Már nem lesz több online vásárló?

Habár jelentősen bővült tavaly is az online kereskedelem, egyre kevesebb az új fogyasztó a piacon, ezért a webshopoknak arra kell koncentrálniuk, hogy ügyfeleik rendszeresen visszatérjenek hozzájuk. Az új menő trend a mobil, egyre többen vásárolnak okoseszközökről, erre érdemes lehet „ráfeküdni”.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

Tovább bővült a hazai online kiskereskedelem, 2015-ben újabb 16%-os növekedéssel már mintegy 270 milliárd forintért vásároltunk termékeket a világhálón keresztül. Még mindig a műszaki cikkek a legkeresettebbek – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei első felméréséből. Az egyes szektorok növekedési üteme ugyanakkor eltérő: a legnagyobb bővülést a szépség, egészség szektor érte el (20%-os növekedéssel), míg a legkisebb mértékben idén is a számítástechnika szektor tudott nőni, csupán 9%-ot.

Az olyan szektorok, mint a divat, sport vagy a számítástechnika, növekedésüket elsősorban nem az online jelenlétük erősödésének köszönhetik, mivel bővülésük mértéke hasonlóan alakult a teljes kiskereskedelemre vetítve is. Ezzel ellentétben, 4 olyan szektor is van, ahol ugyan a teljes kiskereskedelem növekedése „csak” átlagos volt, az online viszont továbbra is dinamikusan bővül (játék, kultúra; műszaki cikk; szépség, egészség; otthon, kert). Ezekben a szegmensekben az online kereskedők számának ugrása és a termékek online vásárlásával szembeni bizalom növekedése magyarázza leginkább a bővülést.

A legnagyobb online kiskereskedelmi szektor továbbra is a műszaki cikkek szektora, mely 2015-ben 48 milliárd forint forgalmat bonyolított. Azonban a játék, kultúra területén 2015-ben arányaiban minden más szektornál gyorsabban terelődtek a vásárlók a hagyományos boltok polcaitól a webáruházak oldalaira.

Egyre kevesebb az új belépő, de még mindig sok az egyszeri vásárló

Tavaly hazánkban közel 2,5 millió ember vásárolt terméket valamilyen webáruházban, azonban 2015-ben az új belépők aránya már alig 4 százalékra csökkent. Ennek fényében érdekes tény, hogy a webáruházak vásárlói közül a legtöbben – boltonként átlagosan 63 százalék – tavaly csupán egyszer vásároltak az adott boltban. Tehát, a növekedés érdekében a kereskedőknek a jövőben inkább az eddig mindössze egyszer vásárló ügyfeleik visszacsábítására érdemesebb helyezniük a hangsúlyt. Ebben a harcban viszont nem csak az ár dönt! A vevők az információt igen sokra értékelik, ami a bevételben is meglátszik.

Meg kell különböztetnünk magunkat a konkurenciától, ráadásul a technológia fejlődése miatt folyamatos fejlesztési kényszer nehezedik ránk: egy webáruház soha nincs kész. Emellett a fogyasztói trendek is változnak, ezek miatt is szükséges az állandó alkalmazkodás. Míg régen egy jó értékesítővel bármit el lehetett adni, ma a fogyasztók 98 százaléka a vásárlási döntéseit az interneten alapozza meg. Ezért ha nem vagyunk ott, olyan, mintha nem is lennék – mondta a szakértő. Lehet, hogy még nem ekkora azok aránya, akik valóban vásárolnak is a világhálón, de a tájékozódás, döntés előkészítés túlnyomó többségben itt zajlik. Emiatt nagyon fontos, hogy a cégeknek fel kell készülnie a többcsatornás értékesítésre, az online és offline értékesítés erős szinergiájának kihasználására.

Ügyfélélményen a hangsúly...
Az élmények szerepe a vásárlásban mindig is fontos volt, a webes értékesítés esetében különösen az, hiszen sok alapvető élmény, ami egy fizikai boltban éri az embert, itt hiányzik. Nincsenek például illatok, pedig ezek nagyon fontosak a könyvvásárlástól az autó vételig. (Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!) A weben pótolni kell valahogy az érzékszervi információkat – erre a weben leginkább a kép áll rendelkezésre, illetve most már a videó. Érdemes a forgatható, nagyítható, videós tartalmakkal próbálkozni – legalábbis amíg a szagos internetet nem találják ki…
Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban – mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.

Bár magyar nyelvű honlappal és forint alapú árazással több mint négyezer online kiskereskedő működik, a teljes forgalom 30 százalékát mégis a legnagyobb 10 kereskedő adja. Együttes online árbevételük tavaly közel 80 milliárd forint volt. A listán továbbra is kiemelt helyen szerepel az Edigital, az eMAG és a Mall.hu, ugyanakkor nagyot nőtt tavaly a Tesco online részlege is.

Jön fel a mobil

Az elektronikus fizetési megoldások továbbra sem tudnak látványosan teret nyerni, a teljes online forgalom csupán 16 százaléka realizálódik ilyen fizetési módok révén. Azonban a mobil alapú vásárlás terjedésének ez nem szab gátat, ugyanis az online vásárlók egyharmada már vásárolt tavaly az interneten terméket, mobiltelefonja segítségével. A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak, vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület, ezért a leggyakrabban felmerülő kérdésekre itt választ kaphat!

Más felmérések is megerősítik, hogy az online kereskedelem egyre inkább a mobiltechnológia irányéba fordul. Ráadásul a vásárlók jelentős része már nem csak az országhatárokon belül keresi a számára megfelelő terméket, vagy szolgáltatást. A vásárlók 57 százaléka vásárolt online külföldi kiskereskedőtől, a megkérdezés előtti hat hónap során, így az egész világ a versenytársunkká válik. Számos országban - így Magyarországon is - növekszik a a fogyasztók jövedelme, vele pedig az igény olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak.” Ennek ellenére a magyar webshop-üzemeltetők közül csak azoknak javasolja szakértőnk az idegen nyelvű terjesztést, aki legalább már a magyar jogszabályoknak is képes megfelelni – mert a webshopok többségében nem ez a helyzet.

Kihagyhatatlan webtrendek 2016-ra
A technikai fejlődés miatt szinte már úgy követhetjük a trendeket a webes megjelenésben is, mint ahogy a ruhadivatban. Mutatjuk, mi az, amire 2016-ban érdemes figyelni a céges weboldal alakításánál az éves előrejelzések és persze a szakmai guruk szerint!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo