Július 1-jétől útdíjat kell fizetni. Az útdíj az infrastruktúra- és külső költség-díjból áll. Az előbbi célja a fenntartás és fejlesztés, míg az utóbbié a hang- és légszennyezés kompenzálása.
A tarifák a tengelyszámtól és a környezetvédelmi besorolástól függnek
A tarifákat a tengelyszámtól függően határozták meg, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik. Ezek szerint a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. A díj járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik.
A gépjármű környezetvédelmi kategóriába sorolástól függő szorzó a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél 1,2, a legkedvezőbbnél 0,8.
Az e-útdíjat háromféleképpen lehet megfizetni: fedélzeti eszközzel flottakövetési szolgáltató segítségével, vagy szintén fedélzeti eszközzel európai elektronikus útdíj szolgáltatáson (EETS) keresztül, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel. A fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk; erre fizetik majd az útdíjat. (A regisztrációs oldal itt érhető el.)
Alapvetően átalakul a hónap elejétől a dohánykereskedelem is. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.
A váltás egyben az is jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket az Atradius Hitelbiztosító nemrég megjelent tanulmánya szerint.
Ráadásul egyelőre kérdéses, hogy a dohánytermékek forgalmazására koncessziót szerzett vállalkozások közül mennyi lesz képes elindulni a július 1-vel: számos hír volt arról, hogy csúsztak az engedélykérelmek, gond volt a szükséges pénztárgépek beszerezhetőségével, és még sorolhatnánk. Az utolsó napok hajrája azonban számos területen előrelépést hozott, bár ettől még várhatóan az elején igencsak döcögős lesz a rendszer.
A NAV pénteken arról számolt be, hogy a Vám- és Pénzügyőri Igazgatóságok szinte valamennyi engedélykérőnek kiadták a trafikok nyitásához szükséges működési engedélyeket (a kérelmet a területileg illetékes igazgatósághoz kellett benyújtani), bár a kérelmek számos esetben az utolsó pillanatban futottak be. Ezek száma (a péntek reggeli közlés alapján) 5310 volt, amelyből 5258 engedélyt eddig az időpontig ki is adott a hivatal.
Az ugyanakkor egyelőre kérdéses, hogy az engedéllyel rendelkezők közül mennyien lesznek képesek megkezdeni az árusítást. Bár a nagyobb láncoknak számos szerződést sikerült kötniük, itt is arra kell felkészülni, hogy nem minden korábbi árusító helyen lehet majd dohányterméket kapni. A CBA, a Coop, a Tesco egységei, és a Mol benzinkútjainak is csak egy részénél sikerült szerződő partnert találnia.
A nyaralni indulók valószínűleg kedvezően értékelik majd ugyanakkor, hogy bővült a SZÉP-kártya a felhasználási köre, illetve szélesebbé vált az egyes alszámlákról fizethető szolgáltatások köre.
Június 13-ától a SZÉP kártya szabadidő alszámlájáról a szabadidős sporttevékenység nevezési, regisztrációs díját fizetni, amely új lehetőség a kártya felhasználására. Július 1-től pedig mindhárom alszámláról fizethető a korábban csak a szabadidő zsebből téríthető gyógyfürdő- és strandbelépő. Mindemellett a szálláshely alszámláról a szálláshelyen igénybe vehető, a szállásköltséggel együtt fizethető szolgáltatások is téríthetők. (További idei módosításokról itt olvashat!)
Két hónap haladék a pénztárgépekre
Az útdíj bevezetésénél nem, de a pénztárgépcsere lebonyolítását illetően hajlandó volt kompromisszumra a kormány: június közepén jelezték, hogy június 30-a helyett szeptember 1-jéig kell végrehajtani a kisvállalatok által üzemeltetett pénztárgépeknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz való online bekötését.