Súlyos joghézagok!

Ha fogyasztóvédelemről hallunk, általában vásárlóra vagy megrendelőre gondolunk, akit különféle jogszabályok védenek, nehogy büntetlenül kár érje őt. Ritkábban esik szó arról, hogy milyen kockázattal jár egy-egy vállalkozás számára, ha nem körültekintően jár el a piacon.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy vállalkozásnak nemcsak arra kell figyelnie, hogy időben teljesítse különféle kötelezettségeit, és hogy mindenben megfeleljen a számviteli, cégügyi és cégeljárási szabályoknak. Legalább ilyen fontos, hogy a saját tevékenységével, produktumaival kapcsolatban se lankadjon a figyelme, mert különben akár a csőd szélére is kerülhet.

Mit mutat a hazai joggyakorlat? Erről kérdeztük dr. Bárdos Péter ügyvédet, az Eötvös Loránd Tudományegyetem tiszteletbeli tanárát, az ELTE Jogi Továbbképző Intézete posztgraduális kereskedelmi jogi képzésének szakmai vezetőjét.

- Magyarországon a fogyasztók érdekeit alapvetően két törvény védi: a fogyasztóvédelmi- és a versenytörvény. Miután ennek a két törvénynek a hatóköre igazában sem elméletileg, sem a gyakorlatban nincs pontosan elhatárolva, és a szankciórendszerük is merőben más, a vállalkozók folyamatosan ki vannak téve annak a veszélynek, hogy az eljáró hatóságok tetszésük szerint válogatnak, hogy az adott esetben milyen törvényi háttérhez nyúlnak, és milyen szankciókat alkalmaznak velük szemben. Amíg a fogyasztóvédelmi törvény alapján kiszabott bírságok viszonylag szerény összegűek, addig a versenytörvény olyan bírságot enged kiróni, amely egyes esetekben még azokat a tételeket is meghaladja, amelyeket a büntető törvénykönyv alapján pénzbüntetés formájában ki lehetne szabni.

- Mi a felső határ?

- A bevétel tíz százalékáig is elmehetnek, és ez sok esetben a padlóra küldhet egy céget. Azt gondolom tehát, hogy a legnagyobb probléma a jogszabályi háttérből ered.

- Mitől függ, hogy melyik jogszabályt alkalmazza az eljáró hatóság?

- A kénye-kedvétől. És nincs semmiféle zsinórmérték sem, vagy kialakult gyakorlat, ezért aztán a gyakorló jogásznak nehéz megmondania, mire lehet majd számítani. Valójában azon múlik sok minden, hogy a fogyasztói panasz a versenyhivatalnál landolt-e vagy a fogyasztóvédelemnél. Azért a tárgyilagosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy a versenyhivatal általában azokra a panaszokra "ugrik", amelyekről feltételezhető, hogy a fogyasztók szélesebb körét érintik.

- Kérhetek példát a saját gyakorlatából?#page#

- Az egyik ügyemben most egy biztosítási brókercéget képviselek. Már született döntés, az ügy a bírósági szakaszban folytatódik. Tanulságos történetnek gondolom. Az a kérdés, hogy egy biztosítási bróker milyen mélységű és tartalmú fölvilágosítást köteles adni a potenciális biztosítottnak, és hogy azért a fölvilágosításért, különösen, ha bizonyos előnyökkel kecsegteti az ügyfelet, mennyiben felel maga a biztosító, illetve más szereplő, esetünkben például egy bank.

- Mi a konfliktus lényege?

- Bizonyos biztosítók és biztosítási brókerek kidolgoztak egy olyan életbiztosítási konstrukciót, amelyhez kötődően kilátásba helyezték, hogy az illető kedvezményes bankhitelhez juthat, ha ezt a biztosítást megköti. Ez nem azt jelenti, hogy a kötésnek egy bankhitel volna a jutalma, hanem azt, hogy az az életbiztosítás hitelfedezetre is fölhasználható. Most azt kell megállapítani, kit és milyen mértékben terhel felelősség amiatt, hogy az ügyfél mégsem kapott hitelt.

- Hol tart az ügy?

- A versenyhivatal szerint az ügy mindhárom professzionális résztvevője felelőssé tehető azért, hogy az ügyfél végül is nem jutott hitelhez. A felelősség eltérő mértékű. A bróker, de talán a biztosító sem fogadta ezt el, a bíróságnak kell döntenie.

- Sokan mentek lépre?

- Esetünkben ez elég fontos kérdés. A versenyhivatal ugyanis arra az álláspontra helyezkedett, mellesleg a bírói gyakorlat is ez, hogy nem az az érdekes, hány embert vezettek félre, hanem hogy önmagában ez a magatartás alkalmas volt-e arra, hogy az ügyfelet megtévessze, döntésében befolyásolja. Én személy szerint úgy látom, nem lehet vélekedés kérdése, hogy valami alkalmas-e a fogyasztók megtévesztésére, hanem az a döntő: hányan tévedtek meg. Különben több ezer ilyen biztosítást adtak el, de öt vagy hat ilyen vitás eset volt csak.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin áprilisi számában...

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo