majd a lehetőséghez, és a hatósági beavatkozás egyre több akadályt szüntet meg a számhordozhatóság területén.