Újabb teher a vállalatoknak

Túlzott adminisztratív terhet ró a vállalkozásokra az idén bevezetett környezetvédelmi termékdíj, amelyek így a külföldi vetélytársaikkal szemben is hátrányba kerülnek - közölte a versenyszféra 60 százalékát képviselő Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ), amely szerint „mindenképpen szükséges" a szabályozás átgondolása.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Március 31-én határidő!
2012. március 31-ig meg kell fizetni a termékdíjat azoknak a termelőknek, akik 2011-évben a termékdíj átalány hatálya alá tartoztak, mert ez még az előző évi kötelezettség pénzügyi rendezését jelenti – közölte a Magyar Agrárkamara. Ha 2011-ben a gazdálkodó mezőgazdasági termelésből származó árbevétele nem haladta meg a 10 millió forintot, a termékdíj átalány összege 2000 forint, ha az árbevétel 10 és 50 millió forint között alakult, a fizetendő átalány összege 7000 forint - hívja fel a figyelmet az agrárköztestület.
Az új szabályok szerint 2012-re vonatkozóan a mezőgazdasági termelők többségének nincsenek kötelezettségei. Aki pedig nyilatkozat alapján választja 2012-ben az átalányfizetési kötelezettséget, annak 2012. április 20-ig kell a bejelentkezési kötelezettségét megtenni a NAV vámszervhez.

A kormány által még 2011-ben meghirdetett Egyszerű Állam Program célja összességében éves szinten mintegy 500 milliárd forinttal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs költségeit. Erre szükség is van, hiszen amíg amíg a bürokratikus költségek az EU-ban 3,8 százalékot tesznek ki, addig Magyarországon 10,5-öt. A program bemutatóján Cséfalvay Zoltán, a parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtitkár elmondta, hogy egy átlagos magyar cég évente 3 millió forintot költ adminisztrációra, ez a kormány tervei szerint mintegy 500 ezer forinttal fog csökkenni a program végére. A spórolás azonban nemcsak a vállalkozói oldalt érinti, hiszen a nemzetközi elemzések alapján 20 forintnyi adminisztratív költséggel előállított adatszolgáltatás állami ellenőrzéséhez, illetve regisztrációjához 1 forint költségvetési kiadás párosul. Így könnyen kiszámolható, hogy a kormány által tervezett 500 milliárdos csökkentés 25 milliárdos állami kiadáscsökkenést hordozhat magában.

Az MGYOSZ ugyan üdvözli a terveket, mivel, mint írják a magyar vállalkozói szektor versenyképességének egyik legkomolyabb gátját a felesleges adminisztratív terhek jelentik, ugyanakkor megjegyzik, hogy sajnálattal tapasztalják, hogy a bürokráciacsökkentés terén Magyarországon a vállalatoknak újabb nehézséggel kell megküzdeniük.

A problémát az okozza, hogy idén egy, a környezetvédelmi termékdíjjal összefüggő módosító indítvány a törvény hatályát az Európában megszokott „csomagolás" helyett a „csomagolószerek" körére helyezte, az alanyi hatályt pedig ennek megfelelően a csomagolószereket előállító társaságokra terjesztették ki. Az eredetileg bürokráciacsökkentő célú módosítás következtében ma olyan áruk is a termékdíjas szabályozás hatálya alá tartoznak, melyek korábban nem voltak érintettek, és nem származik belőlük csomagolási hulladék az ország területén. Jó példa erre - írja a szervezet - a fóliasátrak mezőgazdasági célú létrehozása, mely kapcsán a felhasználóknak nyilatkozniuk kell arról, hogy nem csomagolási célra használják a fóliát. Mindez lényegében azt jelenti, hogy minden olyan anyag esetében, mely alkalmas lehet csomagolásra is, mind a felhasználót, mind a gyártót jelentős többlet adminisztráció terheli. Ugyanakkor a hazai vállalkozások döntő részének üzleti folyamatai nem korlátozódnak belföldre, hanem kiterjednek a közvetlen importra és exportra. Ezekben az esetekben továbbra is kötelezettek maradnak a csomagolószert és csomagolást importáló és exportáló vállalatok is, azaz a módosítás nem eredményezte a kötelezetti kör jelentős csökkenését. (Folyamatos problémát okoznak a vállalkozásoknak a késedelmes fizetések is, amelyek közül az állami megrendelések sem jelentenek kivételt, így már több milliárdra rúg az efajta tartozás.)

Versenyhátrányt is jelent

További problémája a jelenlegi szabályozásnak az MGYOSZ szerint, hogy a belföldi csomagolószer-gyártók hátrányba kerültek a külföldi versenytársaikkal szemben, mivel előbbieknek a jelentős adminisztrációs és finanszírozási többletköltségek mellett a termékdíjat már az értékesítés alkalmával fel kell számolniuk, szemben az importtal. Ez utóbbi esetében csak a csomagolt termék értékesítése után keletkezik termékdíj kötelezettség. Ezt az anomáliát a törvényhozó bonyolult visszaigénylési, illetve átvállalási eljárás lehetőségének megteremtésével kívánta orvosolni, amely azonban csak korlátozottan alkalmazható és érvényesítéséhez számtalan adminisztratív lépésre van szükség a vállalati oldalról. Ezzel összefüggésben, az adminisztráció pontos elvégzése miatt sok cégnél napi szintű nyilvántartás vezetése vált szükségessé, ami jelentős és felesleges terheket ró számos hazai vállalkozásra.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo