A liberalizált energiapiacon az energiakereskedelem felértékelődött, és már évek óta szabadpiaci tevékenységnek számít, vagyis elvben minden cég számára adott, hogy szabadon válassza meg földgáz- és villamosenergia-szolgáltatóját. A piacnyitás eredményeként hazánkban ma már több mint egy tucat energiakereskedő van jelen, és több olyan cég is van, amelytől a vállalkozások egyszerre szerezhetik be a földgázt és a villamos energiát. Ráadásul a gazdasági válság hatására visszaesett kereslet és a lakossági rezsicsökkentés miatt a szolgáltatók törik magukat a kkv-k kegyeiért, így most lényegesen jobb alkupozícióban vannak a cégek.
A kkv-nak érdemes figyelniük az energiapiaci trendeket, és minél több ajánlatot bekérniük a kereskedőktől, mert a hazai energiapiacon is érvényesülő verseny miatt jó lehetőségek mutatkoznak arra, hogy a jelenleg érvényes szerződésüknél kedvezőbb tarifákkal fogyaszthassanak. A földgáz esetében például a hagyományos ellátási időszak július 1-jével indul, tehát a gázbeszerzés területén most érdemes odafigyelni az energiabeszerzésre – írta együttműködő partnerünk, az energiainfo.hu.
Nem váltanak a cégek
Ám, mint azt már korábban is megírtuk, a kkv-szegmens viselkedését egyelőre kismértékben jellemzi a tudatos energiabeszerzés. A szabadpiac és verseny ellenére mindössze a kis- és középvállalkozások még harmada sem él a kereskedőváltás lehetőségével. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint a villamosenergia-piacon a nem lakossági fogyasztók alig 13 százaléka váltott szolgáltatót, míg a földgáz esetén ez az arány a tíz százalékot is alig éri el.
Mindez annak ellenére, hogy a piacon létezik kedvezőbb ajánlat, amivel éves szinten akár több 100 ezer forintos megtakarítás is elérhető. Éves szinten 40-50 ezer forintnyi megtakarítástól mozdulnak a kisvállalkozások. Ekkora megtakarítást 10-15 ezer kilowattóra (kWh) éves fogyasztás mellett már biztosan el lehet érni, márpedig egy fodrászat vagy egy kisebb kávézó – évente átlagosan – mintegy 20-30 ezer kWh áramot fogyaszt. Az esetükben egy ilyen átszerződés akár 60-80 ezer forint megtakarítást is jelenthetne éves szinten. Egy pékség vagy egy digitális nyomda esetében, ahol a fogyasztás ennek a többszöröse, a megspórolható összeg több százezer forint lehet éves szinten.
Alapvető probléma, hogy energiabeszerzés terén a megszokottság és a kötődés a régi szolgáltatóhoz jellemzi a vállalkozásokat.(Ami egyébként nagy eredmény, egy felmérés szerint például bankot előbb váltanánk, mint sampont.) Ráadásul erre a tendenciára ráerősítenek az energiaszolgáltatók különböző hűségprogramokkal, illetve nehezen, hosszan felbontható szerződésekkel. Jogszabály szerint az éves vagy határozatlan idejű szerződések felmondási határideje minden gázévet megelőző május 31-e, kivéve, ha a szerződés másképp rendelkezik, sok esetben éppen július elseje a forduló.
Előfordul azonban egy éves szerződés felmondási idő is így, aki elmulasztja december 31-ig felmondani szerződését, akár másfél évre is beragadhat. Találkozhatunk különböző hűségprogramokkal is, amelyek valójában alig nyújtanak kedvezményt, cserében viszont a gyakorlatban nehezen felmondhatóak megfelelő tájékozottság nélkül.
Ellenőrizzük a szerződést!
Ezért fontos, hogy jól nézzük meg a jelenlegi szerződésünket, és az új kereskedő kiválasztásánál is ügyeljünk a részletekre. Az ár ugyanis nem minden. A fizetési határidő adott hónapon belüli szabad megválasztása is szempont lehet, különösen ott, ahol például az üzletmenet jellegéből adódóan meghatározott időszakra tehető a bankszámlafedezet megléte.
Az új szerződés megkötésekor figyelni kell arra, hogy mikor jár le az élő szerződés, illetve arra, hogy az felmondás hiányában ne újuljon meg automatikusan. Mára már szakosodott tanácsadók segítségét is igénybe veheti egy-egy cég, akivel az egyes ajánlatok mellett az esetleges buktatók is átbeszélhetőek. Ráadásul az átszerződésre szakosodott cégek az esetek többségében sokkal előnyösebb árat tudnak kialkudni az egyes szolgáltatóknál – a mennyiségi kedvezmények és a piaci sajátosságok ismerete okán –, mint amit az adott szolgáltató önmagától felajánl az érdeklődő vállalkozásnak.
Érdemes szem előtt tartani azt a szempontot is, hogy csak stabil, többéves szakmai tapasztalattal rendelkező cégektől kérjenek be ajánlatot. Ezek a cégek ugyanis nagyobb szakértelemmel és dedikált kapcsolattartókkal tudják támogatni a vállalkozásokat, és megválaszolni esetleges kérdéseiket. A megfelelő ajánlat beérkezése után a vállalkozások kétféleképpen válthatják le aktuális kereskedőjüket; intézhetik a papírmunkát egyénileg vagy megbízhatják új kereskedőjüket is, aki elvégzi a szükséges adminisztrációs feladatokat a fogyasztó helyett.