Az iparűzési adó csökkentése, akár a 0%-os, kedvező mértékű "adózása" legális, mégsem mindenkinek lehet és érdemes igénybe venni a székhelyszolgáltatók szolgáltatásait.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Iparűzési adóval az 1990-es évek elejétől kellett számolni a vállalkozásoknak, meglehetősen régi adónemről van tehát szó. Mértéke 0-2 százalék között van, jellemzően a nagyobb településeken, például Budapesten magasabb – mondja Kalocsai Zsolt az RSM DTM adószakértője a GazdaságTV-nek adott interjújában. Körülbelül 250 magyar településen a mértéke viszont még mindig nulla százalékos. (Ha távolabbi nyitásra is hajlandó a kedvező adózási környezet miatt, itt olvashat arról a városról, ahol a világon a legjobb vállalkozni.)
A székhelyszolgáltatás az egyre inkább terjedő virtuális irodában tevékenykedő cégek számára is hasznos lehet. A szolgáltatók többféle virtuális iroda megoldást is kínálnak, beleértve a vállalat levélpapírján használható postacímet, külön telefonszámot és a hívásokat fogadó recepcióst, a posta átvételét és kezelését, valamint az elkülönített irodához vagy tárgyalóhoz való hozzáférést. Mindezek segítségével a cégek meggyőző képet közvetíthetnek magukról az ügyfelek felé, ugyanakkor nem kell irodabérlésre és adminisztratív személyzetre költeniük. Van, aki tartós megoldásként használja a virtuális irodát, mások átmeneti megoldásként, mielőtt felállítanák saját irodájukat.
A törvények alapján lehet olyan adóstruktúrákat létrehozni, amelyek alkalmasak az iparűzési adó csökkentésére. Sok esetben amennyiben egy ilyen kedvező adóztatású településre helyezzük át a cég adójogi telephelyét iparűzési adó vonatkozásában, de esetleg az iparűzési adó megosztása is lehetőség. Ez azt jelenti, hogy az iparűzési adó 0 százalékos mértékével idézőjelesen adózna a cég, adóterhet ugyanis a valóságban nem fizet, viszont bizonyos tevékenységük után marad a magasabb adókulcs.
A székhelyszolgáltatók (melyek szabályozásáról itt olvashat részletesebben) felvállaltan biztosítanak adminisztratív székhelyet a frissen alapított és már működő vállalatok ezreinek. Fontos hangsúlyozni, hogy a jelenlegi jogi keretek engedélyezik a székhely-szolgáltatási tevékenységet, és vannak gazdasági helyzetek, amikor a székhelyszolgáltatás igénybevétele valóban indokolt – mondják az Opten szakértői. Tipikusan ilyen helyzet, amikor egy település kedvező iparűzési és más adófeltételeket kínál. Ilyenkor olyan cégeknek is érdemes ide helyezniük a székhelyüket, amelyek tevékenységüket valójában máshol végzik. (A székhelyáthelyezés európai szabályozásáról itt olvashat.) A székhelyszolgáltatók lehetőséget biztosítanak arra, hogy befogadják a céget székhelyként, annak leveleit átveszik, őrzik azon iratokat, amelyeket a székhelyen kell elhelyezni a szabályozás szerint, valamint biztosítják a helyszíni képviseletet. Természetesen helyet biztosítanak ahhoz is, ha a NAV a helyszínen szeretne ellenőrizni.
Last minute adótervezés indul!
Január 31-ig kell eldönteni, hogy a környezetvédelmi termékdíj-kötelezettség keletkezésének időpontját az adóköteles termék értékesítésének (felhasználásának) vagy készletre vételének időpontjához kötik a cégek. ha a termékdíj-fizetési kötelezettséget a készletre vétel alapján kell megállapítani, akkor a termékdíj összege bekerül a termék bekerülési értékébe is. Ez pedig így majd az ELÁBÉ (eladott áruk beszerzési értéke) részeként – levonhatóvá válik az iparűzési adó alapjából.
Nem mindenkinek van lehetősége olyan településen székhelyet igénybe venni akár egy befogadó nyilatkozattal, ahol az iparűzési adó nulla százalék. Számos iparágban érdemes megfontolni ezt a lehetőséget, ilyenek jellemzően például a flottakezelő, szállítmányozó cégek, sok esetben szolgáltató cégek. Vannak viszont olyan iparágak, amelyek annyira egy konkrét telephelyhez köthetőek, hogy ilyen áthelyezésre nincs lehetőség.
Az áthelyezéshez ügyvédi munkára van szükség, az alapító okiratban, társasági szerződésben jelezni kell a változást, cégbíróságon is be kell jegyeztetni, ennek természetesen van költsége.
Ha a cég éves árbevétele meghaladja a 6 millió forintot, akkor érdemes elgondolkodni ezen a lehetőségen, hiszen természetesen a székhelyszolgáltatóknak is van díja, a váltás akkor éri meg a cégnek, ha ez a 2 százalékos adónál kedvezőbben alakul.