Láthatóan megvan az eredménye is. Az ágazati különadókból tavaly több mint ötszázmilliárd forint bevétele származott a költségvetésnek. Mindeközben, fogcsikorgatva ugyan, de valamennyi különadóval érintett cég Magyarországon maradt. Sőt, már a külföldi kormányzatok egy része is követendő példaként emlegeti a magyar különadók rendszerét. Sikertörténetként tekinthetünk a pénztárgépek bevezetésére is: az elmúlt évi többlet-adóbevétel nagy része ennek az intézkedésnek köszönhető. Éljen tehát az adóforradalom?
Ne maradjon le az idei legfontosabb adóváltozásokról! itt olvashatja adózási kisokosunkat!
A célok mindenképpen elfogadhatók és támogathatók. Próbáljuk visszaszorítani az adóelkerülést.! Mi lehet ennél fontosabb egy adóhatóság számára? Mi az, ami az adórendszerbe vetett hitet visszaadja, ha nem ez? Próbáljuk az adóterhet azokra telepíteni, akiknek a legtöbb van, akiknek ez a legkevésbé fáj? Igen, ez is egy méltánylandó és teljesen ésszerű célja az adópolitikának. A célokkal tehát semmi gond nincsen. A kivitelezéssel azonban, úgy tűnik, igen is vannak súlyos problémák - figyelmeztet dr. Jalsovszky Pál, a Jalsovszky Ügyvédi iroda alapítója legfrissebb blogbejegyzésében.
Most az EKAER van soron
Jelenleg az EKÁER körül forrongnak az indulatok. A bevezetni kívánt rendszer sok sebből vérzik: nem kezeli a legalapvetőbb élethelyzeteket, ugyanakkor aránytalanul megnövekedett adminisztrációval terheli a cégeket. Vélhetően a bevezetés előtt nem került sor a megfelelő szintű szakmai egyeztetésekre sem. Valahol abszurd, hogy már hatályban van egy rendszer, aminek a részleteit a Minisztérium utólag próbálja kialakítani. És ezt a lehetetlen helyzetet úgy igyekeznek feloldani, hogy a jogalkotó, belátva, hogy a rendszer alkalmatlan jelenleg a működésre, inkább nem szankcionál. (Ráadásul már most is bonyolódik a rendszer!)
(A Piac&Profit február 24-én konferenciát szervez a témában! Jöjjön el, hallgassa meg a NAV osztályvezetőjének tájékoztatását , majd ismerje meg az EKÁER-nek megfelelés adminisztrációs előírásait, a gyakorlatban alkalmazás minden részletét!Itt regisztrálhat a rendezvényre!)
A hirtelen változások még a kormányzatot is meglepik
Mindeközben a jogalkotó tekintélye folyamatosan csökken. A Minisztérium képviselői pedig magyarázkodni kényszerülnek, hogy az idő rövidsége miatt ők sem készülhettek fel minden élethelyzetre. De biztos, hogy jó ez így?
A nyugat-európai „mintaállamokban” egy-egy adótörvény koncepciójának megszületésétől számítva sokszor 2-3 év is eltelik azok bevezetéséig. A tervezetet a szakmával, érdekegyeztető fórumokkal megvitatják, a részleteket kidolgozzák és úgy fogadják el a jogszabályt, hogy az a tipikus élethelyzeteket már teljesen lefedi. Persze, mindenütt felmerülnek utólag értelmezési kérdések, de megnyugtató, hogy egy jogszabály elfogadásakor már legalább az alapkoncepcióval mindenki tisztában van.
Igaz, ezekben az országokban nem zajlik forradalom, nincs szükség azonnali intézkedésekre. Van viszont idő arra, hogy egy törvényjavaslat kiforrja magát. Csak felmerül az óvatos kérdés: nálunk kell a forradalom? Valóban muszáj, hogy pár év alatt gyökeresen felforgassuk az adórendszert? Tényleg indokolt ez az őrjítő tempó? Talán érdemes lenne megállni egy percre és elgondolkozni erről.