A számhordozhatóság is üzlet?

Kelet-közép-európai bevezetése után két évvel a mobil számhordozhatóságról elmondható, hogy segített eltávolítani a verseny bizonyos korlátait, rákényszerítette a szolgáltatókat az ügyfelek igényeinek pontosabb követésére, továbbá a marketing és a márkaépítés központi szerepének megőrzéséhez is hozzájárult.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyelőre azonban nem sikerült kiváltania az egyes szolgáltatók által remélt, mások által pedig rettegve várt drámai hatást. Az IDC legújabb tanulmánya szerint a kis- és nagyméretű mobilszolgáltatók előnyükre tudják fordítani a számhordozhatóságot, és márkaépítésre összpontosító, hosszú távú és átfogó mobil számhordozhatósági stratégiával annak potenciális negatív hatásait is el tudják kerülni.

Élénkülő verseny

A távközlési piac liberalizálásában fontos lépésnek tartott és EU irányelv által is előírt számhordozhatóság lehetővé teszi, hogy a mobilfelhasználók a számuk megváltoztatásával járó költségeket és kényelmetlenségeket elkerülve váltsanak mobilszolgáltatót. Ezzel párhuzamosan hatósági előírások élénkítik a szolgáltatók közötti versenyt, és akadályozzák meg, hogy a szolgáltatók a hálózatot váltó ügyfelek szankcionálásával erősítsék piaci pozíciójukat.

A kedvező vállalati arculat az előfizetői migráció ösztönzése és a meglévő ügyfelek megtartása szempontjából egyaránt alapvető fontosságú. Az IDC szerint három fő tényező gyakorol hatást a felhasználói migrációra (a felhasználói motiváció, a szolgáltatók promóciós tevékenysége, valamint a számhordozás akadályai, azon belül a díjak és a hosszadalmas eljárások), ugyanakkor a szolgáltatóváltási döntés fő mozgatórugója a meglévő szolgáltatóval kapcsolatos attitűd.

"A mobil számhordozhatóság figyelemre méltó lehetőséget kínál a kelet-közép-európai szolgáltatóknak piaci részesedésük növelésére, valamint a nemzeti piacokra jellemző hagyományos erőviszonyok átrendezésére" - mutatott rá Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője. "Az e téren sikerre törő szolgáltatóknak fel kell ismerniük, hogy a szolgáltatóváltás ösztönzése szempontjából sokkal kisebb a valószínűsége a rövid távú kampányok sikerének, ha az adott cég nem épített ki magának kivételesen vonzó arculatot a felhasználók szemében."

Csak egy százalék

Az IDC vizsgálata szerint a kelet-közép-európai országok többségében viszonylag alacsony a hordozott számok összesített aránya (az összes előfizetés kevesebb, mint 1 százaléka). Ez részben azzal magyarázható, hogy csak egészen a közelmúltban vezették be a számhordozhatóság szabályozását, a másik fő ok pedig az ügyfelek lassú alkalmazkodása. Az egyetlen kivétel Észtország, ahol a felhasználók 4,2 százaléka váltott szolgáltatót a számhordozhatóság 2005. januári bevezetése óta. Bár a felhasználói migráció aránya a régió egész területén viszonylag alacsony, a szolgáltatót váltó ügyfelek száma várhatóan nőni fog a következő években, amint a felhasználók hozzászoknak majd a lehetőséghez, és a hatósági beavatkozás egyre több akadályt szüntet meg a számhordozhatóság területén.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo