Az Öné egészséges?

Az ügyvezetők és igazgatósági tagok egyre inkább tudatában vannak a nem-pénzügyi teljesítménymutatók értékének, kielégítően nyomon követni viszont továbbra sem tudják azokat. Egyértelmű akadályok nehezítik a vállalatoknak a nem-pénzügyi teljesítmény nyomon követésére irányuló erőfeszítéseit, a fejlődéshez pedig a vállalatirányítás gyökeres átalakítására lesz szükség.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok igazgatósági tag és felsővezető még mindig a sötétben tapogatózik szervezetének általános egészségét illetően, mivel híján van a megbízható nem-pénzügyi információknak. A Deloitte Touche Tohmatsu által az Economist Intelligence Unittal karöltve készített felmérés második, "Sötétben tapogatózva, avagy mi az, amit sok igazgatóság és cégvezető mind a mai napig nem tud a vállalkozása egészségéről" című, felmérése szerint a megkérdezett ügyvezetők 78 százaléka gondolja úgy, hogy a pusztán pénzügyi mutatószámok nem tükrözik megfelelően cégük erősségeit és gyengeségeit.  A megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy szükségük van a nem-pénzügyi mutatószámokra is, az ügyvezetők viszont továbbra sem képesek megfelelően nyomon követni a teljesítményüket nem-pénzügyi viszonylatban.

A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a megkérdezett vállalatok 57  százaléka számára mind nagyobb a kényszer, hogy nem-pénzügyi mutatóikat is mérjék, valamint azt is, hogy egyre több vállalat valóban jelentős hozzáadott értéket ér el azáltal, hogy nem-pénzügyi indikátorok használata révén mélyére lát a jó teljesítményért felelős tényezőknek. A felmérésben résztvevő vállalatok az ügyfél-elégedettséget, az innovációt, illetve az alkalmazottak elkötelezettségét jelölték meg, mint kulcsfontosságú teljesítménynövelő tényezőt.  A válaszadók 83 százaléka véli úgy, hogy maga a piac is egyre inkább a nem-pénzügyi mutatók fontosságát hangsúlyozza.

Mindezek ellenére sokaknak továbbra is problémát jelent a nem-pénzügyi teljesítményadatok nyomon követése. Míg az ügyvezetők, és felsővezetők 87 százaléka tartja kiválónak vagy jónak cégük pénzügyi mutatószámainak nyilvántartását, a nem-pénzügyi mutatóik kezelését csupán 29 százalékuk értékeli ilyen pozitívan. A számukra leglényegesebb, a vállalati teljesítmény nem-pénzügyi mozgatórugói az alábbiak (fontossági sorrendben): a jó hírnév növekvő veszélyeztetettsége, növekvő fogyasztói befolyás, erősödő globális verseny, a nem-pénzügyi mutatók szigorodó jogi szabályozása, gyorsuló innováció, a nem-pénzügyi teljesítménymutatók nagyobb médiavisszhangja, valamint a civil szervezetek, lobbisták és polgári szerveződések növekvő befolyása.

Reformok cégszinten is

#page#A felmérés eredménye arra enged következtetni, hogy a nem-pénzügyi teljesítmény nyomon követését megnehezítő akadályok leküzdéséhez a vállalatirányítás mélyreható reformjára van szükség. A felelősségek tekintetében az alábbi különbségek mutatkoznak a pénzügyi és a nem-pénzügyi mutatók között: míg a megkérdezett ügyvezetők 80  százaléka úgy gondolja, hogy az igazgatóság és a menedzsment a vállalat pénzügyi eredményeinek monitorozását tekintve meg kell, hogy ossza a felelősséget, addig a nem-pénzügyi mutatók nyomon követését a legtöbb esetben a felsővezetők feladatának tartják (ez alól kivételt képez az innovációs tevékenység, melynek monitorozását szintén meg kell osztani).

A felmérésben részt vett ügyvezetők szerint a nem-pénzügyi teljesítményértékelés akadályai között kell megemlíteni a még fejletlen eszközöket, a szervezeten belüli szkepticizmust, a felelősségi körök tisztázatlanságát, az időbeli kötöttségeket, és azt a félelmet, hogy az ilyen mutatószámok útján túlságosan sok információ kerül a versenytársak kezébe. Kritikus szempont, hogy a megbízható nem-pénzügyi teljesítményértékelő eszközöket nehéz beazonosítani.

Ennek egy lehetséges okát Parrett abban látja, hogy "a 'soft' tényezők (mint például az alkalmazottak bevonása, az innováció, illetve az ügyfél-elégedettség) folyamatos nyomon követése inkább tekinthető művészetnek, mint tudománynak. Másrészről a pénzügyi mutatószámokat sokkal többen ismerik, és többen is tudják számszerűsíteni. Nyilvánvaló, hogy ezen a zárkózottságon változtatni kell, hiszen a vállalatok vezetői a pénzügyi és nem-pénzügyi célok kiegyensúlyozottabb kombinációja révén a cég teljesítményét, de akár pénzügyi eredményeit is képesek növelni."

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo