Merkel menti az autógyárakat

A Merkel-kormány 5000 dollár támogatást adna minden egyes elektromos autóra. Heteken belül kormánystratégiával állnak elő a gyártásuk fellendítésére, holott 2012-ben e célról már lemondott a kabinet. Valószínűsíthető, hogy a Volkswagen-botrány a fordulat oka: a perek miatt bajba került szektornak politikailag korrekt siker-termékre van szüksége. Az államnak pedig egy életképes húzóágazatra.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Németország olyan nagy kerekes világmárkák szülőhelye és otthona, mint a Volkswagen, az Opel, a Porsche, a Daimler-Mercedes és a BMW. A február elején Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter jelentette be a stratégia készültének hírét, derült ki az MTI beszámolójából - ám a hírügynökség jelentésében már nem mutatott rá, hogy milyen kontextusban kell értelmezni ezt a fejleményt.

Íme:

  • 2009 augusztusában a német kormány eldöntötte, hogy célirányozott programmal segíti annak megvalósulását, hogy 2020-ra egymillió elektromos autó cirkáljon az ország útjain, jelentette annak idején az Associated Press. Akkor 705 millió dolláros (500 millió eurós) támogatást irányozott elő Berlin 3 éves távon. Ebből 242 millió dollárt akku-fejlesztésre szántak, vagyis K+F-re.
  • 2012 szeptemberében már arról szóltak a híradások, hogy a német kormány hivatalosan felhagyott ezzel a céllal. Elemzők a fosszilis üzemanyagú járművekre fókuszáló nagy németaugyórak keze nyomát látták a váltásban.
Angela Merkel helyettese, Sigmar Gabriel a német autóipar nagyjai, a BMW, a Daimler és a Volkswagen vezetőivel folytatott eszmecseréje után jelentette be az új kezdeményezést, és kiemelte, "az elektromobilitás a legnagyobb jelentőségű iparpolitikai ügyek közé tartozik, a digitalizáció mellett a másik fő tényező, amely meghatározza a német gépjárműipar jövőjét." A kormány és az iparági szereplők azt szeretnék, ha átfogó, az "elektromobilitás" minden szegmensére kiterjedő kormánystratégia készülne, vagyis az akkumulátorgyártásra és az akku-töltőállomások létesítésére is.

A stratégia megalkotására vonatkozó döntés egyébként megosztja a koalíciót. Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter például ellene foglalt állást. Schäuble a közvetlen kifizetést ellenzi: szerinte a direkt dotálás helyett más eszközökkel kellene segíteni az új generációs járművek piacának fellendítését, ilyen például a közlekedési szabályok módosítása, valamint az állami és önkormányzati intézmények kötelezése arra, hogy autóflottájuk egy részét elektromos autók tegyék ki. Így lenne garantált a felvásárlóerő. Magyarán: Schäuble szívja a fogát, mert baromira nem akar állami pénzt költeni az autógyárakra.

A kicsi szép. De a nagy is, mert elektromos autó.
(fotó: wikipedia)

Ha Berlin tartja magát az egymillió eladott példányhoz, mint célhoz, sokat kell még tenni: jelenleg mindössze 31 000 elektromos autó van német tulajdonban. (Ezen felül 140 000 a hibrid autók száma.)

Dieter Zetsche, a Daimler isztambuli születésű vezére már 2010-ban azzal fordult Berlinhez és Brüsszelhez, pénzzel támogassák az elektromos gépjárművek gyártását. 2012-ben éppen a német Oktatási és Kutatási Minisztérium egyik dolgozata mutatott rá, hogy az elektromos autók gyártása a várakozásokhoz képest "csalódást keltő" szinten és mértékben folyik, elsősorban azért, mert fejlesztésre van még szükség az akkumulátorok hatékonyságának és teljesítményének javítása terén. Magyarán a járművek nem bírnak elég kilométert megtenni (2009-ben 60-200 kilométer volt a táv, ameddig egy feltöltéssel képesek voltak elmenni), kevés az akku-töltő állomás az országban, vagyis megoldhatatlan a kocsik használata vidéken. És drága is. Akkoriban csak az akku 21 000 dollárt kóstált. Így nem piacképes az autó. A gyártók akkor azt állították, állami segítség nélkül legfeljebb 600 000 elektromos autó lesz a német utakon 2020-ra.

Annette Schavan oktatási és kutatási miniszter a 2012-es dolgozatban úgy fogalmazott, az iparági szintű probléma megoldására legalább két év szükséges. De 2014-ben sem jött el a fordulat.

Így most, 2016-ban jutottak el oda az érintettek, a kormány és a magánszektor -nem kis részben a Volkswagen-botrány kellemetlen mellékhatásaitól motiválva, mondhatni kényszerítve-, hogy újra elővegyék az elektromos autókat.

Összesen mennyi?
  • 2009: 41 millió tulajdonú német autó, ebből 1452 elektromos autó
  • 2015 január 1: 44,4 millió német tulajdonú autó, ebből 18 948 elektromos. A hibridautók száma 170 000.
  • Ha a német kormány bejelentése igaz, 2015 során közel 19 000-ről 31 000-re nőtt az elektromos autók száma, vagyis mintegy 12 000 példányt adtak el belőlük a hazai fogyasztóknak.
Forrás: AP, www.best-selling-cars.com

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo