Ne a legjobbat akarjuk, inkább keressük meg a cégünk számára a legalkalmasabb jelöltet – mondta el a titkot Korycki Adrienn a Salio Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezetője a Piac & Profit KKV-Akadémiáján.
A kiválasztásban hatékony segítséget tud nyújtani egy profi szakember, aki jóval több szempontot vizsgál és mérlegel, mint amire első blikkre gondolnánk. A szaktudás mellett számíthat a tapasztalat, az, hogy milyen cégeknél dolgozott korábban a jelölt (multi vagy kkv tapasztalattal bír-e, vagy éppen, hogy az ország melyik részére keresünk embert. Speciálisan a mi cégünk igényeihez alakítva keresi a legmegfelelőbb munkatársat számunka, és ami még lényeges, olyat, aki hosszútávon lehet hatékony alkalmazott. Nincs ugyanis rosszabb befektetés annál, mint felvenni és kiképezni egy kiváló jelöltet, aki aztán rövid úton átpártol a konkurenciához.
Vegyük végig lépésenként, mitől tekinthető sikeresnek egy alkalmazott életpályája a cégünknél.
Betanítás
Ha megvan az alkalmas jelöltünk, a betanulási időszak alatt szabjunk pontos határokat számára. Könnyebben boldogul az új munkakörrel, ha pontosan tudja a feladatait, lehetőségeit. A vezetők részéről roppant fontos az ellenőrzés, és segítségnyújtás már ez idő alatt is. Kövessük az új kolléga munkáját, támogassuk, amiben úgy érezzük, hogy bizonytalan.
A betanítás nem azt jelenti, hogy bedobjuk az új embert a kollégák közé és bízunk benne, hogy majd csak ráragad, mit kell csinálnia – hiszen az önéletrajza szerint a képzettsége megfelelő. Az is kevés, ha csak néhány nap alatt ledaráljuk számára a feladatait. Legyen minden új embernek kijelölt mentora, akihez fordulhat, akitől folyamatos visszajelzéseket kaphat. (Szerencsére egyre több kkv is látja, hogy megéri energiát fordítani a mentorálásra, vagyis a cégen belüli tanácsadás, segítségnyújtás rendszerének kiépítésére.)
Visszajelzés
Az értékelés már ebben a szakaszban nagy jelentőséggel bír. Bár mi magyarok nagyon nehezen fogadjuk a kritikát, fontos tudatosítani, hogy ezzel mi járunk a legjobban – főképpen, ha építő jellegű. Sőt, a visszacsatolás legalább olyan jelentőségű, hiszen a párbeszéd, a kommunikáció gördülékenysége elsimíthatják az első hetek bukkanóit.
Az értékelés, a visszajelzés nem csupán az első időszakban fontos, ez egyébként is legyen bevett gyakorlat a cégnél - javasolja a szakértő. (Hogy hogyan adjunk hatékonyan és eredményesen visszajelzést, arról itt olvashat részletesebben.)
Ha az új kolléga már beilleszkedett, jönnek a szürke hétköznapok. Ilyenkor a legfontosabb feladat a motiváció fenntartása, egyrészt azért, hogy az alkalmazott tényleg hatékonyan termeljen a cég számára, másrészt, hogy hosszú távon is meg tudjuk tartani a cégnél.
Ennek érdekében a következő fontos lépés a motivációs és képzési rendszer kialakítása. Ezt azonban nem lehet általánosságban kezelni, a sikeresség kulcsa az egyéni motiváció. Ne sajnáljuk az időt arra, hogy megismerjük a munkatársainkat, ne akarjuk mindenkire ugyanazt a sablont ráhúzni! Az egyedi figyelmesség sokkal célravezetőbb. Persze kár lenne tagadni, hogy az anyagi ösztönzés elengedhetetlen, de azért más eszközök is remekül alkalmazhatók. A folyamatos képzési lehetőségek megteremtése például nagyszerű motivációs eszköz – hangsúlyozta a szakember.
Előrelépés
Ahhoz, hogy a jó munkaerő hosszabb távon is a cégünknél maradjon, biztonságot és távlatokat kell nyújtanunk. Ezek olyan alapvető emberi igények, amelyekre reagálva évekre biztosíthatjuk a kiváló szakemberek elkötelezett munkáját. Fontos tehát biztosítani az előrelépés, vagy legalábbis a változatos munka lehetőségét akár időnkénti munkakör átcsoportosítással, bővítéssel.
A konkurencia vonzereje ellen pedig azzal védekezhetünk, ha tényleg vonzó lehetőség a mi cégünknél dolgozni. Ismét nem csak a pénz számít! A hatékonyan szervezett munka a dolgozók számára is kellemesebbé teszi a munkahelyi létet – amellett, hogy természetesen a hatékonyságot is növeli. Figyeljünk az apróságokra is! A jó csapat, a klassz munkahelyi egyenruha, a különleges CSR programok mind-mind szerepet játszhatnak abban, hogy a dolgozók ne akarjanak állást váltani néhány ezer forinttal jobb fizetésért.
Váltás
Fontos viszont tudomásul venni azt is, hogy a munkahelyi életciklusnak természetes része az is, ha egy kolléga kilép a cégtől. Ez esetben is mindenképpen legyünk korrektek! Ez nagyon fontos a cég jó hírének megőrzése érdekében és azért is, mert nem mindegy, hogy a kilépő ember mit kezd a cégünkről az évek alatt megszerzett vaskos tudásával. Soha nem tudhatjuk, mikor és milyen szerepben találkozunk legközelebb az épp lelépő alkalmazottal.