Mától megváltozik az életünk

Július 1-jétől elindult az e-útdíj rendszer, megnyíltak a Nemzeti Dohányboltok és változtak a SZÉP-kártya felhasználására vonatkozó szabályok is. A pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) közötti online kapcsolat megteremtésére (s ezzel együtt az erre alkalmas gépek cseréjére) két hónap haladékot kaptak ugyanakkor a vállalkozók.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Július 1-jétől útdíjat kell fizetni. Az útdíj az infrastruktúra- és külső költség-díjból áll. Az előbbi célja a fenntartás és fejlesztés, míg az utóbbié a hang- és légszennyezés kompenzálása.

A tarifák a tengelyszámtól és a környezetvédelmi besorolástól függnek

A tarifákat a tengelyszámtól függően határozták meg, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik. Ezek szerint a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. A díj járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik.

A gépjármű környezetvédelmi kategóriába sorolástól függő szorzó a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél 1,2, a legkedvezőbbnél 0,8.

Bírság a jogosulatlan úthasználatért
Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül: bírságot fizet. Ennek összege négyhengeres autónál a jogosulatlan úthasználat esetén 80-110 ezer forint. Ha valakit jogosulatlan úthasználatért megbüntetnek 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság. Ez az időtartam azonban szeptember 1-jétől 8 órára rövidül majd. A büntetés a gépjármű vezetőjére köteles megfizetni, ha ő felel a jogosulatlan úthasználatért, egyéb esetben az üzembentartónak kell lerónia.
Fizetési lehetőségek

Az e-útdíjat háromféleképpen lehet megfizetni: fedélzeti eszközzel flottakövetési szolgáltató segítségével, vagy szintén fedélzeti eszközzel európai elektronikus útdíj szolgáltatáson (EETS) keresztül, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel. A fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk; erre fizetik majd az útdíjat. (A regisztrációs oldal itt érhető el.)

Kompenzálják a hazai fuvarozókat
A kormány június elején megállapodott a legnagyobb hazai fuvarozó szervezetekkel, hogy a hazai fuvarozók versenyképességének javítása érdekében kedvezményt biztosít a területen tevékenykedő magyar vállalkozásoknak. Ennek értelmében csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, igényelhető lesz továbbá az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel.
A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan kell útdíjat fizetni. Ez több mint 2000 fizetős szakaszt jelent.
Több időre lenne szükség
A szakmai szervezetek - közöttük például a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) - szakmailag megalapozottnak tartják ugyan a használatarányos elektronikus útdíj elvét és bevezetését, ám a jelenlegi megoldás az MLBKT véleménye szerint még szakmailag nem teljesen kimunkált, és a megvalósítás számos gyakorlati kérdése nyitott, ezért a jelenlegi formájában, várhatóan komoly problémákat fog okozni a szállításokban.
Az MLBKT ezért – csatlakozva más szakmai szervezetek, többek között az MKFE és a FUVOSZ álláspontjához – azt javasolta, hogy az elektronikusútdíj-rendszer bevezetését a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében legalább egy hónappal halasszák el, de ez nem történt meg.
Nyitnak a Nemzeti Dohányboltok

Alapvetően átalakul a hónap elejétől a dohánykereskedelem is. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.

Fotó: MTI

A váltás egyben az is jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket az Atradius Hitelbiztosító nemrég megjelent tanulmánya szerint.

Ráadásul egyelőre kérdéses, hogy a dohánytermékek forgalmazására koncessziót szerzett vállalkozások közül mennyi lesz képes elindulni a július 1-vel: számos hír volt arról, hogy csúsztak az engedélykérelmek, gond volt a szükséges pénztárgépek beszerezhetőségével, és még sorolhatnánk. Az utolsó napok hajrája azonban számos területen előrelépést hozott, bár ettől még várhatóan az elején igencsak döcögős lesz a rendszer.

Garantált árrés, bővülő termékkör
A trafiktörvényt a pályázatok meghirdetését követően többször is módosították. Egyrészt 10 százalékos garantált árrést biztosítottak a dohánytermék-kiskereskedőknek. Ezzel - a törvény indoklása szerint - azok a kiskereskedők is biztosíthatják dohányboltjuk szerény jövedelmezőségét, akik elsősorban vagy kizárólag dohánytermékek forgalmazásából élnek.
Emellett pedig bővítették a trafikokban árusítható termékek körét. Ez utóbbiak alapján jégkrémet, fagylaltot, lottót, sorsjegyeket, szeszes- és energiaitalokat, kávét, ásványvizet, üdítőt és újságot is árusíthatnak majd itt.
Az engedélyek megszülettek, de

A NAV pénteken arról számolt be, hogy a Vám- és Pénzügyőri Igazgatóságok szinte valamennyi engedélykérőnek kiadták a trafikok nyitásához szükséges működési engedélyeket (a kérelmet a területileg illetékes igazgatósághoz kellett benyújtani), bár a kérelmek számos esetben az utolsó pillanatban futottak be. Ezek száma (a péntek reggeli közlés alapján) 5310 volt, amelyből 5258 engedélyt eddig az időpontig ki is adott a hivatal.

Az ugyanakkor egyelőre kérdéses, hogy az engedéllyel rendelkezők közül mennyien lesznek képesek megkezdeni az árusítást. Bár a nagyobb láncoknak számos szerződést sikerült kötniük, itt is arra kell felkészülni, hogy nem minden korábbi árusító helyen lehet majd dohányterméket kapni. A CBA, a Coop, a Tesco egységei, és a Mol benzinkútjainak is csak egy részénél sikerült szerződő partnert találnia.

Több helyen használható a SZÉP-kártya

A nyaralni indulók valószínűleg kedvezően értékelik majd ugyanakkor, hogy bővült a SZÉP-kártya a felhasználási köre, illetve szélesebbé vált az egyes alszámlákról fizethető szolgáltatások köre.

Június 13-ától a SZÉP kártya szabadidő alszámlájáról a szabadidős sporttevékenység nevezési, regisztrációs díját fizetni, amely új lehetőség a kártya felhasználására. Július 1-től pedig mindhárom alszámláról fizethető a korábban csak a szabadidő zsebből téríthető gyógyfürdő- és strandbelépő. Mindemellett a szálláshely alszámláról a szálláshelyen igénybe vehető, a szállásköltséggel együtt fizethető szolgáltatások is téríthetők. (További idei módosításokról itt olvashat!)

Két hónap haladék a pénztárgépekre

Az útdíj bevezetésénél nem, de a pénztárgépcsere lebonyolítását illetően hajlandó volt kompromisszumra a kormány: június közepén jelezték, hogy június 30-a helyett szeptember 1-jéig kell végrehajtani a kisvállalatok által üzemeltetett pénztárgépeknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz való online bekötését.

Fontos azonban a vállalkozásoknak arra figyelniük, hogy az online összeköttetésre alkalmas kiskasszák beszerzésére vonatkozó határidő kitolása nem változtat a beszerzési támogatások benyújtására vonatkozó december közepi határidőn. A miniszteri rendelet alapján legfeljebb öt pénztárgép cseréjéhez, beszerzéséhez igényelhető gépenként 50 ezer forint támogatást. (A támogatás igényléséről további részletek innen érhetők el!)

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo